Vincent van Dijk: zet duurzaamheid in als marketing voor hotels

Vincent van Dijk: zet duurzaamheid in als marketing voor hotels

Vincent van Dijk is trendforecaster op het gebied van hospitality en food. Daarnaast is hij partner van marketingbureau HBMEO en columnist van Entree Magazine. Zijn nieuwste column gaat over hotels en het inzetten van duurzaamheid als marketingtool: 'groen is het nieuwe goud.'

Marketing 

Hotels worden van alle kanten gedwongen om duurzaam te worden, maar kunnen dit juist gebruiken voor hun marketing. En, niet onbelangrijk, om meer te verdienen!

Verbod single use plastic

Steeds meer landen leggen bij wet vast dat het gebruik van single use plastic in hotels niet langer is toegestaan en dat geldt vanaf 2024 gelukkig ook voor Nederland. Veel hotelketens zijn zelf al overgestapt op hervulbare zeeppompjes en gestopt met de plastic waterflesjes, notitiepennen en doorzichtige douchemutsjes. Bedrijven, overheden en particulieren boeken steeds vaker hotels die écht duurzaam zijn. En terecht. We moeten ook wel iets doen.

'Het aanbieden van keuzes zorgt voor meer bewust zijn en minder waste'

Creëer bewustzijn 

Een gast gebruikt alleen al zo’n 250 liter drinkwater per dag. Dit is eenvoudig te beperken met innovatieve waterbesparende technieken, maar het bewust maken van de gast kan bijvoorbeeld ook met een simpele zandloper in de badkamer. Met dit soort kleine toevoegingen laat je zien dat je bezig bent met sustainability. Dat is marketing. Vertel aan de gast waarom je een à-la-carte-ontbijt serveert. Laat de gast zelf zijn botanicals plukken voor in zijn cocktail. En laat de gast zelf kiezen welke care-producten hij wil gebruiken, wat hij in de minibar verwacht, of hij een koekje bij de koffie wil en een nootje bij de borrel. Keuze zorgt voor meer bewustzijn en minder waste. En je laat in ieder geval zien dat je over alles nadenkt.

Meer en meer hotels kiezen er bijvoorbeeld voor om housekeeping tijdens stayovers alleen aan te bieden als de gast hier expliciet om vraagt. Zeker in deze tijden van personeelsgebrek is dat een slim idee en het bespaart geld. Dat geldt ook voor het aanbieden van schone handdoeken, een badjas, badslippers en het verschonen van het bed. De perceptie van de gast verandert snel en wat vroeger gezien werd als luxe, wordt nu vaak beoordeeld als niet-milieuvriendelijk.

'Sustainablitity is the new luxury'

Duurzaamheid hoef je al lang niet meer te laten zien door het gebruik van onbeschilderd hout en een vetplantje aan het plafond. Sustainablitity is the new luxury. We gaan terug naar het gebruik van duurzame, natuurlijke materialen. En duurzaam design, want het elke vijf jaar vervangen van de hotelkamer en het restaurant is allesbehalve sustainable. Die natuurstenen vloeren en messing kranen van weleer waren zo gek nog niet. We moeten terug naar iconisch hoteldesign, waarmee hotels zich tot in de lengte der jaren kunnen blijven onderscheiden in plaats van de laatste interieurtrends na te jagen. Echte luxe is onverwoestbaar.

Stappen maken door technologie 

Maar niet alle maatregelen hoeven zichtbaar te zijn. Door de juiste technologie toe te passen kun je pas écht stappen maken. Bijvoorbeeld door sensoren te plaatsen, zodat de verlichting in een hotelkamer en de verwarming automatisch uitgaan als de gast de kamer heeft verlaten. Dat scheelt bakken met elektriciteit en dat is in deze tijden zowel wenselijk voor het milieu als voor de portemonnee.

Artikel delen