5 hoteltrends: van sanitizers tot rebranding

Tags: hotel

5 hoteltrends: van sanitizers tot rebranding

Wat zijn de belangrijkste hoteltrends in deze nieuwe werkelijkheid? We vroegen het aan hospitality-trendwatcher Vincent van Dijk. “Niets maakt een gast nu gelukkiger dan een kamer die overdreven glanst.” 

Tekst redactie Entree Magazine 

1. REBRANDING 

Wat moet je doen als er opeens minder toeristen komen, het onzeker is of grote congressen en zakenreizen doorgaan en je restaurant of hotel plotseling verdacht rustig is? Jezelf opnieuw uitvinden, zoeken naar nieuwe doelgroepen, naar een concept dat beter aansluit bij deze tijd. Rebranding, dus. Restaurants hebben afgelopen maanden veel creativiteit getoond en dat gaan we ook bij hotels zien. Een luxehotel dat zich gaat richten op budgettoeristen, een ketenhotel dat wordt omgeturnd tot boutique-concept, een congreshotel dat een zorghotel wordt. Stilzitten en afwachten tot alles weer wordt zoals het was is niet van deze tijd.  

Lees hieronder verder of lees alles en meer nog eens rustig na in onze digtale hotelspecial!

2. DO IT YOURSELF 

Om het intermenselijk contact tot het minimum te beperken bieden hotels steeds meer DIY-producten aan. Een ontbijtpakket waarmee gasten hun eigen ontbijt kunnen maken, een cocktailbox waarmee gasten zelf een cocktail kunnen shaken, een app waarmee gasten zelf kunnen inchecken en hun kamerdeur kunnen openen, zodat ze de receptie kunnen overslaan. Gasten bestellen eten van een delivery-service en in plaats van housekeeping, krijgen ze elke dag een pakket met verse handdoeken en een flesje ozonwater om de kamer zelf mee schoon te houden. De nieuwe hotelgast kiest voor zelfstandigheid en veiligheid en wil liever niet te veel mensen zien. Dat betekent niet dat je geen contact kunt hebben met de gast, maar liever via WhatsApp, telefoon of een scherm. 

3. STYLISH SANITIZERS  

De meeste hand sanitizers zien er nou niet bepaald aantrekkelijk uit en hebben een geur die alleen fervente alcoholisten aanspreekt. Verpakkingen met medische symbolen, schreeuwende teksten en alcoholpercentages. Gelukkig komen er nu ook luxe varianten op de markt die lekker ruiken, verzorgend zijn en ook nog eens smaakvol smoelen, zodat ze bij het hotel passen. Ze staan op zoveel mogelijk plekken. Bij binnenkomst van het hotel, op de kamer, en een miniatuurtje voor tijdens de terugreis, zodat gasten het luxegevoel zo lang mogelijk vasthouden en te pas en te onpas hun handen kunnen ontsmetten. Na al het handen wassen van de afgelopen maanden, wordt het nog belangrijker om ook verzorgende hand lotions aan te bieden. 

4. HYGIENE IS DE NIEUWE LUXE 

Sowieso is er voor de gast niets fijner dan binnenkomen in een kamer waar hij de eerste gast lijkt te zijn, maar in deze tijden is het helemaal belangrijk dat een hotel spic en span is. Niets maakt een gast nu gelukkiger dan een kamer die overdreven glanst. Ook in de rest van het hotel is het goed om vooral vaak en zichtbaar rond te lopen met een fijn riekend schoonmaakmiddel. Maar je kunt op meer manieren laten zien dat hygiëne de nieuwe luxe is. Denk aan een douchetoilet dat automatisch opengaat, een licht dat automatisch aanknipt en een kraan die begint te stromen, zonder dat de gast hem aanraakt. En op de kamer zet je een apparaat dat virusdeeltjes uit de lucht kan vissen.  

5. VOICE-CONTROL 

Een lichtknopje, een spoelknop en een afstandsbediening zijn voorwerpen in een hotel die veel bacteriën bevatten, omdat deze lang niet altijd goed worden schoongemaakt. Dat is één van de redenen waarom de trend voice control nog sneller opkomt dan we hadden voorspeld. Een apparaatje op tafel in het restaurant waar de gast zijn bestelling in kan spreken en af kan rekenen, een stemgestuurde speaker op de hotelkamer om de gordijnen mee te openen, het licht aan en uit te doen, het hoofdeinde van het bed omhoog te doen, de muziek aan te zetten en housekeeping of roomservice te bestellen. 

 

Tags: 
Artikel delen