Het verlangen naar een ervaring of ‘beleving’ is vaak sterker dan de primaire behoefte. En precies dát zien we nu veel vaker gebeuren in de (internationale) (jetset)horeca, signaleert Wouter Verkerk. De horeca-adviseur schrijft in zijn nieuwe column hoe je hier als horecaondernemer op kunt inspelen. "Verander je verdienmodel en breng ook de ervaring in rekening"
Veel mensen herkennen het gevoel wel; zin om te shoppen, maar eigenlijk geen kleding nodig. Toch blijft de honger naar shoppen dan vaak knagen tot je met jezelf tot een goede compromis komt: kijken kan geen kwaad. Je gaat dus de stad in en komt toch weer thuis met een paar items die niet zelden op een plank in je kast belanden, met de prijskaartjes er nog aan. Om over een paar jaar weer ‘op te ruimen’. Dat is niet erg, de ervaring was bevredigend, de craving is weer even weg.
Het verlangen naar een ervaring of ‘beleving’ is vaak sterker dan de primaire behoefte. En precies dát zien we nu veel vaker gebeuren in de (internationale) (jetset)horeca. Gasten komen er niet (alleen) om hun dorst of trek te stillen, ze komen voor veel meer - en niet zelden voor uitsluitend iets anders - dan drankjes en gerechten. Ze verlangen ernaar dáár gezien te worden, (h)erkend te worden, zich op die plek te vereeuwigen en die plaatjes te delen op hun socials.