Biercolumn Gerard Molenaar: 'Nee, het zijn geen mooie tijden voor de brouwsector'

Biercolumn Gerard Molenaar: 'Nee, het zijn geen mooie tijden voor de brouwsector'

Bel zes brouwers, twee horecaondernemers en een voorzitter van de onafhankelijke brouwers en je krijgt een redelijk beeld van wat zich op dit moment in de markt afspeelt. Een paar dingen vallen op, schrijft biersommelier en Entree-redacteur Gerard Molenaar in zijn nieuwste column.

Lokale/ regionale profilering

Twee brouwers hebben heel duidelijk gekozen voor een lokale/ regionale profilering en dat betaalt zich uit. Natuurlijk, de grondstoffenprijzen zijn hoog, maar daar hebben alle brouwers last van, zegt de een nuchter. We tellen onze zegeningen, zegt de ander. Beide brouwerijen hebben eigen horeca met een groot aantal zitplaatsen. Dat blijkt in deze tijden een groot voordeel.

Stijgende accijnzen

En dan de horecaondernemers. Natuurlijk letten ze op bij de inkoop, maar een van de twee gaat binnenkort investeren in een van zijn zaken en dat is niet omdat het slecht gaat. De ander bereidt een nieuw horecaconcept voor en let goed op de kosten. Wat blijkt? Pils importeren uit België is voor hem zeer aantrekkelijk. Uiteraard komt dan meteen het heikele punt van de accijnzen naar voren. In onze buurlanden betaalt de consument minder voor een glas bier, hier wordt het alleen maar duurder door de stijgende accijnzen. De overheid heeft kennelijk een broertje dood aan het wel en wee van brouwerijen. 

Lees verder onder de foto

Honderden-bieractiviteiten-in-de-Week-van-het-Nederlandse-Bier_1

Wachten op betere tijden 

Nee, het zijn geen mooie tijden voor de brouwsector. Sommige brouwers zien hun marge gereduceerd worden tot nul. Wat kunnen ze doen? En toch zijn de brouwers die ik sprak optimistisch en veerkrachtig. Ze kennen allemaal brouwers die ermee zijn gestopt, of die het heel zwaar hebben, maar zij gaan door, omdat er veel vraag is naar hun bieren. Ze wachten op betere tijden.

Prijsstunten en bier onder kostprijs aanbieden

Een Goudse horecaondernemer heeft al een paar craftbrouwers aan de deur gehad die wel een private label NEIPA wilden leveren tegen een zeer aantrekkelijke prijs. Dat is een indicatie dat er iets grondig mis is. De begrippen ‘prijsstunten’ en ‘bier onder kostprijs aanbieden’ kwamen ook voorbij, tijdens de gesprekken.

Marktcorrectie 

Al in 2017 hoorde ik op het CRAFTcongres geluiden dat er een shakeout zou komen. Destijds zevenhonderd brouwerijen, dat was echt te veel voor Nederland. Maar de groei ging door, zelfs tijdens de coronacrisis. Maar nu lijkt dan toch te gebeuren wat al werd verwacht: een marktcorrectie. Nu de prijzen hoog zijn, zal de horeca kritisch zijn op prijskwaliteitverhouding. Terecht natuurlijk. Dat geeft brouwerijen met een duidelijke strategie nieuwe kansen.

Wat willen consumenten maximaal betalen?

Maar het probleem van de hoge grondstoffenprijzen blijft brouwers en horeca parten spelen. De vraag is wat de consument maximaal voor een glas bier wil betalen in de horeca. Voor uitzonderlijke bieren trekken gasten nog steeds de portemonnee. Voor pils ligt de prijs wat gevoeliger. Ik hoop dat brouwers en horeca de lastige situatie het hoofd weten te bieden. De gasten hebben baat bij een mooie, gevarieerde bierkaart met prijzen die, gezien de kwaliteit van het bier, gerechtvaardigd zijn.

Columnfoto Gerard Molenaar-Fotograaf-Pim-Ras
Bier-sommelier en Entree-redacteur Gerard Molenaar
Artikel delen