Wouter Verkerk: 'Een slim plan zorgt voor een vol terras'

Wouter Verkerk
Tags: column

Wouter Verkerk: 'Een slim plan zorgt voor een vol terras'

Horeca-adviseur Wouter Verkerk schrijft in 2024 elke maand een column voor Entree Magazine. Deze maand gaat zijn bijdrage over hoe je met een slim plan voor een vol terras zorgt.

Tekst: Wouter Verkerk

Vol terras

Laatst sprak ik een ondernemer, Marcel, die al vroeg piekte dit jaar. Hij bereikte zijn beste dag ooit in de tweede week van maart. En in zijn geval is 'ooit', de afgelopen tien jaar. Als je even met je ogen knipperde in die periode en je hebt het gemist, dan praat ik je even bij. In de tweede week van maart was het ergens even anderhalve dag mooi weer.

Maar Marcel was er die dag al helemaal klaar voor en zijn team ook. Dus binnen de kortste keren zat zijn terras in de binnenstad van Utrecht helemaal vol. Alle stoelen stonden klaar, alle banken waren voorzien van kussens en op alle tafels stond bovendien een aantrekkelijke menukaart en een gezellige pot met een plantje.

Waar Marcel vooral trots op was, waren de gemiddelde bezorgtijden van de drankjes (niemand hoefde langer dan vijf minuten te wachten) en ook het eten ging allemaal vlot door (gemiddeld vijftien minuten). Op het hoogtepunt zaten er 275 mensen te eten en te drinken en de sfeer was fantastisch.

Getraind

“Weet je wat het is Wouter: de gast is veranderd en best wel kieskeurig. Het is niet meer iedere dag feest, maar als het feest is dan moeten we klaar staan, want dan is het ook echt feest! Op de dagen dat de gast de teugels laat vieren, dan staan we er op ons paasbest. We hebben ons huiswerk gedaan en weten wat er van ons verwacht wordt op die dagen.

'Andere ondernemers zijn vooral bezig met de nieuwe prijslijst'

We hebben hier op getraind en ik merk gewoon dat we in vorm zijn. Andere ondernemers zijn vooral bezig met de nieuwe prijslijst, althans, ik word best veel gebeld door collega's wat wij gaan doen. Maar ik maak me niet zo druk over dubbeltjes en kwartjes, ik richt me op een vol terras en heb daar een slim plan voor dat iedere dag beter wordt.”

Slim plan

Een paar keer per jaar word ik omver geblazen door de energie, de eigenwijsheid en de eigenheid van sommige, vaak jonge ondernemers. Die totaal anders kijken en die haast Cruijffiaanse uitspraken doen waardoor je er nooit meer anders naar gaat kijken. De mooiste?

“Veel ondernemers hebben acties voor rustige momenten. Wij doen juist acties op momenten dat het heel druk is. Op vrijdag is het bij ons Spritz-dag. Dan krijg je flink korting op een heel goede Aperol Spritz. We verkopen er op een mooie dag dan rond de 650. Dat vind ik fijner dan 650 biertjes. Want in procentenmarge lever ik misschien wel fors in, maar ik kijk vooral naar euro's en niet alleen maar naar procenten. En die euro's zitten wel goed op zo'n avond hoor!” Wat een mooie vent, wat een mooie tent!

Artikel delen