Tekst: Wouter Verkerk
Samen met onder andere tech-expert Alexander Klöpping probeerden we tijdens een live-ontbijtshow van mammoethorecabedrijf Vermaat iets zinnigs te zeggen over de toekomst van de horeca onder invloed van Artifical Intelligence (AI). Waar staan we nu, wat kunnen we verwachten en wat is de grootste verandering als straks alles om ons heen slimmer is dan wijzelf?
Voorbereiding
Voor de voorbereiding op dit onderwerp trok ik me terug in Italië, in een van de meest klassieke omgevingen die Europa te bieden heeft. In Grand Hotel Majestic (*****L) in Bologna staat de tijd al jaren stil. Een zeer luxe plek uit het verleden: de ideale plek om na te denken over de horeca van de toekomst. Lekker veel contrast.
'We houden niet meer van wachten, worden ongeduldig van trage processen'
In Majestic gaat alles namelijk nog op papier. Formuliertjes, doordrukvellen, stencils en zelfs faxen. Vaste, rinkelende telefoons op de kamers, heel veel handmatige processen en eindeloze incheck- en uitcheckprocedures. Echte kamersleutels met enorme hangers met klossen eraan, museale opstellingen van kunst en meubilair en heel veel tekstjes, ingelijste mededelingen, bewegwijzering en pijlen. Ook best wel veel heel oude mensen.