Dit is waarom kip nu zo populair is + 14 kiprestaurants in Nederland

Vrouw die kip eet

Dit is waarom kip nu zo populair is + 14 kiprestaurants in Nederland

De geruchten kakelen al langer rond in horecaland: kip is on trend! De succesvolle SOJU Bar, met als specialiteit Korean fried chicken (winnaar Entree Award 2023 Best New Scale Up,) heeft inmiddels vier locaties (Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Antwerpen) en voor de nieuwe zaak FC Kip van Jandino Asporaat in Rotterdam staan ellenlange rijen met gasten. Hoe valt dit succes te verklaren? “Iedereen mag kip en kip mag iedereen.”

Tekst: Madelief de Weerd

Kiprestaurants schoten het afgelopen jaar als paddenstoelen uit de grond. Succesvolle ketens als SOJU Bar, Halal Fried Chicken, Van ’t Spit en de Kipperij floreerden en openden nieuwe locaties. Zo ook het nieuwe restaurant FC Kip in Rotterdam van comedian Jandino Asporaat. Het bleek een schot in de roos. Na de opening stonden er rijen met gasten voor de deur en sloot de zaak na vijf dagen om de keuken uit te breiden en aan de vraag te voldoen. Toen het opnieuw opende, kwamen er wéér hordes mensen op af. Natuurlijk komt dit door Asporaats bekende naam, maar er is nog iets anders.

Kip voor iedereen

De populariteit van kip als product groeit. Horecaondernemer Tijn Verstappen zag dit jaren geleden al. Hij opende in 2014 de eerste vestiging van kiprestaurant Van ’t Spit in Amsterdam-West. Later volgden nog twee zaken in de Amsterdamse Pijp en Eindhoven. “De eerste vestiging ontplofte na de opening: kip was de nieuwe biefstuk”, vertelt Verstappen. “Logisch: het is niet kostbaar en gewoon superlekker. Onze restaurants lopen al jaren goed en stabiel. Momenteel zie je weer een piek.”

'Iedereen mag kip en kip mag iedereen'

Die piek ligt volgens Snackspert Eke Bosman aan drie dingen. Ten eerste spreek je met kip een grote doelgroep aan. “Vanuit verschillende religies mag er geen rund of varken gegeten worden, kip daarentegen mag wel. Wie kip opneemt in het menu bedient dus een groot deel van zijn of haar gasten.” Trendwatcher Gijsbregt Brouwer merkte dit eerder ook al op: “Iedereen mag kip en kip mag iedereen.”

Bosman benoemt als tweede reden duurzaamheid. Steeds meer gasten willen duurzame keuzes maken. Kip (biologisch of met Beter Leven Keurmerk) is op het gebied van vlees minder milieubelastend dan een varken of rund. Ze nemen minder ruimte in en kunnen na vijf à zes weken geslacht worden. Hierdoor is kip ook goedkoper, benoemt Brouwer. “Voor een biefstuk moet je meteen diep in de buidel tasten. Rundvlees wordt over het algemeen duurder, waardoor het aantrekkelijker is om met kip op het menu te werken.”

*Tekst gaat verder onder de foto's.
Populariteit-van-kip-1 Populariteit-van-kip-2

14 kiprestaurants en -afhaalzaken

  1. Van ’t Spit (2 in Amsterdam, 1 in Eindhoven)
  2. FC Kip (Rotterdam)
  3. SOJU Bar (5 zaken in o.a. Amsterdam en Rotterdam)
  4. Ladybird Fried Chicken (Amsterdam)
  5. ’t Kippegie (Utrecht)
  6. De Kip Gallery (2 in Rotterdam)
  7. Chicks (Aartselaar)
  8. The Chicken Bar (Amsterdam)
  9. GANGNAM CHICKEN (2 in Amsterdam en 1 in Den Haag)
  10. Halal Fried Chicken (13 vestigingen in o.a. Amsterdam, Rotterdam en Almere)
  11. Kipperij (14 vestigingen in o.a. Arnhem, Leiden en Tilburg)
  12. Juffrouw Tok (Didam, Ede, Eindhoven en Scherpenzeel)
  13. Kiprestaurant de Piri Piri (Hoogeveen)
  14. Incheon Korean Fried Chicken (55 vestigingen in o.a. Almere, Gouda en Eindhoven)

Van Koreaanse tot Antilliaanse kip

De derde reden vloeit voort uit het feit dat kip een betaalbaar product is, zegt Brouwer. “Overal ter wereld bereiden mensen kip, omdat het niet al te kostbaar is: van de Nederlandse Antillen en Portugal tot Korea. Hierdoor ontstonden fantastische kiprecepten die nu massaal gedeeld worden op social-media-kanalen als Instagram en TikTok. Het hoeft niet fantasieloos gebakken te worden aan twee kanten met een beetje Blueband. Met dit product kun je zoveel kanten op. Kortom: we zitten in een perfect storm voor kip en daarom zie je het nu overal.”

Een van de meest geliefde soorten is momenteel de variant uit Korea, zegt Bosman. Dit komt onder andere door de populariteit van de Koreaanse cultuur. Zo was de Netflix-serie Squid Game een hit en zijn K-Pop bandjes razend populair. De horeca gaat mee met die trend en in veel steden openden Koreaanse zaken met een focus op korean fried chicken. Bosman benoemt SOJU Bar (winnaar van de Entree Award Best New Scale Up 2023) als een van die zaken die hier slim op inspeelt en de meest fantastische kipvariaties aanbiedt. “Van kip met een smeuïge kaassaus tot een superhete variant waarvan je tong nog lang nabrandt. Hopelijk gaan we hiervan meer zien in 2024!”

'Door bezorging en afhalen draaien wij al tien jaar supergoed'

Ook Verstappen gaat mee in de diversiteit van kip. Jarenlang stond er alleen een halve en hele kip op het menu bij Van ’t Spit, maar de ondernemer voelt dat het diverser moet. Verstappen: “De locatie in Amsterdam-West zijn we aan het opknappen. Zodra we opengaan, hebben we ook nieuwe gerechten op de kaart, zoals een kipburger en salade met kip. Het is goed om iets meer aan te bieden.”

Kip leent zich ook goed voor bezorging en take away in het lage- en middensegment, blijkt onder meer uit de populariteit van Incheon Korean Fried Chicken (zie kader). Dat merkt ook Verstappen. “Je genereert extra omzet. Eigenlijk zijn het omzetgroepen die je niet mag negeren, je móét er wat mee doen. Door bezorging en afhalen draaien wij namelijk al tien jaar supergoed en we hadden het niet willen missen.”

*Tekst gaat verder onder de foto's van Van 't Spit in Eindhoven.
Kip-Van-t-Spit Restaurant-Van-t-Spit

Incheon Korean Fried Chicken

Dat kip - en met name de Vietnamese variant - on trend is, bewijst ook Incheon Korean Fried Chicken. Deze bezorgoutlet veroverde afgelopen tijd een groot deel van Nederland en telt momenteel 55 (!) vestigingen. Het merk groeit aan de hand van virtual franchising, waarbij bestaande afhaalbedrijven (denk aan sushizaken en snackbars) de productlijn van Incheon Korean Fried Chicken adopteren.

Wanneer de eerste locatie van het merk openging is onduidelijk, maar het beslaat inmiddels half Nederland. Niet gek, want het menu is om je vingers bij af te likken. Van traditionele Incheon kippenvleugels en zoetzure GuLao kipfingers tot de DakDak kippenvleugels met een glazuur van honing en sojasaus.

Artikel delen