Herhaalbezoeken verhogen? 3 horecaondernemers verklappen hun truc

The Nacho Bar in Tilburg

Herhaalbezoeken verhogen? 3 horecaondernemers verklappen hun truc

Data gebruiken om jouw horecaonderneming een boost te geven. Ingewikkeld? Dat hoeft niet. Naast verschillende reserveringssystemen zijn er meer creatieve manieren om via (gast)data herhaalbezoeken te stimuleren. Drie ondernemers vertellen over hun gouden zet. 

Foto's: o.a. Horeca in Beeld

Charles Veerkamp van Familierestaurant Charlie dook in het brein van de gast en liet de menukaart ontwerpen op basis van neuromarketing. “En dat werkt! We keken onder meer naar de positionering van de gerechten. Welke gerechten verkopen wel, en welke niet? Daarbij keken we naar kleurnuances en hoe de prijs werd weergegeven”, vertelt Veerkamp.

“Op basis daarvan hebben we er toen voor gekozen geen euroteken meer te gebruiken en de prijs alleen binnen de menukaart te noemen. De focus ligt nu op kwaliteit en presentatie van de gerechten en minder op de prijs.”

Bieractie als verdienmodel

Bij zijn andere zaak, The Nacho Bar in Tilburg, sloeg Veerkamp een compleet andere weg in. The Nacho Bar staat bekend om de goed gevulde nachobowls en creatieve cocktails. Het trekt veel jong publiek. 

‘Bier voor 1,50 in de lente genereerde enorm veel herhaalbezoeken’

“Om herhaalbezoeken te stimuleren, zijn we gaan concurreren met onze bierprijs. Om het terras in de lentemaanden te activeren, hebben we een dikke actie bedacht: bier voor € 1,50. Een erg lage prijs, ja. Gasten kregen het gevoel dat ze niet zoveel geld uitgaven en bestelden daardoor meer eten, wat weer meer opleverde.” Een succesvolle actie voor The Nacho Bar. Maar, benadrukt Veerkamp, “zo’n actie is wel een risico omdat je van je concept afwijkt. Voor ons is het echter echt een verdienmodel geworden dat herhaalbezoeken genereert.”

*Tekst gaat verder na de foto.

Header foto (926 x 519 px)-Jun-09-2022-02-12-49-46-PM
The Nacho Bar

Deals met urgentie

Sander van Haasteren van Restaurant Pieterman in Volendam stopte met ActievandeDag (een soort Social Deal). Het onbeperkte tapasconcept van Restaurant Pieterman gaf namelijk veel ruimte voor eigen acties. “Onze deals zijn de motor voor gasten die ons restaurant voor het eerst bezoeken. Ons onlinereserveringssysteem nodigt mensen uit voor de nieuwsbrief. Daarin zetten wij in op deals met urgentie, wat betekent dat wij nooit binnen een halfjaar dezelfde deal hebben; we spelen met kansen. Al snel merkten wij dat mensen ons om deze reden opnieuw bezoeken. Ze voelen de urgentie om een deal te pakken”, legt Van Haasteren uit.

‘Dankzij een eigen, sterke database zijn we niet meer afhankelijk van actieplatformen’

Naast de nieuwsbrief voor de vaste gasten werkt Restaurant Pieterman met een doorlopende planning met acties. Geen maand is hetzelfde. Van Haasteren: “Zien we minder aanloop tussen dinsdag en vrijdag, dan reageren we gelijk met een actie. Momenteel hebben wij een dalurendeal die wij op de drukkere dagen niet inzetten. Zo verschuiven de reserveringen naar de minder drukke dagen.”

Aan database gewerkt

Hij vertelt hulp te hebben gehad bij het opstarten van dit soort deals van online marketingbureau The Fully Bookers. “Zij zijn gespecialiseerd in onlinemarketing voor de horeca. Door slimme mailings te ondersteunen met campagnes is ons bereik nu megagroot, waardoor we helemaal af zijn van ActievandeDag. Het heeft een aanlooptijd gehad, maar door de kracht van herhaling hebben we een hele sterke database opgebouwd waar we gegarandeerd herhaalbezoeken uit halen.”

Inzet van AI

Pizza Beppe pakt datagedreven werken aan vanuit een andere hoek. “Wij maken gebruik van GuestXM, een tool die alle reviews van alle verschillende kanalen verzamelt en scant. Op een overzichtelijk dashboard zien wij dagelijks een update van alle reviews. De kunst is om daar binnen 24 uur op te reageren, en met name op de negatieve reviews. Hier zetten we ook een AI-gegenereerd antwoord voor in. Zo krijgen negatieve reviews altijd een oplossing als optie. We hoeven geen discussie aan te gaan; de gast krijgt gelijk een vergoeding.”

'We leggen de focus op online reviews en klanttevredenheid'

Daarnaast focust Pizza Beppe op de relatie met vaste gasten. “We kijken uit naar een AI-gestuurde tool die eigenlijk de rekening van onze gasten opslaat om daar vervolgens weer op terug te komen via meerdere communicatiekanalen. Denk aan een mail over die ene fles wijn die zij in december twee keer hadden besteld. We willen in de toekomst echt de reservering kunnen koppelen aan de gast om het zo persoonlijk mogelijk te maken.“

PizzaBeppe_Middenweg_1
Pizza Beppe in Amsterdam

Locatiespecifieke campagnes

Volgens Ellen de Weerdt, accountmanager bij online marketingbureau The Fully Bookers, begint branding en zichtbaarheid van je horecazaak, lokaal. “Via LEAT zorgen we dat iedereen maandelijks relevante updates ontvangt. Ons reviewmanagementsysteem is geïntegreerd binnen Local SEO en Google Mijn Bedrijf, waarbij we reviewresponses volledig geautomatiseerd hebben. Zo reageren we altijd binnen drie uur en dat beloont Google direct met meer zichtbaarheid.”

'Reviewresponses en Google Mijn Bedrijf zijn belangrijke spelers voor jouw herhaalbezoeken'
Met Pizza Beppe bekijkt ze daarnaast naar locatiespecifieke campagnes, omdat elke stad anders is. “Maatwerk dus. Hierbij lanceren we altijd met een sterke aanloop-, coming soon- en now open-campagne, waarna we doorpakken met Google voor maximale impact."
Artikel delen