Bierkennis: 'Gasten vinden het leuk om verhalen over bier te horen'

Bierkennis
Tags: bier

Bierkennis: 'Gasten vinden het leuk om verhalen over bier te horen'

Gerard is biersommelier, schrijft voor Entree over bier en verzorgt maandelijks de bierrubriek. Hij is ook betrokken bij de verkiezing Huisbier van het Jaar. Deze keer schrijft hij over bierkennis. 

 

Zo’n bierspecial van Entree, is dat nu nodig? Er zijn zoveel interessante dranken om over te schrijven en voor horecaondernemers is bier slechts een van de vele mooie producten waarmee ze gasten kunnen verwennen. Het antwoord is ja: bier aan tafel krijgt steeds meer aandacht en over bier raak je nooit uitgepraat.

Inspireren 

Dat we bij Entree bier belangrijk vinden, blijkt wel uit de maandelijkse bierrubriek en de online berichten in het drankenblog op entreemagazine.nl. Door meer aandacht aan bier te besteden kunnen we wat dieper ingaan op bepaalde aspecten en met horecaondernemers spreken die een hart voor bier hebben. Ik hoop dat juist die gepassioneerde en creatieve horecaondernemers zullen inspireren. Ik ging deze keer naar Assen en Vijlen voor de interviews.

Mede dankzij de stormachtige ontwikkelingen van de afgelopen decennia is het belangrijker dan ooit dat horecaondernemers en hun medewerkers kennis van bier hebben. Hoe lang is het geleden dat we in Nederland eigenlijk alleen maar pils dronken en dat voor de horeca alleen de prijsdiscussie een interessante was? Die tijd ligt ver achter ons en je moet nu niet gek opkijken als gasten naar de bierkaart vragen en er vragen over stellen.

'Bier aan tafel krijgt steeds meer aandacht'

Steeds meer aandacht

Wat ik een mooie ontwikkeling vind is dat bier aan tafel steeds meer aandacht krijgt en dat er binnen de gastronomie serieus naar de ontwikkelingen in de bierwereld wordt gekeken. Lees bijvoorbeeld in de oktober uitgave van Entree De Gebrande Winning in het Belgische Sint-Truiden. Of lees over de acht sterkste troeven van bier aan tafel. Steeds meer horecazaken geven ook biersuggesties bij gerechten, naast uiteraard de al zo bekende wijnsuggesties.

Zelf heb ik veel plezier beleefd aan de StiBON-bieropleiding, maar ik heb ook ontdekt dat hoe meer je leert over bier des te meer nieuwe vragen je krijgt. En ook de horeca zal dat merken, want steeds meer mensen hebben interesse voor bier en lezen erover. Ze komen niet meer blanco binnen en bestellen niet meer automatisch een pils. Wie een uitgebreide bierkaart heeft, kan ook vragen verwachten van geïnteresseerde en soms ook kritische gasten. Tegelijkertijd vinden gasten het leuk om verhalen over het bier en de brouwerij te horen. Dan is het handig om goede productkennis te hebben.

Cursus voor medewerkers 

Er zijn talloze boeken over bier en er zijn bieropleiders die de horeca veel te bieden hebben. Natuurlijk, personeelsgebrek is een belangrijke factor en je stuurt je medewerkers niet zomaar naar een cursus als je al niet weet hoe je je roosters moet vullen. Maar opleiders hebben vaak creatieve oplossingen.

Je hoeft je gasten niet lastig te vallen met technische details. Gasten zijn blij met leuke informatie over de bierstijl en over de brouwerij. Verhalen vertellen en vervolgens gasten laten proeven en dan vragen wat ze van het bier vinden. Alleen al die interactie is mooi. Als je passie hebt voor de bieren op je kaart, gaan gasten dat merken en tevreden gasten komen altijd terug.

Gerard-columnbeeld

Gerard Molenaar

Gerard is biersommelier, schrijft voor Entree over bier en verzorgt maandelijks deze rubriek. Hij is ook betrokken bij de verkiezing Huisbier van het Jaar.

Artikel delen