Hoe bereik je de nieuwe generatie hotelgasten?

Blendin Hotel - Hotel

Hoe bereik je de nieuwe generatie hotelgasten?

In aanloop naar de Independent Hotel Show op 11 & 12 maart, gaat onze trendforecaster Vincent van Dijk in op het thema van deze vijfde editie: Redefining Luxury, oftewel: welke transitie moeten hotels maken om nieuwe generaties hotelgasten aan te trekken. Registreer je hier gratis voor het event! 

Tekst: Vincent van Dijk
Foto's: o.a. Peter Baas
Hoofdfoto: Blendin Hotel in Bloemendaal

Disclaimer: Alléén hoteliers en interieurontwerpers kunnen zich registreren voor een gratis ticket. Leveranciers dienen een toegangsbewijs te kopen. Gratis ticket-registraties van toeleveranciers worden geannuleerd.

De luxewereld verandert in moordtempo. Dat betekent dat (luxe)hotels zich opnieuw moeten uitvinden om in de toekomst relevant te blijven. Waar luxemerken vroeger werden geassocieerd met welgestelde ouderen, zien we een opvallende trend: tegenwoordig trekken ze steeds meer jonge consumenten aan.

Deze besteden inmiddels meer aan luxeproducten dan de generatie babyboomers. Dit heeft verschillende oorzaken. Een belangrijke rol spelen de sociale media.

Schrijf je hier gratis in

Hoteliers kunnen zich via onderstaande link link registreren om kosteloos toegang te krijgen en een ticket ter waarde van € 135 te besparen.

Inschrijven

Alléén hoteliers en interieurontwerpers kunnen zich registreren voor een gratis ticket. Leveranciers dienen een toegangsbewijs te kopen. Gratis ticket-registraties van toeleveranciers worden geannuleerd.

Influencers en beroemdheden

Influencers en beroemdheden pronken met luxemerken als Gucci, Louis Vuitton en Balenciaga en jongeren kopiëren dat maar al te graag. Het is onderdeel van de popcultuur waarin we leven. Generatie Z en millennials zijn goed voor een enorm deel van de luxe-uitgaven. In 2022 genereerden zij samen een omzet van 200 miljard euro, een verdubbeling ten opzichte van 2016. Naar verwachting zal dit bedrag in 2026 opnieuw verdubbeld zijn.

Rechtstreeks communiceren

Luxemerken ontdekken dat bij deze doelgroepen een interessante groeimarkt zit en dan met name in de affordable luxury. Jongeren hebben misschien geen geld voor een complete outfit, maar wel voor een tasje, een paar schoenen of ceintuur. Luxeproducten worden onder jongeren minder gezien als statussymbool, maar wel als expressie van hun identiteit.

Tweedehands zaken en gespreid betalen, maken deze merken voor jongeren toegankelijk. Luxemerken presenteerden zich vroeger als bijna onbereikbaar, maar je ziet dat zij zich tegenwoordig ook bewegen op de TikToks en Instagrams. Zij ontdekken hoe interessant het is om rechtstreeks te communiceren met hun (nieuwe) doelgroep en zijn minder bang als het gaat om creativiteit.

*De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Luxe-tassen
Luxe tassen

Tips voor hotels

Wat kunnen hotels leren van (andere) luxemerken, want deze jongeren vormen natuurlijk ook de nieuwe generatie hotelgasten. Allereerst is het dus belangrijk dat zijn een authentiek verhaal hebben. Een waterdun marketingconcept is niet voldoende, maar het concept moet 100% kloppen wat betreft interieur, service, food & drinks, maar ook wat betreft transparantie: de herkomst van materialen en producten en de impact op de maatschappij.

Daarnaast kun je de bereikbaarheid van je hotel vergroten door je ook meer op toekomstige doelgroepen te richten. Misschien hebben jongeren nu geen budget voor een suite aan de gracht, maar misschien wel voor een afternoon-tea of een cocktail aan de bar.

Facturatie in termijnen

Je zou ook kunnen aanbieden dat de facturatie in termijnen gebeurt. Of je zou als vijfsterrenbrand ook een hostel kunnen openen onder dezelfde naam, dat misschien de turn-downservice achterwege laat en de conciërge vervangt door een app.

Of je biedt via je eigen (web)shop betaalbare producten die voorzien zijn van je hotel-brand, zoals een hoofdkussen, een badjas of serviesgoed, zodat zij thuis vast aan het luxe hotelleven kunnen wennen. Tot slot: jongeren zijn op zoek naar een experience, dus je kunt hen ook aantrekken door bijvoorbeeld een workshop of thema diner te organiseren.

*De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

High-tea-luxery 3 - Independent Hotel Show

Inclusiviteit en mentale gezondheid

De nieuwe generatie is heel erg bezig met de wereld om hen heen. Van klimaat tot duurzaamheid, van gelijkheid en inclusiviteit tot mentale gezondheid. Hotels hebben voldoende in huis om een positieve bijdrage te leveren aan de omgeving.

Bijvoorbeeld door ruimten of personeel ter beschikking te stellen voor goede doelen of projecten te starten die maatschappij mooier maken, zoals het ter beschikking stellen van woonruimte aan mensen die door bijvoorbeeld een scheiding even op straat staan. Door jongeren uit de buurt bij dit soort projecten te betrekken, kweek je niet alleen veel goodwill en creëer je toekomstige gasten, maar ronsel je mogelijk ook personeel.

'Zorg dat de digitale guest-experience vlekkeloos verloopt'

Vlekkeloze online-ervaring

De nieuwe generaties zijn opgegroeid met een smart-phone in hun wieg. Met je telefoon willen zij graag de wereld naar hun hand zetten. Zij bestellen alles on-demand, en communiceren de hele dag online. Om jongeren aan te spreken is het belangrijk om je merk online te bouwen en te zorgen dat het verhaal dat je vertelt hetzelfde is als de ervaring in het hotel.

Ook is het belangrijk dat je zorgt dat de hele digitale guest-experience vlekkeloos verloopt. Van pre-arrival communicatie tot de check-in, van het aanpassen van de lichten, temperatuur, luchtkwaliteit tot het bedienen van de TV en muziek en het bestellen van eten & drinken en de communicatie tijdens het verblijf. Zorg dat dit allemaal met de telefoon van de gast kan.

*De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Smartphone-check-in
Smart check-in en bediening

Schrik je oudere generaties niet af?

Door je zo te richten op de nieuwe generaties, schrik je daarmee geen oudere gasten af, is de vraag die dan vaak wordt gesteld? Nee, is het antwoord daarop, want ook de oudere generaties kunnen zaken als luxe, service, sustainability en automatisering waarderen en veranderen mee, al dan niet door toedoen van de nieuwe generaties die dit afdwingen. En ook zij zoeken in een hotel iets wat ze thuis misschien niet kunnen vinden. Om niet te hoeven investeren in de toekomst, zul je echt met een beter excuus moeten komen.

Het thema van de vijfde Independent Hotel Show Amsterdam op 11 & 12 maart is Redefining Luxury. Tijdens de openingslezing en diverse seminars wordt dit thema verder uitgediept.

Schrijf je hier gratis in voor de Independent Hotel Show

Artikel delen