Vincent van Dijk: 'Whisky past bij deze tijd'

Vincent van Dijk
Tags: whisky

Vincent van Dijk: 'Whisky past bij deze tijd'

Vincent van Dijk is trendforecaster op het gebied van hospitality en food. Daarnaast is hij partner van marketingbureau HBMEO en columnist van Entree Magazine. Zijn nieuwste column gaat over whisky.

De wereld lijkt ingewikkelder dan ooit. Stijgende prijzen, dreigende oorlogen en 
verdwijnende vanzelfsprekendheden. Geen wonder dat we, op de momenten dat we vrij zijn, ongecompliceerd willen genieten. Kom maar naar voren: whisky.

Geen keuzestress meer

Complexe tijden vragen om een beetje tegenbalans. Mensen willen nu in een restaurant simpele concepten voorgeschoteld krijgen en geen ingewikkelde keuzes hoeven maken. Geen pagina’s dikke menukaart, maar duidelijke keuzes: vlees, vis of vega. We willen bijvoorbeeld even geen moeilijke vakanties, maar een overzichtelijke reis met rust en gegarandeerd genot. Ook wat betreft dranken willen we geen gedoe. Minder keuzestress, geen complexe creaties als cocktails en mixen, maar juist meer kwalitatieve dranken. Het liefst puur geserveerd. Dit is hét aangewezen moment voor whisky om in Nederland door te breken.

Krachtig, robuust en zelfverzekerd

We kennen het allemaal uit Amerikaanse films en series: als het een directeur, advocaat of president te heet onder de voeten wordt, heeft hij altijd een fles whisky in zijn kantoor staan, die hij gedachteloos inschenkt vanuit zijn boekenkast of aan zijn bureau ministre. Een momentje van contemplatie en verbroedering. Daarna lost elke crisis vanzelf op. Dat is precies wat we willen. Een simpele scheut in een glas, liefst zonder ijs of andere ingrediënten. Maar wel een drank die gloeit in je mond, vol van smaak en diepgang. Eentje die blijft hangen. Een drank die mensen durven te bestellen waarmee ze een statement kunnen maken. En hoe: whisky staat voor krachtig, robuust en zelfverzekerd. 

‘Whisky past bij deze tijd: meer rust, bewuster proeven’

Bewust proeven

Whisky is een drank die je rustig moet drinken. Door eerst eraan te ruiken en hem daarna door je mond te laten rollen, langzaam proeven en genieten van de lange afdronk. Ook dat past bij deze tijd. Meer rust, bewuster proeven, liever een kleine hoeveelheid alcohol maar met veel smaak en meer klasse. Whisky is ook iets waar je je in kunt verdiepen, ook een dingetje in deze tijd. De soorten whisky, de verschillende gebieden, de aging. 

Whisky voor iedereen?

Is whisky niet een niveautje te hoog om een allemansvriend te worden? Dat valt mee: omdat veel smaken herkenbaar zijn, zoals vanille en karamel is whisky wel een drank die veel mensen kunnen waarderen. Waarbij je kunt zoeken naar een smaakprofiel dat bij jou past. Een beetje rokerig of wat toegankelijker.

Kleine uitdaging: whisky wordt momenteel gezien als een ultieme mannendrank, maar dat kan juist interessant zijn. Dit is misschien voor de vrouw hét moment om te laten zien dat mensen genderneutraal zijn. Zoals sigaretten een belangrijke rol hebben gespeeld bij de emancipatie van de vrouw. Ooit bedacht door een handige Amerikaanse reclameman. Misschien heeft deze ook wel bedacht dat professionele fotografen de geportretteerde whisky moeten laten zeggen, omdat dit tot een tot een mooiere glimlach leidt dan het afgezaagde cheese

Artikel delen