Vincent van Dijk: 'Gasten die stelen of roken in kamers? Dit is dé oplossing'

Vincent van Dijk - Column - Header

Vincent van Dijk: 'Gasten die stelen of roken in kamers? Dit is dé oplossing'

De nieuwste column van trendforecaster Vincent van Dijk gaat over technologische ogen en oren voor de hotelier. Hotelgasten zijn net mensen en zorgen dus regelmatig voor problemen. Gelukkig biedt technologie een helpende hand en kan de hotelier beter in de gaten houden wat er achter de kamerdeur gebeurt.

Elk jaar verschijnt wel ergens in de media een lijstje met de meest gestolen spullen in luxe hotels. Met stip op nummer één staan de handdoeken, gevolgd door de badjas. Deze afwijking zit kennelijk diep in het DNA van de diersoort mens. Het zijn overigens niet alleen de gasten die hotelspullen ‘lenen’. Uit onderzoek blijkt dat de meeste handdoeken gestolen worden door medewerkers en een ander probleem is dat veel hotellinnen zoekraakt in wasserijen. In totaal verdwijnt er zo’n 30 tot 40% van de handdoeken, dus dat is een behoorlijke kostenpost.

'In totaal verdwijnt er zo’n 30 tot 40% van de handdoeken'

Ingenaaide chip

Gelukkig is er nu een oplossing. In de lakens, handdoeken en badjassen kan een chipje worden ingenaaid, dat ervoor kan zorgen dat het hotel een seintje krijgt als een badjas het hotel verlaat. Een speldenknop met RFID-technologie, oftewel radio frequency identification, een uitvinding die al bestaat vanaf de jaren zeventig en die we kennen van het OV en de Zara. De receptiemedewerker krijgt een signaal als een badjas het pand verlaat. Hij hoeft de gast niet met zijn diefstal te confronteren, maar zet de achterover gedrukte wasgoederen discreet op de factuur. De chips maken bovendien het voorraadbeheer van linnen een stuk handiger, want je ziet precies waar het zich bevindt en hoe vaak het inmiddels is gewassen. Zo’n chip kan natuurlijk ook worden ingebouwd in föhns, espressomachines, Bijbels en ander graag gestolen goed. Ook kun je de houdbaarheid van je shop of minibar in de gaten houden.

Slimme sensoren

Een ander probleem blijft het roken en blowen op hotelkamers. Het kost tijd om een doorrookte kamer schoon te krijgen, bovendien zorgt het voor schade, brandgevaar en negatieve reviews. Gelukkig: ook hiervoor biedt technologie een oplossing. De rookmelders zijn een stuk slimmer geworden. Zo kunnen zij het onderscheid maken tussen rook van sigaretten, cannabis en damp die uit de badkamer komt, dus is het mogelijk om de gast op heterdaad te betrappen. Met dit bewijsmateriaal kun je ook deze kosten op de factuur zetten, als je geen zin hebt in een confrontatie met de gast.

*De tekst gaat verder onder de foto's van Nidum Boetiekhotel in Grave.

Nidum Boetiekhotel - Column Vincent van Dijk 1 Nidum Boetiekhotel - Column Vincent van Dijk


Ook kunnen slimme sensoren de hoeveelheid koolstofdioxide meten die wordt uitgeademd. Zo kun je zien of er veel meer mensen op de kamer zijn dan de bedoeling was. En de sensoren kunnen meten of een hotelgast te veel lawaai maakt, zodat je kunt ingrijpen voordat de buren klagen.

Tot slot zijn er veel ontwikkelingen op het gebied van slimme camera’s, die dankzij AI videobeelden kunnen analyseren en een seintje geven als er iets vervelends dreigt te gebeuren. Zonder dat de gast er iets van merkt wordt het hotel zo efficiënter en veiliger. Zoals onze buren altijd zeggen: Vertrauen ist gut, Kontrolle ist besser.

Vincent van Dijk

Vincent-van-Dijk-1

Vincent van Dijk is trendforecaster op het gebied van hospitality en food. Daarnaast is hij partner van marketingbureau HBMEO en columnist van Entree Magazine.

Artikel delen