Wouter Verkerk over: wat topterrassen wél doen (en anderen vergeten)
De gastbeleving op het terras is al lang niet meer afhankelijk van alleen zon en een goed glas wijn. Hoe een team met gasten omgaat, maakt het verschil tussen een eenmalig bezoek of een trouwe terugkeer. In onderstaande column deelt gastvrijheidsexpert Wouter Verkerk zijn inzichten over de impact van service, en presenteert hij de top 5 terrassen van Nederland die dit tot in de puntjes beheersen.
Tekst: Wouter Verkerk
Hoofdfoto: het terras van Het Noorden van Aalten (in top 5 Beste Terrassen van NL)
Eén van de grootste problemen van de Nederlandse horeca is dat gasten lang niet altijd doen (en uitgeven) wat we graag zouden willen dat ze doen (en uitgeven). Gasten zijn zo gewend aan service, dat als ze die niet krijgen, ze eigenlijk niet goed weten wat ze moeten doen of bestellen. Het gevolg: hun bezoek valt tegen en de ervaring is niet sterk genoeg om terug te komen.
Sturen, informeren en dus héél goede service geven aan gasten is de enige manier om dit probleem te verhelpen. En als je de service in je bedrijf structureel en consequent wilt verbeteren, is het maken van een serviceplan een heel goed idee.
De wedstrijd: Het Beste Terras van Nederland
Aan het begin van dit terrasseizoen introduceerde ik met Ricardo Eshuis van SVH een wedstrijd die over dit onderwerp gaat: 'Het Beste Terras van Nederland'. De wedstrijd draait om het maken van teamafspraken: over gastcontact, het gidsen van gasten door je bedrijf én het sturen naar aanbevolen keuzes.
Het serviceplan schrijft voor hoe we met gasten omgaan, hoe we afspraken naleven over persoonlijke verzorging, hoe we het terras verzorgen en wat we promoten. Kwaliteit zit in consistentie: iedere dag de beste willen zijn, vaste gewoontes inslijpen en een duidelijke ‘zo doen we het hier’-mentaliteit. Dan maak je nauwelijks fouten, laat je geen geld liggen, geven gasten hoge beoordelingen én komen ze terug.
Top 5 Beste Terrassen van Nederland
De aanmelding was gratis en bestond uit het insturen van een poster met interne afspraken. De invulposter vroeg om afspraken op het gebied van gastcontact, interne afspraken, specials en 'signaturen'. Het team dat er het beste in slaagt deze eigen afspraken na te komen, zo is onze overtuiging, heeft het beste terras van Nederland.
We beoordeelden met zeven juryleden ruim 120 terrassen op basis van hun eigen spelregels. Uit deze juryrondes kwam een top 5 van terrassen die kans maken op de titel 'Beste Terras van Nederland'.
In willekeurige volgorde:
- Het Noorden van Aalten – Aalten
Strakke routing, heldere onderlinge communicatie, oog voor detail, medewerkers snappen dat gasten voor meer komen dan eten en drinken, nadrukkelijk tijd voor gasten. - Hotel & Wellness Zuiver – Amsterdam
Een oase binnen een oase. Goede horeca uitgevoerd door liefhebbers. Oog voor gasten, attent met een parasol, doen méér dan het serviceplan voorschrijft. Medewerkers werken als gids die de gasten de weg wijst. - Teds Bistro – Muiden
Een huiskamer voor de buurt kan een drempel zijn voor mensen van buiten. Niet hier. Goede service, oogcontact, lezen van de gast. Fijne medewerkers die comfortabel steunen op het goede concept van TEDS. - Grand Café Cornelis – Epe
Dit terras is een parel in het centrum van Epe. Oprechte medewerkers die weten wat ze doen. Die het serviceplan niet alleen uitvoeren zoals het is geschreven, ze doorleven het. Als vanzelfsprekend. Knap team, mooi terras. - De Zoes – Helden
Een verborgen terras achter een zaak die je al niet verwacht in deze straat. Een dubbele verrassing. Een team dat beleving als hoofdtaak ziet, service signaturen op alle bepalende momenten in de gastenreis. Genieten voor liefhebbers. Waarom kan je er niet blijven slapen?
Wat we kunnen leren van de bedrijven die de top 5 niet haalden?
Eerste indruk telt: Al is je zaak nog zo mooi, het eerste oogcontact met de medewerker die je verwelkomt zet de toon.
Ervaring is essentieel: Medewerkers zonder al te veel ervaring kunnen niet op de automatische piloot werken. Proberen ze dat wel dan gaat er te veel mis en dat gaat direct ten koste van de omzet.
Leiding maakt het verschil: Managers maken het verschil, in zaken waar teams actief worden aangestuurd heerst een goede sfeer, voel je de energie en is er omloopsnelheid.
Oog voor detail: Op veel terrassen staat er een medewerker vrij, die op sommige momenten stilstaat, terwijl wij zien dat er lege tafels zijn waar nog servies en glaswerk opstaat, stoelen ontbreken aan tafels, tafels niet schoon zijn, servetten en viltjes op de grond zwerven. Voor de verschillende jury’s een teken dat aansturing, motivatie en ervaring ontbreken.
Assortiment onder de maat: Hoewel wij vaak zeggen dat gasten niet komen voor eten en drinken, maar zij vooral de beleving en het contact met medewerkers en gasten belangrijk vinden, moet ons toch van het hart dat het assortiment niet heel groot moet zijn, maar wel graag lekker en liefst ook een beetje vers en gezond. Op veel te veel kaarten zagen wij een aanbod waarin we duidelijk de allergoedkoopste en bewerkte producten van de groothandel herkenden. Wij zijn niet gek, en gasten ook niet!
Rookbeleid vergeten: Op veel terrassen is nog niet goed nagedacht over rookbeleid terwijl je juist als je ruimte hebt hier heel makkelijk oplossingen voor kunt vinden.
Overbezetting schaadt focus: Hoewel werkdruk, personeelstekort en ‘heel hard werken’ nog steeds veelgenoemde associaties zijn bij de horeca, constateren wij wat anders. Op veel plekken staan gewoon te veel mensen te werken. En precies dat is slecht voor de focus, het tempo en de ordentelijkheid. Zonder druk gebeurt er geen f*ck en dat merk je op deze plekken.
Bekendmaking winnaar
Tussen 15 en 19 september wordt de top 5 gebeld en krijgen zij onder embargo te horen wie van hen wordt uitgenodigd op de grote huldiging op 24 september op de slotdag van Gastvrij Rotterdam. Bij de start van Gastvrij Rotterdam, op maandag 22 september, wordt de winnaar middels een persbericht wereldkundig gemaakt en wordt de pers uitgenodigd aanwezig te zijn bij de huldiging.
De winnaar wint een reis naar Nice voor 6 personen om daar in de nazomer nog even te genieten van een heerlijke terraservaring.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen