Gijsbregt Brouwer: waarom anti-verlichting dé trend in de horeca is

Tags: column

Gijsbregt Brouwer: waarom anti-verlichting dé trend in de horeca is

Nog nooit werd er zo veel geschreven en gesproken over horeca als nu. Gijsbregt Brouwer pikt er elke maand iets uit, zodat jij als horecaprofessional een hapje mee kan prikken. Deze maand praat Gijsbregt je bij over een nieuwe designtrend in restaurants: het is er bewust (te) donker.

Foto: Bar Gui in Amsterdam gemaakt door Chantal Arnts

What's cooking?

Wat mij de eerste keer opviel toen ik bijna vijf jaar geleden bij Domenica in Amsterdam ging eten is het zachte gelige licht dat voor een warme gloed zorgt. Sfeervolle verlichting, met een opvallend gevolg: mooie foto’s maken van je eten is bijna onmogelijk. Inmiddels is deze zachte verlichting een dusdanige trend dat de New York Times er recent een artikel aan wijdde.

Hoe zit de vork in de steel?

Er zijn geluid- en lichtdesigners voor horeca. Het motto van deze professionals is duidelijk: functie gaat boven design, ofwel op elk tafeltje moet je eten er goed uitkomen en is je menu goed te lezen. Toch duiken er steeds meer zaken op waar bewust gekozen is voor donker. Deze anti-verlichting heeft meerdere doelstellingen: mensen komen beter tot hun recht in zacht licht, (rood) sfeerlicht leidt tot meer spanning en romantiek én het is praktisch onmogelijk om het eten te fotograferen. Iemand die zijn telefoon gebruikt valt enorm op door de blauwe gloed van het scherm.

Wie staan er achter de potten en pannen?

Lichtontwerper Sam Anders van dEP ziet deze trend overwaaien uit New York en Londen. Ook wordt hij veel gevraagd in Amsterdam om deze ‘spannende’ verlichting door te voeren - waar hij overigens voor bedankt. In New York zag je deze lounge-achtige sferen terug bij Bar Valentina en ook het zeer populaire Rolo’s in Queens heeft sexy, nauwe- lijks aanwezig licht. In Amsterdam zie je deze trend terug bij Bar Gui. Eigenaar Guillaume de Beer verwoordde het op de Buik van Amsterdam als volgt: “We gaan er zo veel mogelijk aan doen om het niet ‘Insta-waardig’ te maken.” Dat betekent onder meer een duistere zaak met een rode gloed.

*Tekst gaat verder onder de foto's
Bar_Valentina
Bar Valentina in New York
Bar_Gui_Amsterdam_Sfeer Bar_Gui_Amsterdam

^ Interieur Bar Gui in Amsterdam

Een hapje mee prikken?

De trend van donkere zaken komt in Nederland net om de hoek kijken. Als je je zaak een wereldse, loungy en sexy vibe wil geven, dan past dergelijk licht ‘design’, misschien bij jou. Maar wees niet verbaasd als veel eten teruggestuurd wordt, omdat het op tafel niet goed tot zijn recht komt in schaars licht.

Gijsbregt fileert

Gijsbregt Brouwer is oprichter van foodplatform de Buik, food trendwatcher en co-host van de podcast ‘Bekt Lekker’. Ook heeft hij de persoonlijke foodtrend- nieuwsbrief Gijsbregt fileert.

Gijsbregt Brouwer-Portret-2023-1

Artikel delen