Waarom streng migratiebeleid funest kan zijn voor de horeca

Kok aan het werk in de keuken

Waarom streng migratiebeleid funest kan zijn voor de horeca

Horecaondernemer Raul Lansink stelt vaker kritische vragen bij trends die de sector raken. Eerder vroeg hij zich af waarom jongeren de horeca links laten liggen. Nu luidt hij opnieuw de noodklok: “Het dreigende migratiebeleid bedreigt de toekomst van ons vak en daarmee het fundament onder de branche.”

Parallellen met het Amerikaanse migratiebeleid

De nieuwe asielwetgeving – als die door de Eerste Kamer komt – maakt illegaal verblijf strafbaar. Mensen zonder geldige verblijfspapieren riskeren een boete of zelfs gevangenisstraf. Wie het Amerikaanse nieuws volgt, herkent dit scenario: sinds het aantreden van president Trump worden mensen zonder verblijfsvergunning in het land actief opgespoord en opgesloten in detentiecentra. In sectoren als de landbouw en de hospitality leidde dat tot ontwrichting. Bedrijven kwamen stil te liggen, waarna Washington de immigratiedienst vroeg om het wat rustiger aan te doen.

‘KHN moet werk maken van een nieuwe regeling voor buitenlandse vakkrachten’

Structureel personeelstekort vraagt om arbeidsmigratie

Het structurele arbeidstekort in de VS kan kennelijk alleen worden opgevangen met werknemers zonder verblijfsvergunning. Dit is uiteraard geen pleidooi om mensen zonder papieren in dienst te nemen, maar het mag duidelijk zijn dat personeelstekort in de horeca een universeel verschijnsel is in rijke landen met een lage bevolkingsgroei en een hoge gemiddelde opleiding.

Ook Nederland kampt met een gapend tekort

Ook in Nederland hebben we immigranten en een goed functionerend migratiebeleid nodig om de huidige en toekomstige tekorten in onze sector op te vangen. Jongeren kiezen steeds minder voor het vak, en zelfs als we mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt massaal weten in te passen, blijft er een gapend gat. De gevolgen zijn nu al zichtbaar: boven op de reguliere cao-loonsverhogingen ontvangen jongere medewerkers en stagiairs veel hogere uurtarieven.

Barrières bij het aantrekken van buitenlandse vakkrachten

Er moet weer hoognodig lucht komen in de branche. Het is wellicht tegen de huidige politieke trend in, maar we zouden zeer gebaat zijn bij een soepelere procedure om vakkrachten uit het buitenland te halen. Nu is dit bijkans onmogelijk: de kennismigrantenroute heeft een hoge salarisdrempel en is bovendien alleen voorbehouden aan academisch geschoolden, aldus de Immigratie- en Naturalisatiedienst. En het UWV vindt dat iedere chef binnen een paar weken omgeschoold kan worden tot welk specialisme dan ook, waarmee de noodzaak tot werving buiten de Europese Unie vervalt.

Pleidooi voor een nieuwe ‘Aziatische koks’-regeling

Bij die aannames kunnen grote vraagtekens worden gezet, maar daarover een andere keer meer. Waar ik naartoe wil, is een pleidooi voor een nieuwe ‘Aziatische koks’-regeling, waarbij via een vereenvoudigde procedure gekwalificeerde krachten tijdelijk en onder bepaalde voorwaarden in Nederland mogen werken. Zelf heb ik deze route eerder verkend, en eerlijk is eerlijk: ik begrijp wel waarom deze regeling een paar jaar geleden werd afgeschaft.

Het was een procedurele gatenkaas die uitnodigde tot royaal misbruik. Een goede nieuwe regeling, met vooral een goede uitvoerbaarheid en controleerbaarheid, zou bovenaan het lijstje moeten staan van Koninklijke Horeca Nederland. Ik zou zeggen: kijk naar Spanje, waar dit al mogelijk is.

Artikel delen