Cadeaubonnen zijn méér dan een extraatje - ze leveren serieuze omzet op. Marketeer Nick van Teeffelen, eigenaar van Horeca Marketing Academy, ontwikkelde een strategisch stappenplan waarmee je ze inzet als slimme omzetvergroter. Met praktijkvoorbeelden toont hij hoe ondernemers tot wel duizenden euro’s extra per kwartaal realiseren. In dit artikel lees je stap voor stap hoe.
Veel ondernemers onderschatten de kracht van cadeaubonnen, zegt Nick van Teeffelen, eigenaar van Horeca Marketing Academy dat marketingstrategieën voor horecazaken verzorgt. “En dat terwijl cadeaubonnen een geweldige manier zijn om nieuwe gasten aan te trekken, trouwe klanten terug te laten komen en je cashflow te verbeteren. Vaak worden cadeaubonnen gekocht door loyale gasten die hun favoriete horecazaak willen delen met vrienden en familie. Bovendien wordt gemiddeld 30% van de verkochte bonnen nooit ingeleverd, wat betekent dat een deel van de omzet direct winst is.”
“Het uiterlijk van de cadeaubon is heel belangrijk. Niemand wil een simpel geprinte bon op een A4-tje cadeau doen. Daarom hebben we geïnvesteerd in een professioneel design en een fysieke optie die per ook post verzonden kan worden. We werken met Gifty, een volledig geautomatiseerd systeem voor cadeaubonnen, dat bestellingen via je eigen website direct verwerkt en je cadeaubonnen zowel per e-mail als per post naar je gasten verzendt. Dit bespaart tijd en zorgt voor een professionele uitstraling.”
*Het stappenplan gaat onder het kader verder.
Marketeer Nick van Teeffelen deelt in de onderstaande video zijn stappenplan hoe je als horecaondernemer inspeelt op de kracht van cadeaubonnen en een effectieve marketingstrategie realiseert.
Lezen in plaats van kijken? De tekst vind je hieronder.
“Je motiveert gasten om cadeaubonnen te kopen door extra waarde te bieden. Je maakt het aantrekkelijker en je behoudt tegelijkertijd een gezonde winstmarge.”
“Een ander voorbeeld: biedt gasten met de bon een speciaal menu voor een aangepaste prijs.”
“Door een gevoel van urgentie te creëren, zorg je ervoor dat mensen snel beslissen. Dit kan op verschillende manieren.”
*De tekst gaat onder de afbeelding verder.
“Een video werkt erg goed bij de verkoop van cadeaubonnen. Een korte, krachtige en enthousiasmerende video waarin jij als ondernemer of een van jouw medewerkers vertelt over de actie, en waarin je pakkende visuals toevoegt, maakt het verschil. Gebruik deze video voor social media, advertenties en e-mailmarketing.”
“Je moet het gasten zo gemakkelijk mogelijk maken om de cadeaubon te kunnen kopen. Een duidelijke landingspagina is belangrijk. Zorg voor een pakkende kop, bijvoorbeeld: ‘Geef een onvergetelijke horeca-ervaring cadeau!’ Verder een heldere uitleg over de actie en hoe de bon werkt en tot slot een simpel bestelproces met onlinebetalingsmogelijkheid.”
“Gebruik zoveel mogelijk kanalen om te laten zien dat je deze cadeaubonnen aanbiedt. Promotievideo’s en visuals kun je delen op de socialmediakanalen Facebook, Instagram en TikTok. Zet daarbij advertenties (Meta Ads) in binnen een bepaalde straal rondom de horecazaak. Gebruik ook e-mailmarketing. Stuur minimaal drie e-mails: een introductiemail, een herinneringsmail en een laatste kans-mail. Benut verder WhatsApp als marketingtool. Je kunt persoonlijke berichten naar vaste gasten sturen en een WhatsApp-community aanmaken voor exclusieve deals. En denk ook aan de ouderwetse flyer die je via de brievenbus van omwonenden verspreidt, aan lokale dagbladen en influencers.”
“Om te ontdekken welke strategie het beste werkt, moet je de data analyseren. Dit kan via Google Analytics voor websitebezoekers en conversies. Om de best presterende advertenties te vinden gebruik je Meta Ads Manager en met het Gifty Dashboard krijg je inzicht in de cadeaubonverkoop. Op basis van deze data kan je de campagne analyseren en optimaliseren voor het jaar erna.”
Nick van Teeffelen: “We hebben dit stappenplan toegepast bij restaurants 1NUL8 in Rotterdam en Colins in Breda en in het laatste kwartaal van 2024 mooie resultaten behaald. 1NUL8 verkocht voor meer dan 11.000 euro aan cadeaubonnen en bij Colins is dit zelfs nog hoger. En omdat 30% van de bonnen nooit wordt ingeleverd, betekent dit dat een aanzienlijk deel van de omzet direct winst is.”
Mandy van Vliet, general manager bij 1NUL8 Group: "We belonen trouwe gasten met extra waarde op onze cadeaubonnen, zodat zij voor een aantrekkelijke prijs kunnen genieten van een fantastische avond. Tegelijk stimuleren we hiermee herhaalbezoek, versterken we onze cashflow en laten we nog meer gasten de unieke beleving van 1NUL8 ontdekken.”
Ook Colin Rigter, mede-eigenaar van restaurant Colins in Breda, is enthousiast: "Onze cadeaubonnenacties hebben zich dubbel en dwars bewezen. Ze zorgden niet alleen voor extra inkomsten in Q4, maar ook voor een grotere naamsbekendheid en voor nieuwe gasten die via deze bonnen onze horeca ontdekken. Win-win dus!"
Entree Magazine publiceert in samenwerking met Horeca Marketing Academy een serie artikelen boordevol praktische marketingtips voor horecaondernemers. Elk artikel gaat in op een effectieve marketingaanpak. Wil je niets missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief – als je dat nog niet hebt gedaan – en blijf op de hoogte van alle nieuwe inzichten!