No plastic, please!

No plastic, please!

Life in plastic is fantastic, zong de Scandinavische popband Aqua eind jaren ’90. Maar de tijden zijn veranderd. Vincent van Dijk in deze column over de rol die de horeca heeft hierin. Van Dijk is trend-forecaster op het gebied van hospitality & food. Daarnaast is hij partner van marketingbureau HBMEO.

De wereldwateren zitten inmiddels tjokvol met kunststoffen. We kennen de schokkende beelden van opengesneden vogels die hun buik letterlijk vol hebben van onze tandpastadopjes en wattenstaafjes. We weten nu dat plastic funest is voor onze wereld. Zelfs als het na honderden jaren wordt afgebroken, blijven minuscule plasticdeeltjes rondzwerven in onze voedselketen. Tot de grootste boosdoeners behoren de single-use items. Met plastic zelf is er niet zoveel mis, als je het maar op de juiste manier scheidt en hergebruikt.

Consument wordt bewuster
De consument is zich de afgelopen jaren steeds bewuster geworden van het plasticprobleem, koopt vaker onverpakte groenten en neemt een linnen tas mee naar de supermarkt. Hij beseft meer en meer hoeveel wegwerpplastic hem gedurende de dag wordt aangereikt.

Het tij keren
Ook de horeca is zich ervan bewust geworden dat het hoog tijd wordt het tij te keren. En juist hier valt veel te halen, gezien de enorme aantallen plastic single-use items die worden gebruikt in bars, koffiezaken, restaurants, clubs en hotels. Werd een zwart rietje in een cocktail drie jaar geleden gezien als stijlvol en was het hip was om koffie met plastic deksels mee te geven – dit zijn nu doodzondes. Je wilt als horecazaak laten zien dat je hart hebt voor het milieu, want dat betekent automatisch dat je hart hebt voor je gasten.

Duurzaamheid als marketingtool
En als je het echt goed wilt doen, gebruik je duurzaamheid als marketingtool. Je kunt een rietje achterwege laten, maar ook vervangen door een herbruikbaar metalen rietje of eentje gemaakt van echt riet of bioplastic. Zo laat je echt zien dat je er bewust mee bezig bent. Steeds vaker gebruiken hotels, bars en restaurants sustainability als marketingthema. Liefst gaan ze nog een stapje verder, want alleen duurzaamheid is tegenwoordig niet meer genoeg.

Circulair is het toverwoord
Het toverwoord is ‘circulair’: alles wat er aan afvalproducten overblijft hergebruik je, zodat er een gesloten en zelfvoorzienend systeem ontstaat. Een beetje restaurant gebruikt de vissenpoep uit zijn aquarium om de groenten en kruiden te bemesten die bij de zelfgekweekte en plasticvrije vis op het bordje belanden. Met gebruikt douchewater verwarmen we de vloeren van onze hotelkamer, en op koffieprut kweken we zwammen waar we vervolgens koffie mee zetten.

Nieuwe werkelijkheid
Circulaire cocktailbars, restaurants en hotels schieten als duurzame paddenstoeltjes uit de grond. En dit is zeker geen linksdraaiende onzin of kortstondige hype, maar de nieuwe werkelijkheid. Goed nieuws: de gast is bereid om er meer voor te betalen. Het wordt alleen nu wel hoog tijd om al het plastic-geld te vervangen door betaling via smartphone.

Artikel delen