Scoren op Instagram met je restaurant: 10 handige tips voor de horeca

Iemand die een foto maakt van een gerecht voor Instagram

Scoren op Instagram met je restaurant: 10 handige tips voor de horeca

Instagram is hét platform voor horeca-ondernemers om nieuwe gasten te trekken en merkbekendheid te creëren. Maar waar begin je? Foodmarketingcoach en influencer Floor Eizema geeft 10 handige tips waarmee je een vliegende start maakt.

Tekst: Femke Wolthers

Floor Eizema is het gezicht achter Waar Nederland Eet, een van de grootste eetclubs van ons land met meer dan 40.000 Instagram-volgers. Daarnaast geeft ze socialmediatrainingen aan foodprofessionals en runt ze de socialmediakanalen van tientallen restaurants, cateringbedrijven en eetwinkels. Haar missie is horecaondernemers te leren hoe ze social media op een slimme manier kunnen inzetten voor hun zaak.

Vaak ziet Eizema dat ze de plank misslaan: “Ze focussen alleen op het bereik van de socialmediakanalen, terwijl er juist meer mensen naar de zaak toe moeten komen. Je kunt beter 1.500 lokale fans hebben, dan 10.000 volgers uit Brazilië.” Entree zet samen met Eizema de tien gouden regels voor een succesvol Instagram-profiel voor de horeca op een rij. Door deze regels te hanteren, kom je niet alleen bij een nieuw publiek onder de aandacht, maar worden bestaande relaties, trouwe fans én bezoekers.

Tip 1: Benoem de niche

Bedenk goed wat de onderneming moet uitstralen en focus op de sterke punten. Waar staat jouw zaak bekend om? Of beter nog, waar wíl je als ondernemer/ zaak bekend om staan? Licht dat uit!

'Vertel het persoonlijke verhaal van je zaak en neem bezoekers mee in deze beleving'

Tip 2: Vertel het persoonlijke verhaal

Als punt 1 staat, ben je klaar het de buitenwereld te vertellen. Een restaurant is zoveel meer dan het menu. Ook de medewerkers, service en het interieur bepalen de beleving in jouw zaak. Dus vertel het persoonlijke verhaal van je horecazaak en neem bezoekers op Instagram zo mee in deze beleving. Voorbeeld: Stel de chefs voor, vertel de verhalen achter gerechten en ingrediënten, laat je aandacht voor service zien en welke keuzes je hebt gemaakt in het interieur. Over het algemeen geldt: hoe persoonlijker, hoe beter.

Tip 3: Kijk kritisch naar je content

Denk goed na over wat je wilt vertellen versus wat de gasten willen zien. Plaats dus niet zomaar alles, maar zorg voor kwalitatieve content. Voorbeeld: een verbouwing volgen op Instagram is leuk, maar niemand zit te wachten op foto’s van een stoffige rommelige ruimte. Beter is om te laten zien hoe het gaat worden. Plaats een belofte zodat de gast iets heeft om naar uit te kijken en naar te verlangen.

Tip 4: Plan vooruit

Plaats nooit iets ad hoc. Denk goed na over wat je door het hele jaar wilt plaatsen en plan vooruit. Dat scheelt tijd en zorgt ervoor dat je tijdlijn één geheel wordt. Als je een keer per maand alle teksten maakt, kunnen die op elk gewenst moment via programma’s als Hootsuite en Later automatisch worden geplaatst.

*Tekst gaat verder onder de foto.

IPhone-Instagram-Profiel

Tip 5: Werk met rubrieken

Werk vooruit, maar denk ook in rubrieken. Bezoekers houden van herkenning. Stel je plaatst vijf keer per week iets, zorg er dan voor dat het vijf vaste rubrieken zijn. Voorbeeld: denk aan een gerecht, iets over personeel, een aanbieding, de favoriet van de chef enzovoort.

Tip 6: Zorg voor een call to action

Instagram is vluchtig dus zorg ervoor dat mensen iets met de post kunnen doen, en haal er je voordeel uit. Door bezoekers in actie te laten komen, kun je nuttige data verzamelen. Bijvoorbeeld door (via een tool als Typeform) een inschrijfformulier voor naw-gegevens op je website te maken, en op Instagram naar dat formulier te linken. De gegevens van deze potentiële en vaste klanten zijn weer handig voor het versturen van bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Wist je dat een op de vijf posts best een commerciële boodschap of vraag mag bevatten?

Voorbeeld: Een call to action kan simpel zijn. Roep volgers op om te reserveren of vraag bij een foto: ‘Tik twee keer op de foto als je dit lekker vindt’. De post wordt daardoor meteen geliket. Of vraag ze te stemmen: ‘Wat wil jij op de kaart: gerecht A, B of C’?

Tip 7: Bouw een band op

Antwoord altijd op posts. En zorg dat het gesprek niet doodvalt. Het is net het echte leven. De gast wil gewoon een gesprek met je voeren. Dus stel eens een vraag terug, toon interesse en zorg dat de bezoeker zich gehoord voelt. En wordt er goed op een post gereageerd, schroom dan niet een klein budget in te zetten om deze post te promoten. In dat geval komt hij terecht bij mensen die qua profiel op je volgers lijken en de post waarschijnlijk dus ook leuk vinden.

Tip 8: Werk samen

De ideale bezoeker is de gast die je in jouw zaak wilt hebben. Zowel het publiek dat het best past bij de zaak als degenen die je omzet bezorgen. Als je die gast duidelijk voor ogen hebt (waar wonen ze? wat is hun financiële situatie? zijn het mannen of vrouwen?), kijk je waar die mensen zich bevinden als ze niet bij jou in de zaak zijn. Om deze gasten actief op te zoeken, ga je met die partijen samenwerken. Dat kunnen een kledingzaak of sportclub zijn. En kijk wie ze nog meer volgen, zoals foodbloggers, en werk daar dan mee samen.

'Maak optimaal gebruik van de functies die Instagram biedt'

Tip 9: Denk creatief

Je weet wat je wilt vertellen, maar doe dat op een originele manier. Maak daarbij optimaal gebruik van de functies die Instagram voor de horeca biedt. Zo kun je in Instagram Stories bezoekers vragen stellen of ze ergens op laten stemmen. Dit is dé plek om een relatie op te bouwen met je gasten en gegevens te verzamelen. Voorbeeld: Wil je gebruik maken van influencers, nodig ze dan niet alleen uit om te komen eten maar verzin iets waar je allebei wat aan hebt. Zoals het samen organiseren van een exclusieve workshop of het vieren van een verjaardag bij jou in de zaak. Succes gegarandeerd!

Tip 10: Ga voor de langere termijn

Vaak verwachten ondernemers snel resultaat, maar een kwalitatief publiek is niet in één dag verkregen. Dus houd je aan de tien regels en blijf ze consequent doorvoeren.

Artikel delen