Premiumization

De consument wordt steeds bewuster - we kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit.

Als er één marketingterm is die je beter kunt vermijden, is het premiumization. Het lukt namelijk weinig mensen om deze in één keer goed uit te spreken. Toch is het een belangrijke trend op dit moment. De gast kiest steeds vaker voor kwaliteit én voor exclusiviteit.

Dat we kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit, komt niet alleen doordat het economisch voor de wind gaat. Ook tijdens de crisisjaren werd de consument steeds bewuster. Als je geld uitgeeft, dan toch liever aan iets goeds. Een trui die een paar jaar meegaat in plaats van eentje die al na 2 keer wassen uit elkaar valt. Ook in de horeca: liever een glas topwijn waar je echt van geniet, dan een paar luizige huiswijntjes. Afgelopen jaar is de gast nog bewuster geworden. Niet alleen geld speelt een rol, maar ook gezondheid en duurzaamheid maken dat een gast meer weloverwogen keuzes maakt. 

Dat zorgt ervoor dat de menukaart van bars en restaurants sterk aan het veranderen is. Er is meer plek voor topmerken die niet alleen goed smaken, maar ook een mooi verhaal hebben. De handgeplukte thee, de ambachtelijk gestookte gin, de single estate koffiebonen, de met lijn gevangen horsmakreel. Opvallend hierbij is dat de lokale trend minder belangrijk wordt, want wat van ver komt, lijkt beter[AS1] . Al botst dit soms met de groeiende belangstelling voor duurzaamheid.

Ook groeit de behoefte aan gezonde producten zonder kunstmatige toevoegingen. Dat producten hierdoor duurder worden, begrijpt de consument. Waar in de supermarkt 5 euro jarenlang dé grens was voor wijn, zien we nu hele schappen met wijnen boven een tientje. De klant wil liever een goede fles per week, dan elke dag een bonuswijntje. Dat zien we ook in de horeca. Naast de ‘gewone’ gin-tonic, kun je steeds vaker kiezen voor een upgrade met een duurdere gin of een premium tonic. Gasten kiezen hiervoor. Als je weet dat er iets beters verkrijgbaar is, ben je nooit echt blij met het ‘gewone’. Dat keuze-aspect is belangrijk: laat gasten zelf kiezen om meer geld uit te geven. Zo kun je de gemiddelde besteding een beetje opvijzelen.

Naast kwaliteit is exclusiviteit een trigger. Een[AS2]  verstopte cocktailbar die alleen toegankelijk is met een geheim wachtwoord, heeft meer aantrekkingskracht dan een bar die zijn deuren wagenwijd openzet. Een restaurant waar je alleen mag dineren als je wordt uitgenodigd door de chef, maakt dat je je als gast nog bijzonderder voelt. En dan is het ook niet erg om meer geld uit te geven!

 

Reacties

Reactie toevoegen