advertorial

Digitaliseren loont: Op deze thema’s maak je het verschil

Borrelende gasten in het Noorden van Aalten

Digitaliseren loont: Op deze thema’s maak je het verschil

Het is niet best gesteld met de digitalisering in de horeca, blijkt uit onderzoek. Op onder andere personeelsplanning, voorraadbeheer, en technologie in de keuken valt nog een wereld te winnen.

Nationale Horeca 2.0 Onderzoek 2025

90% van de horecaondernemers gebruikt nog pen en papier bij voorraadbeheer. In 64% van de keukens staan bonprinters in plaats van digitale schermen. En circa een vijfde van alle ondernemers gebruikt geen digitale oplossing voor de personeelsplanning. De voorlopige uitkomsten van het Nationale Horeca 2.0 Onderzoek 2025 naar digitalisering in de Nederlandse horeca liegen er niet om.

Aan het onderzoek – waarvan binnenkort de definitieve resultaten bekend worden – deden honderden horecazaken uit verschillende segmenten en regio’s mee. Ondernemers beantwoordden vragen over voorraadbeheer, technologie in de keuken, loyaliteitsprogramma’s, registratie van duurzaamheid en verspilling, marketing en social media, kassa en boekhouding, personeelsplanning, en bestellen via QR-code.

Van tijdwinst tot kleinere foutmarge

Vrijwel alle thema’s bieden kansen voor verbetering. “Digitalisering levert je tijdswinst, efficiëntie, een kleinere foutmarge, meer inzichten in wat wel en niet werkt, betere gastbeleving, en een hogere medewerkerstevredenheid op,” zegt Bas Schijf van Horeko. Het bedrijf ondersteunt horecazaken met praktische tools en slimme software.

Ook meer efficiëntie in jouw processen? Op deze thema’s sla je een grote slag:

  • Personeelsplanning
    Een no-brainer, aldus Schijf: “Ruim 80% van de ondernemers gebruikt hiervoor een digitale tool. Maar in 45% van de gevallen kan het personeel geen diensten ruilen, terwijl daar veel behoefte aan is.” De personeelsplanningstool van Horeko heeft die ruiloptie wel en biedt tegelijkertijd veel gebruiksgemak: geen ingewikkelde HR-opties, maar een toegankelijke app waar ondernemers én medewerkers mee uit de voeten kunnen.

  • Koppeling van systemen
    Je haalt het maximale uit digitalisering als systemen met elkaar communiceren. Van kassasysteem naar boekhouding en van personeelsplanning naar omzetcijfers. Zo kun je niet alleen vanuit de kassa realtime inzicht krijgen in je personeelskosten, maar zie je in het dashboard van Horeko ook wat je dagomzet is. Horeko kan gekoppeld worden aan de meest gebruikte kassasystemen, waaronder Scanfie. Dat kassasysteem kan weer gekoppeld worden aan veertig andere digitale systemen, waaronder vijf betaalproviders. 

    Gerard Brouwer van Scanfie: “Bijna 40% van de ondernemers typt omzetcijfers nog handmatig over tussen verschillende systemen, of laat dit doen door de accountant. Zonde, want de koppelingen leveren niet alleen een overall inzicht op van hoe je bedrijf er financieel voorstaat, maar het scheelt ook tijd én fouten.”

  • Technologie in de keuken
    Geen chaotische toestanden meer, maar een duidelijk overzicht op digitale schermen in de keuken én voor de bediening, over de status van bestellingen en de wachttijden per tafel. De schermen van Horeko maken een eind aan de risico’s van papieren recepturen in de keuken, en met schermen van Scanfie voorkom je zoekgeraakte of vieze bonnen.

  • Bestellen via QR
    Maar liefst 71% van de horecazaken geeft gasten geen mogelijkheid om via QR-code te bestellen. “Natuurlijk is een QR-besteloptie niet voor alle horecagelegenheden geschikt, maar bij veel zaken valt hier winst te behalen: betere service, meer tijd voor gasten, en het levert wel 20% meer bestellingen en 30% meer marge op,” zegt Brouwer. Met Scanfie biedt hij een uitgebreide alles-in-één kassa-oplossing, inclusief QR-bestelapp met extra functionaliteiten zoals het plannen van menukaarten, upsell-opties en fooien.”
  • Voorraadbeheer
    Voorraad tellen is geen populair klusje, maar wel een must als je realtime inzicht wil in je voorraadbeheer, en je verspilling en derving in kaart wil brengen. “Alleen dan zie je dat er ineens drie zakken friet missen en kun je onderzoeken waar het probleem zit,” aldus Schijf. De software van Horeko helpt ondernemers bij hun voorraadmanagement.

    Schijf: “In onze tool staan standaard voorraadlijsten. Medewerkers geven op een tablet alleen de hoeveelheden aan. De eenheden – liters, kratjes, of stuks – worden automatisch verrekend. Zo wordt voorraad tellen makkelijker en sneller.”

Benieuwd naar de uitkomsten van het Nationale Horeca 2.0 Onderzoek 2025?

Download hier 

Weten hoe je digitalisering jouw zaak naar een hoger niveau tilt?

Vraag een demo aan! 

Neem contact op

Artikel delen