Na het succes van La Nostra Gigi, Mesa Mesa en twee Heemelrijck-zaken openden Nars Hemelrijk en Benjamin van Roekel afgelopen maand de derde vestiging van Heemelrijck op het Leidseplein in Amsterdam. Hiermee breiden ze de horecaportefeuille van Fifteen Hospitality verder uit. “Het menu, concept én interieur sluiten naadloos aan bij de andere zaken: familiair, eerlijk en lokaal eten voor een goede prijs.”
Tekst: Sylvana Hendrikse
Nars Hemelrijk en Benjamin van Roekel openden afgelopen maand de derde vestiging van Heemelrijck op het Leidseplein. In het restaurant is plek voor zo’n vijftig gasten – zowel aan de bar als aan tafels. De zaak ademt de sfeer van een klassiek Amsterdams eetcafé. “Het menu, concept én interieur sluiten naadloos aan bij de andere Heemelrijck-zaken”, zegt Nars Hemelrijk. “Familiair, eerlijk en lokaal eten voor een goede prijs, zonder gekkigheid.”
De zaak heeft verschillende elementen die als herkenningspunt in alle vestigingen terugkomen, zoals het oranje plafond, de spreuk ‘zonder wrijving geen glans’, houten lambrisering én een shirt van een Ajax-legende: “Bij de derde Heemelrijck is dat Danny Blind; toevallig ook met rugnummer 3.” Ook de Ajax-vaantjes en vintage Playboys zijn hier te vinden.
*Tekst gaat verder na de foto's.
Net als bij de andere Heemelrijck-zaken (Centrum en De Pijp) in Amsterdam, kunnen gasten nu ook op het Leidseplein terecht voor oud-Hollandse gerechten. Zo zijn zuurkool, andijvie en stoofvlees vaste prik, maar Heemelrijck biedt gasten ook een maandelijks wisselende stamppot aan: in oktober was dat hutspot, vanwege het Leidens Ontzet. Ondanks zijn passie voor de traditionele Hollandse gerechten, beperkt eigenaar Hemelrijk zich daar niet tot. Zo is deze maand de paksoistamppot aan de beurt. “Onze vriend, zanger Yves Berendse, kwam met dat idee. Ik moest eerst lachen, maar vroeg tóch om het recept. Toen we het probeerden, bleek het een hit te zijn.”
*Tekst gaat verder na de foto's.
Heemelrijck ontvangt een gemengd publiek: zowel locals als toeristen. Die mix verwachten ze ook voor de nieuwe locatie. “Het Leidseplein klinkt toeristisch, maar er komen ook veel Nederlanders die wat willen eten voordat ze naar een concert in de Paradiso gaan of de Stadsschouwburg bezoeken.” Toeristen die traditionele Hollandse gerechten willen proeven schuiven aan, op aanraden van hotels waar ze verblijven. “Zij komen zonder verwachting binnen en zijn op zoek naar een échte lokale ervaring, dus het is heel leuk om hen dat te kunnen bieden en hen mee te nemen in het verhaal.”
Met de koude maanden in aantocht verwacht Hemelrijk meer Nederlandse gasten. “Zij associëren, in tegenstelling tot toeristen, stamppot met de winter en komen dan hier de warmte opzoeken in een huiselijke sfeer. Naar die gezelligheid kijk ik ook echt uit.”
Van Roekel en Hemelrijk openden met Heemelrijck hun vijfde zaak in Amsterdam (zie het groene kader). Of ze hun horecaportefeuille nog verder willen laten groeien? “Daar is natuurlijk altijd interesse in, maar we zijn niet op zoek”, zegt Hemelrijk. “Het moet écht passen en liefde op het eerste gezicht zijn.”
Ondanks hun grote liefde voor Amsterdam, zouden ze het ook wel zien zitten om uit te breiden naar andere steden. “We hebben er wel naar gekeken, maar besloten om de focus nu te houden op Amsterdam. Als we écht doorgroeien, raakt de markt hier misschien verzadigd en gaan we verder kijken.” Een stad als Utrecht lijkt hem wel wat. “Toevallig heb ik daar ook familie wonen, en al die idyllische pandjes en terrassen daar… Dat zou zeker niet misstaan.”
Van Roekel en Hemelrijk startten Fifteen Hospitality: een overkoepelend bedrijf voor de vijf horecazaken die ze runnen. Fifteen verwijst naar het jaar waarin Van Roekel zijn eerste horecazaak begon. “Het samenvoegen brengt verschillende voordelen met zich mee, zoals detachering van collega’s. De Heemelrijck-zaken hebben een totaal andere sfeer dan La Nostra Gigi en Mesa Mesa, wat zorgt voor leuke afwisseling, ook voor het team.”
Het ondernemersduo verdeelt het als volgt: Hemelrijk richt zich voornamelijk op de drie Heemelrijckzaken en Van Roekel op La Nostra Gigi en Mesa Mesa. Ze hebben korte lijntjes met een duidelijke overlegstructuur om zaken te bespreken en direct op te lossen. “Recent hebben we bijvoorbeeld alle namen van Heemelrijck gelijk getrokken in plaats van de namen Petit Heemelrijck en ’t Heemelrijck, omdat dat verwarring bij gasten bracht.” Ook zijn ze erg druk met het implementeren van AI in hun bedrijf. Alle reserveringen, zowel via de app als telefonisch, worden ondersteund door AI. Dat geldt ook voor hun inkoopsystemen, zodat ze iedere dag precies alles kunnen meten.