Frank van Meegen van De Zoes in Helden: 'Zitten non-stop vol'

Van de Zoes in Helden
Tags: terras

Frank van Meegen van De Zoes in Helden: 'Zitten non-stop vol'

Zodra het terras opent, stijgt zijn omzet met zo’n 20%. Frank van Meegen, eigenaar van restaurant De Zoes in Helden, verwacht van april tot september een omzet van 750K te draaien. ‘Sinds de verbouwing trekken we nóg meer gasten.”

Investering van 1,2 miljoen euro

Investeren en (blijven) vernieuwen is belangrijk voor de bedrijfscontinuïteit, vindt Frank van Meegen van restaurant De Zoes in het Limburgse dorpje Helden. De afgelopen jaren investeerde hij fors in zijn zaak. Van Meegen werd in 2016 eigenaar van het familiebedrijf dat sinds 1937 bestaat, is ook pandeigenaar en investeerde rond de 1,2 miljoen euro in de transformatie van bruine kroeg naar restaurant met biercafé waar gasten kunnen ‘preuve, prooste en praote’.

Twee terrassen

Bij de zaak kwamen maar liefst twee terrassen. “Een deels overdekt en verwarmd terras met 45 zitplaatsen en een groot achterterras met dinermogelijkheid in onze eetbare-bloementuin en groentetuin. Dit ‘belevingsterras telt 90 zitplaatsen”, vertelt Van Meegen. “Sinds de verbouwing trekken we veel meer gasten: 50.000-60.000 per jaar.

Reserveren

"In de weekenden zitten we non-stop vol. Ook met gasten uit de regio Venlo, Weert en Roermond. Ondanks de afstand van 30 km komen ze regelmatig terug. Ze kunnen bij ons reserveren voor het terras en dat doen de meesten dan ook. Handig, want daar kunnen wij de keukenbezetting, de inkoop en het rooster op afstemmen.”

'Ook trekken we gasten uit de regio Venlo, Weert en Roermond'

Overkapping

Een terras waar de mix van goed meubilair, routing, f&b-aanbod en sfeer klopt, levert extra omzet op. Het terras van De Zoes heeft een overkapping met zeilen die dicht kunnen zodat gasten uit de wind en regen zitten. Van Meegen: “Ook bij minder goed weer draaien we daardoor buiten goed en hebben we een voltallig team nodig.”

Investeer in personeel

Bij De Zoes werkt een team van 40 medewerkers, waarvan 10 fulltimers. “Ik zie het belang van opleidingen en trainingen voor het team. Daar investeer ik in. Het is een van de succesfactoren van de zaak. Ik ben een perfectionist, wil gastvrijheid uitdragen tot in detail en vraag dat ook van de medewerkers in de bediening én in de keuken.

Minimale prijsverhogingen

Dat houdt in: bestellingen aan tafel opnemen, oprechte belangstelling voor de gast tonen, namen van vaste gasten onthouden, live cooking op het terras, maar ook huisgemaakte friandises serveren bij de koffie in plaats van een verpakt koekje, een bieramuse aanbieden, gratis water op tafel, een jarige op ballonnen, een handgeschreven kaart en een foto trakteren, en minimale prijsverhogingen doorvoeren door slimme keuzes te maken.”

 

Artikel delen