Besteding aan ontbijt buitenshuis is in zes jaar tijd verdubbeld

BARBOUNIA in het Conservatorium Hotel in Amsterdam

Besteding aan ontbijt buitenshuis is in zes jaar tijd verdubbeld

Ontbijten buiten de deur is een vast onderdeel geworden van het dagelijks leven van veel Nederlanders. Tussen 2018 en 2024 is zowel de besteding als de frequentie aan buitenshuis ontbijten verdubbeld; één op de vijf consumenten ontbijt tegenwoordig minstens één keer per week buiten de deur. Zes jaar geleden was dat nog maar één op de tien. De gemiddelde besteding steeg tussen 2018 en 2024 van 6,80 euro naar 14,48 euro. Dat blijkt uit consumentenonderzoek van het FoodService Instituut Nederland (FSIN).

Foto: BARBOUNIA in het Conservatorium Hotel in Amsterdam (fotograaf: Nina Slagmolen)

Groei door jongere generaties

Vooral de Gemaksgeneraties - Generatie Z en de Millennials - hebben ontbijten buiten de deur een enorme boost gegeven. Van hen ontbijt één op de drie minstens een keer per week buiten de deur. Gemiddeld geeft een Millennial daaraan 14,43 euro uit. In 2018 was dat nog maar 5,91 euro.

Voor de twee jongere generaties is ontbijten bovendien ‘mobiel’ geworden. Generatie Z en de Millennials hebben de zelfgesmeerde boterham ingeruild voor een ontbijt to go. Onderweg zijn er ook legio mogelijkheden om eten en drinken te kopen. Het traditionele ontbijt ‘versnackt’ bovendien: de boterham van thuis wordt vervangen door onderweg
gekochte broodjes, muffins, smoothies en kwarkjes.

Het traditionele ontbijt ‘versnackt’

Ook Generatie X ontbijt vaker buiten de deur dan zeven jaar geleden. Opmerkelijk is dat de Babyboomers achterblijven bij deze ontwikkeling. Slechts 3% van de Babyboomers zegt minstens een keer per week buiten de deur te ontbijten. Van hen zegt 68% nooit een ontbijt buitenshuis te nuttigen.

*De tekst gaat onder het figuur verder.

Buitenhuis ontbijten_Uitgaven verdubbelen
Consumenten geven meer dan het dubbele uit

Beloning

De supermarkt is voor de gejaagde Gemaksgeneraties de populairste plek om eten en drinken voor het ontbijt te kopen. Ook het treinstation is in trek voor een meeneem-ontbijt. FSIN-directeur Inga Blokker: ‘Voor de Gemaksgeneraties is onderweg eten en drinken een manier om zichzelf te belonen. Even snel iets lekkers kopen in de supermarkt of op het trein- of tankstation is een genietmoment. Ze hebben dringend behoefte aan indulgence.’

 

Voor de Gemaksgeneraties is onderweg eten en drinken een manier om zichzelf te belonen

Volgens Blokker wordt indulgence de komende jaren ‘richtinggevend’ voor alle foodkanalen. ‘Voor formules is het essentieel om eet- en drinkmomenten te creëren, die de emotionele honger naar genieten en beloning stillen. Het betaalbaar houden van deze levensstijl is daarnaast van groot belang voor de Nederlandse foodservicesector.’

*De tekst gaat onder het figuur verder.

Buitenhuis ontbijten_Suermarkt is dé plek
Supermarkt is voor gemaksgeneraties dé plek voor ontbijt buitenhuis

Verschil tussen jongere en oudere generaties groeit

Ook buitenshuis lunchen en dineren is onder invloed van Generatie Z en de Millennials flink gegroeid. Voor deze generaties is buiten de deur eten een substantieel onderdeel geworden van het dagelijks leven. Het contrast met het gematigde consumptiepatroon van Generatie X en (vooral) de Babyboomers is in de afgelopen zes jaar alleen maar groter geworden. Het consumptiepatroon van de twee oudere generaties is in die tijd beduidend minder veranderd, al geven ook die per keer veel meer geld uit dan zes jaar geleden.

FSIN-directeur Blokker: ‘Het consumentengedrag van de Gemaksgeneraties wijkt sterk af van dat van Generatie X en de Babyboomers. De Gemaksgeneraties hebben vaak behoefte aan buitenshuis eten als tegenhanger van de gejaagdheid en de stress die ze ervaren. Deze jongere generaties geven een (veel) groter deel van hun besteedbare inkomen uit aan eten en drinken.’

Buitenhuis ontbijten_Gemaksgeneraties
Gemaksgeneraties eten veel vaker buiten de deur
Artikel delen