crowdfunding in de horeca

Crowdfunding in de horeca: hoe werkt dat?

Wie een (horeca)zaak wil beginnen of uitbreiden, kan bij een bank of brouwer aankloppen, maar kan ook kiezen voor alternatieve financieringsvormen. Zoals crowdfunding. Dat is al jaren een van de bekendste én populairste. Waar moet je op letten als je overweegt om the crowd in te zetten? En wat zijn de valkuilen om crowdfunding voor je horecazaak in te zetten?

Crowdfunding in de horeca

Er zijn verschillende manieren om geld binnen te halen via crowdfunding. Kijk goed naar een vorm die past bij jouw plannen en wensen. Aan de ene kant van het spectrum heb je de grotere crowdlending-platforms zoals Horeca Crowdfunding Nederland en Geld voor Elkaar. Daar leggen investeerders, die ook anoniem mogen blijven, vaak relatief grote bedragen in. Het voordeel dat jij als ondernemer hebt is dat je via die platforms heel snel een groot bedrag kunt binnenhalen. En dus snel kunt schakelen. Nadeel is dat bij deze vorm van crowdfunding de rente vaak iets hoger ligt (6-9%) dan op ‘sociale’ platforms als CrowdAboutNow (3-5%), waarbij je echt ‘fans’ aan je bindt die je helpen met vaak wat kleinere bedragen, tegen een lagere rente. Crowdfundingadviseur Micha van de Water ziet hierin een heel groot voordeel. “Deze vorm van crowdfunding geeft je de mogelijkheid om samen met je investeerders, je ambassadeurs, iets te bouwen en betrokkenheid te creëren.”

crowdfunding in de horeca

Crowdfunding populair bij jonge horecaondernemers

“Crowdfunding in de horeca wordt steeds bekender”, weet Van de Water. “Startende en kleine ondernemers lijken er bewust en redelijk massaal voor te kiezen. In de horeca zie ik ook jonge mensen die het aangrijpen om voor zichzelf te beginnen. Dan is crowdfunding geweldig: je bent voor de bank misschien een groot risico, maar voor ‘the crowd’ ben je die leuke barman die ze een eigen zaak gunnen. Ook zijn er meer investeerders die crowdfundingprojecten vinden. In deze tijd, waarin veel gespaard en weinig rente ontvangen is, is investeren in een crowdfundingproject ook een kans op rendement dat je bij de bank niet krijgt.” Volgens Mark Tamsma, financieel adviseur en onder andere verbonden aan Horeca Crowdfunding Nederland, kiezen echter ook steeds meer grotere, bekende organisaties voor crowdfunding. “Al voor corona zag je grote horecabedrijven de overstap maken van bancaire leningen naar crowdfunding: de rente is weliswaar iets hoger, maar de besluitvorming gaat veel sneller. En tijd is geld.” Over de risico’s is hij duidelijk: “Kijk goed naar de voorwaarden en weet waar je voor tekent. Geld lenen kost geld, dat is bij de meeste professionele crowdfundingsplatformen niet anders dan bij een bank.”

Nieuwe regels

“Dit najaar verandert de regelgeving”, zegt Van de Water. “Dat heeft waarschijnlijk ook consequenties voor crowdfundingaanvragen. Kortgezegd wordt het toezicht door de AFM verscherpt, waardoor de platforms extra moeten investeren om aan de voorwaarden te voldoen. Ik verwacht dat dat effect zal hebben op de kosten voor de aanvragers en de controle op nieuwe projecten ‘aan de poort’: platforms krijgen pas betaald als een project slaagt, dus het zou kunnen dat alleen projecten die een hoge kans van slagen hebben, worden aangenomen.”

Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Crowdfunding 2.0

Van de Water is ervan overtuigd dat crowdfunding populair blijft in de horeca en dat de rol van de banken kleiner wordt. Hij verwacht ook nieuwe initiatieven. “In België en Engeland zie je al dat het steeds populairder, makkelijker en fiscaal aantrekkelijker wordt om te lenen van je ‘warme’ netwerk, zoals familie en vrienden. Dat zie ik ook in Nederland wel opkomen. Lokaal en kleinschalig zijn volgens mij de sleutelwoorden van de toekomst.” Tamsma is het daar deels mee eens. “Ik denk inderdaad dat de traditionele rol van de banken aan het verdwijnen is”, zegt hij. “Mede vanwege de nieuwe regelgeving denk ik ook dat de crowdfundingmarkt verder consolideert. De historische wildgroei van aanbieders is al aan het verdwijnen, de sterksten blijven over. Ook zie ik dat steeds meer toeleveranciers, die zware tijden hebben doorgemaakt en een belangrijke rol vervullen bij financiering van de horeca, de samenwerking met platformen zoeken. Waar ze voorheen vooral vooruitbetaalde bonussen (cashout) verstrekten, staan ze nu liever garant voor een lening die via crowdfunding wordt gefinancierd. Dat vind ik een mooie, creatieve constructie om de sector te helpen.”

crowdfunding in de horeca

Horecaondernemers René en André over crowdfunding:

André Köppen begon met zijn vrouw, dochter en haar vriend een crowdfundingactie op CrowdAboutNow om De Smakelijke Reusch te financieren: de microbrouwerij die hoort bij het horecaconcept in een oude watertoren in Schimmert. “We hebben 227.000 euro opgehaald en ik heb niets dan lof over deze manier van financieren”, zegt hij. “Hoewel ik ook slapeloze nachten heb gehad, hoor. We hadden al snel de eerste ‘gouden reuzen’ binnen, die het maximale bedrag van tienduizend euro investeerden, maar op 75% van de campagne zakte het even in. Dan moet je er bovenop zitten. Dat is best zwaar, naast je reguliere werk.” Köppen maakte serieus werk van marketing en sociale media en ging ook persoonlijk het FoodKids- concept uitleggen aan belangstellenden. Nu brouwt hij zijn eigen frisdranken en bieren, met grote betrokkenheid van ‘de community’. “Kinderen krijgen een eigen lapje grond om groente en fruit te verbouwen, ingrediënten waar wij frisdranken van maken. Ik vind het geweldig om ambassadeurs te hebben en die bij alle ontwikkelingen te betrekken.”

“Binnen een uur was er al geld. Maar wat er gebeurt als het vervolgens misgaat met je zaak, daar hoor je nooit iets over.”

Bij René de Gruiter pakte crowdfunding heel goed uit, maar de nasleep iets minder. “De crowdfunding an sich verliep goed”, vertelt René de Gruiter, die dat in 2018 inzette om de inventaris en herfinanciering van zijn horecazaak te bekostigen. “Sterker nog: binnen een uur was er al geld. Maar wat er gebeurt als het vervolgens misgaat met je zaak, daar hoor je nooit iets over.”
Dat gebeurde bij De Gruiter en zijn compagnon. In een notendop: ze wilden hun zaak verkopen, maar werden, vanwege een moeizaam verkoopproces, uiteindelijk met een achtergestelde lening in de zaak te blijven zitten’.
“Het platform beloofde veel, maar maakte zo goed als niets waar”, zegt De Gruiter. “We sloten onze zaak met het idee dat we hem verkocht hadden, maar voor het rond was, waren we vier maanden verder. Vier maanden waarin de kosten doorliepen.” Hij wil andere ondernemers daarom waarschuwen. “Pas op waar je voor tekent en leg alles vast, zodat je het zwart op wit hebt. Besef dat de platformen commerciële partijen zijn. Je gaat een lening aan en moet die terugbetalen.”

Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!