Hotels worden steeds inclusiever, ziet trendwatcher Vincent van Dijk. Met speciaal ontworpen ultraluxe kamers voor mensen met een beperking laten ze zien wat échte gastvrijheid is.
Tekst: Vincent van Dijk
Hoofdfoto: Zwembad met stoellift aan rechterzijde
Fotograaf: Clarry Charles
De verplichte mindervalidenkamer in hotels was tot voor kort vaak de lelijkste kamer in het gebouw. De onooglijke stalen beugels aan weerszijden van het toilet, een afwasbaar douchezitje, een alarmkoord en rolstoelvriendelijke proporties deden eerder denken aan een ziekenhuis dan aan een hotel. Gelukkig is dit aan het veranderen. Er is steeds meer aandacht voor het design van deze kamers: demonteerbare messing stangen of een designstoeltje in de badkamer, een in de kast geïntegreerde bedlift, een smaakvol ontworpen verstelbare wastafel, een drempelloze douche en subtiel weggewerkte valdetectie.
Een aangepaste kamer is niet langer een ‘moetje’, maar wordt een marketingtool. Met een luxere kamer toon je niet alleen respect voor iemand met een handicap, maar maak je de kamer ook beter verhuurbaar. Mensen op leeftijd bijvoorbeeld - een steeds belangrijker wordende groep - die soms wat minder goed ter been zijn, maar zich niet gehandicapt willen voelen, verblijven graag in zo’n kamer.
*Tekst gaat verder onder de foto.
Een andere groeiende groep gasten bestaat uit reizigers met een allergie. Steeds meer hotels richten daarom hypoallergenic rooms in. Deze kamers hebben geen tapijt op de vloer, maar wel speciale matrassen en linnengoed en geen parfums. Luchtfilters vangen pollen of huismijt uit de lucht. Ze worden grondiger schoongemaakt met middelen zonder chemicaliën of irriterende stoffen
Ook een mooi voorbeeld: hotelkamers voor mensen met autisme of een overgevoeligheid voor prikkels. Deze kamers liggen op afstand van snelweg- of liftgeluiden, hebben geen fel licht of schreeuwerige designs, geen parfums, en vaak heeft de gast een koptelefoon of white-noise-apparaat ter beschikking. Voor deze gasten zijn er ook speciale inchecktijden, op momenten dat het wat rustiger is.
En dan is er een groep gasten die ervoor kiest geen of minder alcohol te drinken. Ook deze groep groeit. In een hotelkamer willen zij niet geconfronteerd worden met vodka of wijn in de minibar, dus richten meer hotels alcoholvrije kamers in. En alcoholvrije cocktails of een uitgebreide theecollectie zorgen in speciale alcoholvrije zones voor een luxe uitstraling.
*Tekst gaat verder onder het kader en de foto.
ÀNI Dominican Republic living area.
De gast van nu is mondiger en veeleisender en wil graag het gevoel hebben uniek te zijn. Dat betekent dat hij ook een hotelkamer wil die volledig aansluit op zijn wensen. Zeker nieuwe generaties reizigers zijn bovendien meer gefocust op inclusiviteit. Als je als hotel duidelijk maakt dat je je op allerlei soorten mensen richt en een beperking ombuigt tot een luxe ervaring, dan laat je zien wat échte gastvrijheid is.