Dirk Beljaarts: “KHN knokt voor deze branche"

Dirk Beljaarts: “KHN knokt voor deze branche"

Tienduizenden telefoontjes, mails en apps ontving KHN afgelopen dagen van horecaondernemers. We bellen directeur Dirk Beljaarts. “Het ene hotel-restaurant mag open, het andere niet.”

Tekst: Iris Kranenburg

Is KHN blij met de financiële steun van de overheid?
“Heel blij. We zijn opgelucht en dankbaar dat het kabinet geluisterd heeft naar onze noodkreet. De aangekondigde extra noodmaatregelen zijn bijna 1-op-1 wensen van ons. Er ligt een robuust pakket waar morele steun van het kabinet voor het bedrijfsleven uit blijkt, maar dat ook daadwerkelijk financiële steun geeft voor horecaondernemers.”

Had u deze grootschalige steun verwacht?
“Dat het zó breed en concreet zou zijn én dat alle financiële steun makkelijk beschikbaar wordt voor ondernemers, dus zonder ingewikkelde aanvraagprocedures, hadden wij niet verwacht.”

Aan welke regelingen gaan horecaondernemers echt wat hebben?
“Aan alle maatregelen. Waaronder: er komt een hele nieuwe regeling waarbij er tot maximaal 90% van de loonsom kan worden vergoed. Minister Koolmees heeft al verduidelijkt dat deze werktijdverkorting ook voor oproepkrachten geldt. Ook uitstel van betaling van belastingaanslagen zónder invorderingsrente is mogelijk. Echt chapeau! En wij hebben de Vereniging van Nederlandse Gemeenten opgeroepen om de lokale aanslagen stop te zetten en al opgelegde aanslagen in te trekken.” Lees alle maatregelen hier.

Wat zijn de reacties van de horecaondernemers?
“Die zijn blij. Onder andere omdat niet alleen de ondernemer wordt geholpen, maar ook hun personeel. Her en der hoor ik nu heel voorzichtig: misschien dat we hier tóch overheen gaan komen. Maar nee, de vlag gaat natuurlijk echt nog lang niet uit. Er zijn nu vooral veel vragen: wat betekenen die maatregelen nou precies voor mij als horecaondernemer?”

Dus zo concreet zijn ze ook weer niet, bedoelt u?
“Jawel, maar ondernemers hebben nu praktische vragen waar wij ongelofelijk veel telefoontjes over krijgen. De druk op ons call center is enorm nu. Komt de hulp bijvoorbeeld snel genoeg voor horecabedrijven die het al moeilijk hadden? Koolmees is daarin ook eerlijk. Hij zegt dat het kabinet z’n best doet, maar dat het wel wat tijd kost. Dat snapt KHN. Als je normaal gesproken 200 aanvragen voor werktijdverkorting in een jaar krijgt en nu 70.000 in een paar dagen, is dat heel andere koek. Verder komen er veel vragen over de werktijdverkorting: als die eerder is afgewezen, kan ik die dan opnieuw indienen?”

Moet de informatievoorziening dus beter worden?
“Ik verwacht dat de praktische uitvoering van de maatregelen wel wat extra uitleg behoeft ja. Bovendien moet er veel meer duidelijkheid komen wat wel en niet mag. Zondag kwamen de regels vanuit de overheid, maar hoe de horeca daar dan invulling aan moet geven blijft onduidelijk. Regels kunnen bijvoorbeeld verschillen perveiligheidsregio. Nu kan in de ene regio het hotel-restaurant voor hotelgasten nog wel open blijven, en in de andere regio niet. Wij roepen op tot uniformiteit en duidelijkheid. En natuurlijk was er de verwarring over bezorgen en afhalen, wat wel en niet mag. Nu blijkt dat het allebei mag, moeten er duidelijke richtlijnen komen: hoeveel mensen mogen er bijvoorbeeld in de zaak staan bij het afhalen?”

Spreekt u met veel horecaondernemers?
“Jazeker. Naast de gezondheidszorgen zijn velen natuurlijk bezorgd over het voortbestaan van hun bedrijf. Dat is emotioneel. Sommigen proberen met bezorging toch nog wat inkomsten te genereren, maar dit is niet makkelijk. De meeste keukens zijn hier niet op ingericht. Toch is er ook een lichtpuntje. Crisis verbindt. De steun die KHN krijgt vanuit de horeca is hartverwarmend. Dat geeft ons heel veel energie om te blijven lobbyen in Den Haag. Wij knokken echt voor deze branche. We zijn trots op de Nederlandse horeca en alle initiatieven die nu ontstaan om elkaar te helpen.” Lees hier over het initiatief Horeca Helpt.

Als de horeca straks weer open mag, wat verwacht u dan?
“Niemand weet hoe lang dit gaat duren. Maar áls we langzaam bij beetje weer mogen openen zitten de zaken echt niet opeens vol. Misschien dat de terrassen weer gasten uit de buurt trekken, maar toeristen uit het buitenland zullen nog wegblijven. We weten dan ook nog niet hoe het zit met de inreisverboden. Het hele voorseizoen is nu weg. Omzet die nu niet gehaald wordt, komt niet straks terug.”

 

Tags: 
Artikel delen