Rust dankzij Horeko: 'Taak klaar, afvinken en de lijst wordt kleiner'
De Frietist, van eigenaar van Sven Broeckx, is een begrip in Kortenberg en omgeving. De frituur ondergaat een laatste grote investering: de rebranding van ‘Frituur Sven’ naar ‘De Frietist’. Daar hoort verdere professionalisering bij en daarom investeerde Broeckx in ondersteunende software van Horeko.
De ommekeer naar De Frietist ontstijgt het niveau van de “gewone” frituur. Bij De Frietist is veel huisgemaakt. Sven vertelt: “we willen niet worden geassocieerd met een doorsnee frituur. We proberen dat niveau hier naar boven te krijgen. En dat lukt! We hebben geïnvesteerd in koks, zijn nu bijna met ruim 20 man personeel en 15 keer de omzet van de frituur wat ik ooit heb overgenomen.”
Recepturen maken en opslaan
Voordat Sven met Horeko begon deed hij alles nog zelf. “Ik ben redelijk onvermoeibaar en probeer veel zelf te doen. Dat betekende veel lange dagen. Neem bijvoorbeeld ons recept voor stoofvlees. Dat is mijn lievelingsgerecht en een belangrijk gerecht in België. Ik heb daar zoveel op getest dat er geen vast recept was. Dat zat allemaal in mijn hoofd. Als er dan een nieuwe kok bij ons begon ging ik dat recept stap voor stap uitleggen en samen oefenen totdat de kok dat onder de knie had. Daar stak ik veel tijd in. Nu heb ik met Horeko een systeem wat mij helpt de recepturen te maken en op te slaan."
Rust dankzij de Kitchen Manager
Vóór Horeko zaten alle taken alleen in de gedachten van Sven. “Nu geeft het mij ontzettend veel rust omdat al die taken kunnen worden afgevinkt op het keukenscherm van Horeko. We zitten nu hier en we zijn nu dit aan het doen. Taak klaar, afvinken en de lijst wordt kleiner. Toen ik het nog op papier deed, stonden de mensen er soms tien minuten naar te kijken wat ik nu weer had opgeschreven.”
'Roosteren was een ramp'
Het plannen zonder Employee Manager was een drama volgens Sven. “We waren toen toch al met tien personen. En iedereen schreef alles maar op zijn eigen papiertje. Dus ik zit avonds achter mijn bureau met al die papiertjes met datums. Dan wel werken, en dan niet werken. Het was zo ingewikkeld. En dan maak ik de planning en stuur ik iedereen een apart berichtje met die planning. Om dan nog vanalles terug te krijgen en weer te moeten gaan aanpassen. Het was echt een ramp. Nu is het wel op en top geregeld met Horeko Employee Manager.”
Ook op het gebied van Dimona is er veel veranderd. Sven heeft er veel tijd bij gekregen. “Vroeger moest ik Dimona handmatig bijhouden. Als er een ruildienst was moest ik de volgende dag een nieuwe aangifte doen in Dimona. Ik was daar elke ochtend erg druk mee. Met Horeko gebeurt dat nu automatisch. Ik kan nu voor het eerst sinds lange tijd weer ontbijten met mijn twee dochters.”
Vinkje zetten en klaar
Voor Sven is het helder. “Horeko is duidelijk voor iedereen. Je weet wanneer je moet werken, wij weten wanneer we moeten plannen. Dat is al heel transparant. En dan staat ook nog eens alles wat we van onze medewerkers verwachten in een systeem. Horeko geeft ons veel lucht. We hoeven maar op het scherm te kijken en je weet wat er nog moet gebeuren. Vinkje zetten en klaar.”
Geen papieren meer die rondslingeren
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen