Trend: de nieuwe generatie influencers

Trend: de nieuwe generatie influencers

De nieuwe generatie influencers heeft geen honderdduizend volgers, maar wél verstand van zaken. Wat kun je daar als horecaondernemer mee nu de horeca langzaam aan weer opent? Roger Bloem van online platform Cityguys geeft tips

“Trek niet zomaar een blik populaire influencers open. Onderzoek wie in jouw straatje past”, adviseert Roger Bloem horecaondernemers die hun zaak online willen promoten. Met twee vrienden richtte hij vijf jaar geleden Cityguys op, een platform dat via verschillende online kanalen inwoners en bezoekers van vooral de hoofdstad inspireert met ‘toffe horecaplekken’. Volgens Bloem droogt de influencerbubbel van mensen die alleen maar berichten posten in ruil voor geld of gratis spullen, op. Wel ziet hij een nieuw genre ontstaan: de micro-influencer. “Specialisten in hun vakgebied. Zoals koks, bierbrouwers, de mensen achter bekende foodblogs zoals culy.nl of culinair journalisten, zoals Mara Grimm.”

Geloofwaardige influencers

Food influencersDeze micro-influencers zijn relevant voor de horeca, vertelt Bloem: “Ze hebben vaak minder volgers dan bekende influencers, gemiddeld vijf- tot vijftigduizend, maar hun impact reikt ver. Ze hebben verstand van zaken en zijn geloofwaardig. En vaak worden ze online gevolgd door culinair journalisten. Dat zwengelt het bereik ook aan.”

Stad promoten

Hoewel Bloem erkent dat (micro)influencers vaak worden ingevlogen in vooral Amsterdamse horecazaken, kunnen ze volgens hem ook iets betekenen voor ondernemers buiten de hoofdstad: “Stel met lokale collega’s en wellicht met de gemeente vijf hotspots samen en nodig drie influencers uit om die te bezoeken. Ideaal om steden als Eindhoven of Arnhem te promoten.”

Gratis diner

De vergoeding is afhankelijk van de grootte van het platform waar de influencer op post en van de inspanning. Publicaties op blogs of andere platforms lopen volgens Bloem uiteen van honderd tot duizend euro, maar een gratis diner in ruil voor een instagrampost kan ook. “Natuurlijk is er nu tijdens de crisis minder budget beschikbaar. Tóch moet je zichtbaar blijven. Bereken daarom altijd voor je met iemand in zee gaat wat een samenwerking oplevert. Als dat je tien reserveringen oplevert, is de winst al binnen. Betaal je vijfhonderd euro, dan moeten er meer reserveringen of content tegenover staan. Maar je kunt ook vragen om een kleine borrel in jouw zaak te organiseren. “En werk zo veel mogelijk samen met een vaste influencer. Daar haal je meer uit.” The next big thing om in de gaten te houden, is de podcast. Bloem: “Steeds meer food-influencers maken er gebruik van. Voor ondernemers is het zaak om genoemd te worden in zo’n podcast, zoals Wat schaft de podcast, of om te gast zijn in zo’n uitzending.”

 

 

Tags: 
Artikel delen