Sprakeloos

[Column] Sprakeloos

‘De nieuwe generatie hotelgasten wéét niet eens wat een gebruiksaanwijzing is’

Tekst Vincent van Dijk

Als muren konden praten, denk ik vaak als ik in een hotelkamer ben. Al die verschillende gasten die hier intieme momenten beleven… Het was in moderne hotels even een trend dat wanden écht leken te praten. Van flauwe elevator-pitchgrapjes in de lift, een badkamerspiegel die vertelt hoe geweldig je eruitziet tot hele betogen op de lobbymuur die verklaren hoe bijzonder het hotelconcept wel niet is. En dan noem ik nog niet humoristisch bedoelde teksten op alle shampooflesjes en deurhangers. Het meest ernstige: grappig bedoelde omschrijvingen op de menukaart, zoals Que Si, Quinoa. Les 1: voorgekookte humor is nooit leuk.

Hotels hebben sowieso een traditie als het gaat om uitleg geven: bordjes die vertellen wat wel en niet mag, stickers die waarschuwen dat de gast een boete krijgt als hij in de kamer rookt of dat het toilet of de vloer net zijn gereinigd. Het hotel is op Amerikaanse leest geschoeid, dus dat is misschien een verklaring voor alle disclaimers die je in hotels aantreft. Met als hoogtepunt: de guest directory. Op zich handig, de gebruiksaanwijzing voor de kamer die vertelt wat de internetcode is, hoe laat het ontbijt is, hoe de gast een strijkplank bemachtigt, wat er op tv is en hoe de minibar werkt. En toch gaat ook die hotelbijbel verdwijnen.

De nieuwe generatie gasten wéét niet eens wat een gebruiksaanwijzing is. Die is gewend dat de meest complexe apparaten zo ontworpen zijn dat ze vanzelf spreken. Op basis van zijn intuïtief scrolt de gast gedachteloos door de verschillende functionaliteiten. Dit zie je ook bij de nieuwe generatie hotelkamers. Deze zijn zo vormgegeven dat jong en oud en gasten van verschillende culturen de kamer intuïtief kunnen bedienen, alsof het hun eigen huis is. Lichten die automatisch aangaan, een internetverbinding waarvoor geen wachtwoord nodig is. Muziek die je aan kunt zetten door een stemgestuurde speaker. Of er ligt een overzichtelijke tablet naast het bed voor het bedienen van licht, geluid, televisie en gordijnen.

Het meest gezochte onderdeel van een guest directory is trouwens de ontbijttijd, maar deze grote stressfactor verdwijnt langzaam omdat je in steeds meer hotels gelukkig de hele dag door kunt ontbijten. In de perfecte hotelkamer is dus geen enkele uitleg meer nodig. En als de muren in een futuristisch hotel spreken, dan is het hoogstens functionele informatie, zoals de weersverwachting, de nieuwsheadlines of de cocktail van de dag.

 

Reacties

Reactie toevoegen