Spontane en grappige video’s scoren. TikTok zit in de lift. Ondernemers die de doelgroep 15 tot 29 jaar willen aanspreken en nog niet op dit platform zitten, moeten in 2023 TikTok op om geen kansen te laten liggen.
Tekst: Madelief de Weerd
TikTok is een socialmediaplatform dat explosief groeit; het aantal Nederlandse gebruikers is het afgelopen jaar al met 75% (!) gegroeid en op dit moment zijn er drie miljoen Nederlanders dagelijks actief op het kanaal. Voor horecaondernemers liggen er veel kansen op het platform. Gebruikers zetten TikTok namelijk steeds meer in als zoekmachine en laten Google links liggen. Wie aanwezig is op TikTok wordt gevonden door héél veel mensen, veel meer dan op Instagram en Facebook. Mits je het goed doet natuurlijk.
Richt je op de core doelgroep 15 tot 29 jaar en bepaal het doel van je video’s. Wil je exposure voor je zaak? Of wil je nieuw personeel aantrekken? Jelte van der Meulen, teamlead content bij marketingbureau Brandmerck, tipt: “Laat kijkers zien hoe leuk het is om bij jou te werken, geef een kijkje in de keuken of deel grappige verhalen van de bediening en chef. Het maken van video’s is ook een stukje teambuilding voor het personeel: zij maken immers samen de video’s. Win-win!”