Arwin Versteyne van BRASA: ‘Zelf medewerkers opleiden betaalt zich uit’

Arwin Versteyne van BRASA in Purmerend

Arwin Versteyne van BRASA: ‘Zelf medewerkers opleiden betaalt zich uit’

Eigenaar Arwin Versteyne van restaurant BRASA in Purmerend investeert al jaren in het opleiden en begeleiden van medewerkers en plukt daar nu de vruchten van. Hij vertelt over het belang van leermeesters, het omgaan met Gen Z en de toegevoegde waarde van zijn jaarrond terras. “Ons serviceniveau gaat structureel omhoog.”

Tekst: Roy Timmerman

Intern opleiden

Eigenaar Arwin Versteyne van restaurant BRASA in Purmerend heeft zo’n tachtig medewerkers in dienst, die zeven dagen per week van ’s ochtends negen tot twee uur in de nacht zijn all day-zaak draaiende houden. Zij vormen de kracht van het restaurant, dat dit jaar het tienjarig jubileum viert. En het mooie is, zegt Versteyne trots: een deel van het huidige team van medewerkers is intern opgeleid.

'Tot een jaar geleden werd mensen opleiden echt nog gezien als een last'

“Het wordt steeds belangrijker om hiervoor verantwoordelijkheid te nemen. Tot een jaar geleden werd mensen opleiden echt nog gezien als een last. Dat was iets voor hotels. Wij zijn een andersoortig bedrijf, maar we zien het belang om mensen op te leiden, het is goed voor je zaak. We leiden ze volgens onze werkwijze op en laten ze renderen met ons bedrijfs-DNA.

Tien leermeesters

Ja, je moet er mensen en tijd voor vrijmaken, zegt Versteyne. “En tijd is geld, dat klopt, maar het betaalt zich uit. Ik ben er in eerste instantie zelf mee begonnen, ik vind het heel leuk om mensen beter te maken en je zag het werkplezier toenemen. Inmiddels hebben we tien leermeesters en ben ik nu bezig met de leermeesters en de leermeesters met de studenten en leerlingen.

Natuurlijk zie je verschil in leerlingen, maar de ene leermeester begint met de basis, de ander op hoger niveau. We hebben genoeg leermeesters zodat iedereen de best mogelijke begeleiding en opleiding in onze zaak krijgt. Dat vind ik een heel mooie ontwikkeling voor het bedrijf. We plukken er nu ook de vruchten van; we hebben tien mensen in vaste dienst die eerst leerling waren.”

*Tekst gaat verder onder het grijze kader en de foto's

JAARROND TERRAS

BRASA heeft sinds de coronaperiode een jaarrond terras met 180 stoelen buiten. “De gemeente staat het sindsdien toe”, vertelt Versteyne. “Dus corona heeft ons toch nog iets gebracht.” Ze hebben diverse grote parasols en terrasschermen rondom, zodat gasten goed beschut zitten. Ook in de winter is het volgens hem heerlijk toeven op het terras: ze hebben heaters en verwarmde zittingen op de stoelen. “Het is een groot succes, er zitten altijd mensen.”

Hij vervolgt: “Natuurlijk is het voor de omzet interessant, maar we kunnen dankzij het jaarrond terras veel meer vaste medewerkers aan ons binden. In het verleden hadden we in de zomer een groot terras en dan moest je eind september weer afscheid nemen van medewerkers. Je was in feite deels een seizoensbedrijf. Dat is nu wel anders, waardoor ook ons serviceniveau structureel omhoog gaat. We doen het hele jaar terrastrainingen en een jaarlijkse terrasbootcamp bij Satelliet in Breda. We hebben een megadruk terras, alles klopt tot in de puntjes.”

Terras-BRASA-Purmerend BRASA-Purmerend-Terras

*Terras van BRASA in Purmerend

Gen Z

Over de nieuwe generatie medewerkers (Gen Z) is al een hoop gezegd en geschreven. Volgens Versteyne moeten we niet denken dat deze generatie niet graag wil werken. Het is een nieuwe generatie, met andere wensen, zegt hij. “Maar dat is helemaal niet erg. Ik vind het leuk om met die jonge gasten 1-op-1-gesprekken te voeren, ze hebben een andere kijk op bepaalde zaken. Je moet ook iets anders met ze omgaan.

Ik kom uit een generatie die altijd maar doorwerkte, van ’s ochtends vroeg tot sluit. Dat is niet meer van deze tijd. We hebben diensten van acht uur en vaste medewerkers werken bij ons twee van de drie dagen in het weekend – de vrijdag is bij ons ook een weekenddag. Ze kunnen zelf kiezen welke dag ze vrij willen. Je kunt er wel tegen ageren, maar we proberen zo veel mogelijk mee te gaan met de wensen van alle medewerkers. Zij zijn de toekomst van ons bedrijf.”

Beste Leerbedrijf Horeca

Restaurant Het Noorden van Aalten werd dit jaar op de Horecava uitgeroepen tot Beste Leerbedrijf Horeca, BRASA eindigde op de tweede plaats. Ricardo Eshuis, directeur van SVH en voorzitter van de wedstrijdcommissie Beste Leerbedrijf Horeca:

“BRASA is een ambassadeur voor leren en werken in de horeca. Het leerbedrijf heeft niet alleen haar eigen zaken geweldig voor elkaar, maar helpt ook in de regio mee om het leren in de horeca te verbeteren. BRASA trekt de kar van verschillende overleggen met school, gemeente en andere leerbedrijven. De mindset om op elk vlak steeds verder te willen verbeteren, zien we terug in elke afdeling van het bedrijf.”

Artikel delen