Hoe krijg je een vol terras door middel van social media?

Vol terras social media

Hoe krijg je een vol terras door middel van social media?

Van nieuwe gasten aantrekken tot het versterken van je merk: sociale media spelen een steeds grotere rol in het succes van horecazaken en hun terras. Maar hoe zet je het effectief in? Nick van Teeffelen en José Rodenburg delen tips en inzichten. “Na een post van een cocktailboom zien we de reserveringen direct binnenstromen.”

 

Tekst: Madelief de Weerd
Foto's: Alex Pander, Lars Verkroost

 

Een close-up van een mooi gerecht of cocktail, een sfeervolle video waarin je terras in het avondlicht schittert, of een TikTok waarin een gast een bijzondere cocktail proeft. Wil je zichtbaar blijven in de concurrerende horecamarkt dan is het inzetten van sociale media zoals Instagram, Facebook en TikTok essentieel, zegt Nick van Teeffelen, eigenaar van Horeca Marketing Academy.

'Met aantrekkelijke content trek je gasten aan'

Hij verzorgt onder meer marketingstrategieën voor horecazaken. “Zie het als het digitale visitekaartje voor je zaak en terras. Met mooie foto’s, aantrekkelijke video’s en creatieve content val je op én trek je gasten aan.”

Cocktailbomen

Een horecazaak die zijn socialmediakanalen succesvol inzet is The Streetfood Club in Utrecht en Breda. Het geheim? Een goede planning en teamwork, zegt marketingmanager José Rodenburg. “Met een klein team bedenken we creatieve content die past bij The Streetfood Club. Sociale media zijn een integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie. Daarom bepalen we elk kwartaal onze doelen.”

Het terras van The Streetfood Club zit altijd vol, mede dankzij sociale media. Zo communiceren ze acties op hun kanalen met cocktailbomen: kleurrijke drankjes die feestelijk gepresenteerd worden in een houder. Het is visueel aantrekkelijke content die volgers meteen aanspreekt. Na het posten ziet Rodenburg direct dat het terras drukker wordt en reserveringen binnenstromen.

*Tekst gaat verder onder de Instagrampost.

Tools en strategieën

Nick van Teeffelen benoemt dat een tool als Zenchef het succes van je strategie kan meten door reserveringen en groei van kanalen te analyseren.

Andere handige tips:

  • Betrek gasten door hen foto’s te laten maken en te delen.
  • Gebruik betaalde campagnes bij specifieke acties of evenementen.
  • Experimenteer met verschillende soorten content om te zien wat het beste werkt.

Influencers

Door strategisch sociale media in te zetten, trek je nieuwe doelgroepen aan en tover je bestaande gasten om tot vaste bezoekers van je terras, zegt Van Teeffelen. Houd in je achterhoofd dat de gast een reis aflegt die uit vijf fases bestaat: onbekend, bekend, geïnteresseerd, gast en ambassadeur. Vooral platforms als TikTok en Instagram bieden volgens Van Teeffelen kansen om toeristen en jonge doelgroepen aan te trekken met content over ‘beste terras in [stad]’ of ‘best sunny spot [stad]’.

'TikTok biedt grote kansen om viraal te gaan'

“TikTok biedt grote kansen om viraal te gaan, terwijl Instagram ideaal is voor een consistente merkbeleving en aantrekkelijke beelden van je terras.” Daarnaast bieden influencers volgens hem een extra boost. “Samenwerkingen met micro-influencers leveren user generated content op die viraal kan gaan. Deze video’s en foto’s kun je ook hergebruiken op andere kanalen zoals je website en nieuwsbrief. Hierdoor ben je overal zichtbaar.”

Blije gasten

“Belangrijk is dat je beelden gebruikt die de USP’s van je terras benadrukken”, zegt Rodenburg. “Denk aan een zonnig terras, bepaalde dranken en gerechten, comfortabele stoelen én natuurlijk blije gasten. Bij ons werken spontane foto’s van het terras goed, waarin we de diversiteit van onze gasten laten zien: van jong tot oud. Zo straalt het terras uit dat iedereen welkom is.”

*Tekst gaat verder onder de Instagrampost.

Veelvoorkomende fouten

Sociale media bieden veel kansen om meer gasten te trekken, maar volgens Nick van Teeffelen gaat het in de praktijk vaak mis. Veelvoorkomende fouten zijn:

  • Inconsistent posten
    Hierdoor oogt je kanaal als ‘slapend’ en wek je weinig vertrouwen bij volgers.
  • Onaantrekkelijke content 
    Denk aan slecht belichte foto’s en onduidelijke video’s. Dit schrikt eerder af dan dat het gasten aantrekt.
  • Gebrek aan planning
    Zonder een duidelijke jaarplanning en regelmatige evaluaties is het lastig om consistent en effectief te blijven communiceren.
Artikel delen