Wouter Verkerk: 'Een vol terras? Het kan met dit plan!'

Column Wouter Verkerk

Wouter Verkerk: 'Een vol terras? Het kan met dit plan!'

Wouter Verkerk is spreker, adviseur en trendwatcher op het gebied van horeca en gastvrijheid. Deze week schrijft hij over hoe jij je terras vol krijgt, ook bij wat minder weer.

Het was half augustus 2024 en horecaondernemer Johan keek terug op alwéér een wisselvallig seizoen. ‘Hoeveel terrasdagen hebben we nou helemaal gehad? Volgens mij heeft het nog nooit zoveel geregend!’

Het liet hem niet los. Ieder jaar vanaf januari heeft iedereen het over hét terrasseizoen, er wordt reikhalzend naar uitgekeken, maar waar hebben we het nu eigenlijk over? Over zonnige dagen? Over dagen dat het droog is en je eventueel buiten zou kunnen zitten? Of hebben we het gewoon over de periode dat we vieren dat we de herfst en de winter weer hebben overleefd en dat we iedere dag kans maken op een lekker zonnetje?

'Het terrasseizoen gaat over een gevoel, niet het weer'

Johan trapt ieder jaar weer in de val. Hij kijkt dan zo uit naar het terrasseizoen, dat hij visioenen heeft van hittegolven, wekenlang vol zonneschijn en personeel in korte broek. Fonteinen vol flessen koele rosé en eindeloze rijen gasten die wachten op een plek op zijn terras. Kassa’s die dagelijks wel drie keer moeten worden afgeroomd, weelde waar geen einde aan komt. Maar ieder jaar komt hij van een koude kermis thuis …

Voorbereiden

Het gaat wanneer we ons voorbereiden op het terrasseizoen dus niet over mooi weer, maar over een gevoel. Alsof je iedere dag zo naar het strand kunt lopen. Alsof het terras op een fijn plekje in Zuid-Frankrijk ligt. ‘Of in Capri!’, dacht Johan ineens. Met zijn vrouw was hij vijf jaar geleden op dat mooie eiland vlak bij Napels. Dat werd zijn thema voor 2025: Capri Style! Hij zou vanaf april zijn gasten gaan verwennen met een Italiaans gevoel, zodat ze zich tot september op Capri wanen, of het nu mooi weer is of niet. En de voorbereidingen beginnen morgen, besloot hij op dat moment, eind augustus 2024.

In de startblokken

En inderdaad, hij is er nu bijna klaar voor. Hij ontwikkelde een eigen ‘Capri Style’ Limoncello en laat het gevoel in alle uitingen terugkomen. Zo bevatten de menukaarten specials met een Italiaanse knipoog, zonder dat zijn zaak nu ineens een Italiaans restaurant is geworden.

Heel subtiel. De playlists voor op het terras staan klaar, er zijn speciale schorten besteld en de citroenplanten voor op de tafels zijn al in huis. Hij liet een enorme eyecatcher ontwerpen als buitenbar en de Limoncello Spritz kost straks op vrijdag maar 6,50 euro. De marketingcampagne is af, er staan tien nieuwsbrieven klaar en voor het hele themajaar zijn de specials bedacht.

Het concept voor zijn terrasseizoen gaat op 1 april in, precies zeven maanden nadat hij aan de voorbereiding begon. Dát is moderne horeca: het kan met een plan!

Artikel delen