Gen Z op de werkvloer: 'meest positieve generatie ooit'

Gen Z op de werkvloer: 'meest positieve generatie ooit'

Wat te doen met ‘de jeugd van tegenwoordig’? Generatie Z – jongeren die geboren zijn tussen 1995 en 2012 – maakt een belangrijk deel uit van de huidige horeca medewerkers. “Ze weten door alle crises hoe belangrijk het is om de handen uit de mouwen te steken.” Maar kan jij ze bereiken?

Tekst: Lisette Jongerius

Babyboomers, patatgeneratie of millennials: categorieën jongeren - en opmerkelijke benamingen - zijn er te over. De huidige ‘jeugd van tegenwoordig’ behoort tot de zogenaamde generatie Z, ook wel ‘Gen Z’ genoemd. Opvallend aan deze groep, geboren tussen 1995 en 2012? Ze zijn de eerste ‘omnichannel-generatie’. “Deze generatie kon eerder swipen dan praten”, zeg René Boender, keynote speaker, marketeer en auteur over Gen Z. “Online contact is voor deze jongeren net zo belangrijk als offline.” Hij omschrijft Generatie Z als enthousiast, energiek, compassievol en eigenzinnig. Het zijn jongeren die vastberaden zijn om een leuk en lekker leven te hebben, er alles uit willen halen”, stelt hij. Werk is belangrijk, maar sporten, geregeld uit eten gaan en chillen met vrienden minstens net zo. “En het mooie is: het gaat ze allemaal nog lukken ook. Want waar de millennials dromers zijn, is deze generatie veel realistischer én daadkrachtiger. Ze weten door alle crises hoe belangrijk het is om de handen uit de mouwen te steken. Eigenlijk is Gen Z de meest positieve generatie die we ooit hebben gekend. Alleen ziet hun ‘harde schijf’ er anders uit dan van de generaties daarvoor. Als werkgever en leidinggevende moet je dan ook weten hoe je hen brieft en met hen praat.”

‘Deze generatie kon eerder swipen dan praten'

Liever appen dan bellen

Appen werkt voor deze generatie beter en sneller dan bellen. Daarnaast is ook de tone of voice bepalend, zowel in online conversaties als in real life. Boender: “In de horeca wordt er geregeld een tikkeltje dictatoriaal gesproken. Maar het woord ‘moeten’ zit niet in het vocabulaire van Gen Z; deze groep is wars van hiërarchie. Je moet dus een andere toon aanslaan. Bedenk ook dat je deze jongeren eigenlijk niet kunt motiveren, maar wél kunt inspireren. Als jij de energieke performer bent, die doet wat hij zegt en vice versa, dan zet dat de meeste zoden aan de dijk.” Verder verklaart de Gen Z-expert dat deze generatie gelijkheid qua behandeling en salaris extreem belangrijk vindt. Net als werken bij een bedrijf dat groen niet als kleur ziet, maar als attitude. “Oftewel: dat het duurzame karakter op álle vlakken wordt doorgevoerd. Deze generatie let daar heel erg op, ziet alle kleine groene details.”

‘Gen Z let op duurzaamheid en ziet alle groene details'

Podium geven

Boender hamert op het belang van jonge medewerkers een podium bieden en hen voldoende positieve feedback geven. “Dit is immers een generatie die met ‘likes’ is opgegroeid; deze jongeren willen gezien worden”, verklaart hij. “Complimentjes geven is dan ook key, net als hen betrekken bij het bedrijf en wat je doet. Vraag je medewerkers eens mee te denken of feedback te geven. Je zal versteld staan wat voor positieve impact dat heeft.” Tot slot benadrukt Boender dat het ook aan de sector zélf ligt om deze generatie te laten floreren op de werkvloer. Hierover is hij duidelijk: “Het moet voor jongeren gewoon weer leuk zijn om in de horeca te werken. Dat er een goede sfeer hangt, er voldoende afwisseling is qua werkzaamheden en voldoende mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen. De salariëring, die komt eigenlijk daarna pas.”

Zijn advies: sta open, beweeg met de jongeren mee en doorbreek de routine. “Geloof me, met Gen Z heb je veel in handen wat je echt in goud kunt laten veranderen, mits er op de juiste manier met ze wordt omgaan. Als je daartoe bereid bent, kan je samen zeker tot een hoger plan komen.”

Gen Z in de praktijk 

Conscious Hotels Amsterdam 

CEO en eigenaar Marco Lemmers: “Onze vier hotels zijn niet dé ‘Gen-Z’- werkplek. Duurzaamheid, inclusiviteit en bewustwording zitten simpelweg in ons DNA. Dat doen we niet persé om een bepaalde groep jongeren aan te trekken. Ook al hebben we wél veel jonge mensen in dienst; meer dan de helft is onder de 26 jaar. We passen onze bedrijfsvoering niet noodzakelijk aan de generatie van onze medewerkers aan. Wat ik wél weet en ook praktiseer, is dat de helft van onze prestatie uit motiveren en inspireren bestaat. En zeker ook: plezier hebben met elkaar, in een platte en toegankelijke organisatie. Dat werkt. Elke donderdag lunch ik afwisselend met twee medewerkers, om me nog beter met hen te verbinden, naar hun verhalen en feedback te luisteren. Ook hebben we een interne social media app. Daarin wordt niet alleen werknieuws gedeeld, maar ook verjaardagen en tops en flops van de werkvloer. Iedereen kan reageren en alles mag gezegd worden. Meedenken is ook een belangrijk onderdeel. De afdelingsdoelstellingen voor het komende jaar worden door de verschillende teams gepitcht. Zo bouw je als medewerker mee aan de toekomst van Conscious.”

Domino's Pizza

PR & Communicatie Manager Marianne Kemps: “Jongeren groeien als het ware bij ons op. Ze komen vaak vrij jong binnen, om te beginnen als bezorger of pizzabakker. En groeien vervolgens door naar regiomanager of franchisenemer. Tenminste, de jongens. Bij de meiden was het een iets ander verhaal. Intern onderzoek liet zien dat meisjes wel graag wilden doorgroeien, maar niet goed wisten hóe. Om deze meiden daarbij te helpen, is Domino’s Next Talent Network opgesteld, een intern netwerk dat draait om persoonlijke ontwikkeling en zelfvertrouwen. Dat pakte voor veel meiden heel goed uit. Gaandeweg merkten we alleen dat ook jongens tegen dezelfde uitdagingen aanliepen. Als Domino’s willen we er voor iedereen zijn, dus nu is het netwerk ook voor jongens toegankelijk. Bovendien zetten we volop in op waardering. Zo maken medewerkers gedurende het jaar kans op allerlei awards, zoals ‘Bezorger van het Jaar’. Ook kunnen er speciale pinnetjes worden verdiend, die ze op hun pet kunnen spelden. Daar is iedereen erg trots op. Bovendien laat je daarmee als bedrijf zien dat je blij bent met je medewerkers en hen waardeert.”

Artikel delen