Gijsbregt Brouwer: 'Hotels kunnen niet meer blindvaren op hun eigen F&B'

Tags: column

Gijsbregt Brouwer: 'Hotels kunnen niet meer blindvaren op hun eigen F&B'

Nog nooit werd er zo veel geschreven en gesproken over horeca als nu. Gijsbregt Brouwer pikt er elke maand iets uit, zodat jij als horecaprofessional een hapje mee kan prikken. Deze maand gaat Gijsbregt in op destination gastronomy en hoe hotels daarop in kunnen springen.

What’s cooking?

Veel mensen reizen om aan het strand te liggen, de natuur op te zoeken en van de lokale cultuur te genieten - voor hen is eten een mooie bijkomstigheid. Maar er zijn steeds meer mensen die juist op reis gaan om te eten en drinken. De gastronomie op de bestemming is de reden van de reis. Hotels springen daar slim op in.

Hoe zit de vork in de steel?

Er zijn twee redenen om ergens heen te gaan om te eten: het restaurant en de stad (of regio). Ofwel je reist naar Noma en dus naar Kopenhagen of je reist naar Baskenland en zoekt daar naar de vele fijne plekjes om aan de bar te eten. In beide gevallen is het hotel - of Airbnb - secundair en is het restaurantaanbod van het hotel nauwelijks van belang bij de keuze, men eet immers uit.

Veel hotels worstelen met deze nieuwe realiteit: wat moeten zij doen met hun eigen F&B-aanbod? Een van de trends die ik heb gespot is het ontzorgen van de gast, zonder een (compleet) eigen eetaanbod.

Lees verder onder de foto.

TGE Hostel
Hostel The Green Elephant in Maastricht werkt samen met lokale restaurants.

Wie staan er achter de potten en pannen?

Hotels, en ook de betere Airbnb’s, die hun gasten ontzorgen, verdiepen zich in de customer journey van de gast. Vervolgens bieden zij hun lokale kennis aan om de gast precies te geven wat deze zoekt. Dit gebeurt – heel traditioneel – door de conciërge, die vaak een goed netwerk heeft in de stad. Zo werken de conciërges in Amsterdam samen met de Buik van Amsterdam voor de beste nieuwe spots. De moderne variant is software gedreven, zo is er een Israëlische startup Duve die hotels kunnen inzetten om hun gasten te ontzorgen in de keuze van (onder meer) restaurants.

Een hapje mee prikken?

Hotels kunnen niet meer blindvaren op hun eigen, vaak middelmatig F&B-aanbod, zeker niet in regio’s die bekendstaan om hun gastronomische kwaliteiten. Het alternatief is ontzorgen door lokaal samen te werken. Dat kan met goed gecureerde tips op papier in de hotelkamer, door je conciërge aan lokale netwerken te koppelen of door inkoop van software. 

Artikel delen