advertorial

advertorial
promotioneel
Het verzuim onder horecapersoneel stijgt, tegenwoordig ook veelal met psychische klachten als oorzaak. JAM!Helpt – de preventieve verzuimdienst van JAM! Horeca - biedt een proactieve aanpak om verzuim te voorkomen, werknemersgeluk te vergroten en horecaondernemers te ondersteunen met passende oplossingen en deskundige begeleiding.
Waar komt de stijging van het ziekteverzuim onder horecapersoneel precies vandaan? Wat opvalt is een verschuiving van fysieke naar psychische klachten. Stress, onzekerheid over de toekomst, een wankele balans tussen werk en privé, en financiële druk zijn enkele van de hoofdrolspelers. Bovendien is de werkdruk vaak hoog, en zijn er soms conflictsituaties met collega’s.
Ook zijn verslavingen een steeds vaker voorkomend probleem. Dat beaamt ook de verzuimafdeling van JAM!- een payrollorganisatie waar zo’n 8000 horecamedewerkers op de loonlijst staan. Al deze factoren beïnvloeden het welzijn en de prestaties van horecapersoneel.
*De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Thema’s zoals werknemersgeluk en -welzijn worden steeds belangrijker voor iedere werkgever die een zo gemotiveerd mogelijk, en volledig, team op de vloer wil hebben. JAM! speelde hier op in met de preventieve verzuimdienst JAM!Helpt.
Marlies Bakker, Casemanager Verzuim bij JAM!, vindt JAM!Helpt een echte toevoeging aan het werk dat ze doet: ‘We hielpen alleen mensen die al ziek waren. Die hulp voelde zo… laat. We wilden eerder in het traject bijspringen, veel pro-actiever zijn, en dat kan nu met JAM!Helpt.’
JAM!Helpt introduceert een persoonlijkere aanpak waardoor klachten en problemen veel eerder gesignaleerd en opgepakt worden. Marisol Glas, Casemanager Verzuim, is enthousiast over het feit dat ze met JAM!Helpt echt iets doen voor de werknemers. “Het project is er om de werknemers te bereiken en om onze klanten extra service aan te bieden. Dat komt weer voort uit het feit dat uit goed personeel, goed werk komt. Iedereen in dit verhaal heeft hier baat bij.”
JAM! werkt samen met het Trimbos-instituut, een onafhankelijk, wetenschappelijk kennisinstituut voor mentale gezondheid, alcohol, tabak en drugs. Volgens Trimbos heeft een groot deel van de verzuimgevallen in de horeca te maken met alcohol-, drugs- of medicijnengebruik. Dit zijn zaken die vroegtijdig op te lossen zijn met JAM!Helpt.
Kim Essink, eigenaar van Café de Klos, had ook te maken met een verslaafde medewerker. “JAM!Helpt heeft zowel ons als de medewerker begeleid, waardoor hij nu weer volledig functioneert bij ons op de werkvloer. In al mijn jaren horeca heb ik nog nooit meegemaakt dat een payrollbedrijf dit extra stapje zet. JAM! is een voorloper, en prettig om mee samen te werken.”
*De tekst gaat verder onder de afbeelding.
JAM!Helpt biedt een breed scala aan trainingen en intervisies, waaronder bijeenkomsten met andere horecaondernemers, om thema’s te bespreken en van elkaar te leren. Zo ook laatst een training over het opstellen van een alcohol-, drugs-, en medicijnenbeleid. Ilja Klare, van Personeelszaken van de UMH Group, was hier aanwezig: “De trainingsdag over het ADM-beleid was erg leerzaam. We kregen een aantal handige tools aangereikt om misbruik te herkennen en om de gesprekken met medewerkers aan te gaan. De aanwezigheid van andere ondernemers zorgde voor een levendige discussie. Iedereen kwam met verschillende oplossingen en voorbeelden.”
Meer weten over JAM!Helpt? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op!