'Bier aan tafel krijgt steeds meer aandacht'
Steeds meer aandacht
Wat ik een mooie ontwikkeling vind is dat bier aan tafel steeds meer aandacht krijgt en dat er binnen de gastronomie serieus naar de ontwikkelingen in de bierwereld wordt gekeken. Lees bijvoorbeeld in de oktober uitgave van Entree De Gebrande Winning in het Belgische Sint-Truiden. Of lees over de acht sterkste troeven van bier aan tafel. Steeds meer horecazaken geven ook biersuggesties bij gerechten, naast uiteraard de al zo bekende wijnsuggesties.
Zelf heb ik veel plezier beleefd aan de StiBON-bieropleiding, maar ik heb ook ontdekt dat hoe meer je leert over bier des te meer nieuwe vragen je krijgt. En ook de horeca zal dat merken, want steeds meer mensen hebben interesse voor bier en lezen erover. Ze komen niet meer blanco binnen en bestellen niet meer automatisch een pils. Wie een uitgebreide bierkaart heeft, kan ook vragen verwachten van geïnteresseerde en soms ook kritische gasten. Tegelijkertijd vinden gasten het leuk om verhalen over het bier en de brouwerij te horen. Dan is het handig om goede productkennis te hebben.
Cursus voor medewerkers
Er zijn talloze boeken over bier en er zijn bieropleiders die de horeca veel te bieden hebben. Natuurlijk, personeelsgebrek is een belangrijke factor en je stuurt je medewerkers niet zomaar naar een cursus als je al niet weet hoe je je roosters moet vullen. Maar opleiders hebben vaak creatieve oplossingen.
Je hoeft je gasten niet lastig te vallen met technische details. Gasten zijn blij met leuke informatie over de bierstijl en over de brouwerij. Verhalen vertellen en vervolgens gasten laten proeven en dan vragen wat ze van het bier vinden. Alleen al die interactie is mooi. Als je passie hebt voor de bieren op je kaart, gaan gasten dat merken en tevreden gasten komen altijd terug.