Biercolumn: 'Bierverkoop loopt terug, de horeca merkt dat'

Bier in fles en blik

Biercolumn: 'Bierverkoop loopt terug, de horeca merkt dat'

De biermarkt vertoont een lichte krimp meldde Nederlandse Brouwers, de organisatie die veruit het grootste deel van de Nederlandse bierproductie vertegenwoordigt. Het gaat om een daling van 5% en dat wordt als een lichte krimp gebracht. Maar wat is het volledige verhaal achter de cijfers?

Tekst: Gerard Molenaar

Minder bier verkocht

In totaal is er 68,7 miljoen liter minder bier verkocht in Nederland, dus dat is een hele grote plas bier. De slechte zomer is een belangrijke oorzaak en dat kan je zien als een incident. Los van de invloed van een slecht seizoen – dat risico is er altijd – kan je dan misschien de krimp die wordt veroorzaakt door inflatie en die dus meer structureel is, als ‘licht’ typeren. We hebben vrijwel allemaal te maken met hogere lasten en dan moeten er keuzes worden gemaakt.

Factoren

Dan zijn er nog andere factoren waarover al veel gezegd is: accijnsverhogingen en een nieuwe berekeningsmethode voor accijns, waardoor accijnzen op zwaardere bieren heel fors omhoog gaan. Dat is een ‘aanval’ van twee kanten tegelijk, namelijk de afgenomen koopkracht enerzijds en prijsstijgingen door accijnsverhogingen anderzijds.

De brouwers gaan dus een moeilijk jaar tegemoet, maar de horeca, als belangrijke klant van de brouwers, voelt die teruglopende verkoop ook. De verkoop van pils, een flinke omzetmaker in de horeca, kromp in totaal 6%. De brouwers geven overigens geen afzonderlijke cijfers over de krimp in retail en horeca.

Alcoholvrij- en speciaalbier

Kijken we naar de cijfers, dan valt op dat de segmenten alcoholvrij bier en speciaalbier stabiel zijn, waar ze voorheen steeds sterk groeiden. Pils en biermixen (zoals radlers) kregen de klappen. Was er dan ook nog een lichtpuntje? Ja, de laag alcoholische bieren - bieren met minder dan 3,5% alcohol - groeien sterk. Ook de alcoholvrije speciaalbieren groeiden in omzet.

Alcoholgebruik

Je zou kunnen zeggen dat de gasten, ook in de horeca, neigen naar een verantwoorder alcoholgebruik, waarbij ze smaak belangrijk vinden. Het mooie is dat de Nederlandse brouwers hebben laten zien zeer innovatief te zijn. Het lukt ze om bieren met minder alcohol toch veel smaak te geven.

Dat is een indicatie om nog eens kritisch naar de bierkaart te kijken en misschien meer variatie te bieden in alcoholvrije en laag alcoholische bieren. Goed nieuws ook voor de overheid, die verantwoord alcoholgebruik wil stimuleren en met de brouwers een preventie-akkoord sloot.

Des te idioter is het dat diezelfde overheid de accijnzen op alcoholvrije bieren verhoogde. Belastinggeld binnenharken is belangrijker dan consistent beleid. Alles wordt duurder en de horeca moet mee. Passie, gastvrijheid en bierkennis is meer dan ooit nodig om gasten waar voor hun geld te geven.

GERARD MOLENAAR

Gerard is biersommelier, schrijft voor Entree over bier en verzorgt maandelijks deze rubriek. Hij is ook betrokken bij de verkiezing Huisbier van het Jaar.

Columnfoto Gerard Molenaar-Fotograaf-Pim-Ras

Artikel delen