Vincent van Dijk

Vincent van Dijk: de gevoelige hotelkamer

Niets is zo erg als een gast ’s morgens vroeg wordt gewekt door een ferme klop op de kamerdeur van housekeeping. Natuurlijk kan hij een bordje DON’T DISTURB ophangen, maar dat is niet meer van deze tijd. Tegenwoordig voelt een sensor namelijk of er gasten in de kamer zijn en kan de kamer schoongemaakt worden op het moment dat de gasten even buiten de deur zijn.

En sensoren kunnen nog veel meer om de gastbeleving te verbeteren en geld te besparen. Want de lichten, televisie, verwarming en andere apparaten gaan automatisch uit als de sensor geen beweging detecteert en zelfs de gordijnen sluiten automatisch om te zorgen dat de warmte binnenblijft. En een stuk gebruiksvriendelijker dan zo’n ouderwets systeem, waarbij de gast – vaak in het pikkedonker – zijn kamersleutel in een houder moet stoppen om het licht en andere apparatuur te activeren.

Dat hoeft sowieso niet meer, want naast bewegingssensoren zijn er lichtsensoren. ’s Avonds wil je dat je kamer zich anders gedraagt dan overdag. Dan mag de temperatuur omlaag, de playlist worden aangepast en de lampen gedimd. Midden in de nacht, als een gast naar het toilet moet, is het helemaal fijn als alleen bepaalde plekken worden aangelicht om hem veilig naar zijn bestemming te krijgen en terug te leiden naar het bed. Zo zorgen sensoren ook voor een betere gastervaring.

Sowieso wil je dat een gast binnenkomt in een kamer met op maat afgestelde, temperatuur, verlichting, luchtvochtigheid, muziek en een welkomstbericht. Er zijn zelfs sensoren die iemands stemming kunnen meten en de verlichting en muziek hierop afstemmen.

Dankzij sensoren kan ook de hoeveelheid koolstofdioxide in de ruimte worden gemeten, dus wanneer er geventileerd moet worden. Ook meet je zo of er een gast in de kamer is, ook al beweegt hij niet. Je kunt zelfs meten of er één of twee personen in de kamer zijn en of zij slapen of actief zijn. Met deze kennis kun je een passende aanbieding doen. Als er bijvoorbeeld meer personen gedetecteerd worden, dan kun je een aanbieding sturen voor cocktails of een snackpakket.

Ook voor onderhoud zijn sensoren onmisbaar. Je kunt meten op welke matras meer geslapen wordt, zodat dit eerder vervangen kan worden. Ook kunnen deze smart-matrassen de temperatuur van een gast meten. Zo weet je of hij koorts heeft en mogelijk een risico vormt voor andere gasten.

In de toekomst kunnen biosensoren zelfs meten als er een virus rondwaart in de kamer en kunnen toiletten de ontlasting van een gast analyseren. Al gaat dit laatste misschien een stapje te ver. Sommige gasten zijn best gevoelig wat betreft het delen van persoonlijke gegevens.

Vincent van Dijk is trend-forecaster op het gebied van hospitality & food. Daarnaast is hij partner van marketingbureau HBMEO.

Reacties

Reactie toevoegen