Horecaconcept Jopen wordt podium van smaak en beleving

Jopen smaak en beleving

Horecaconcept Jopen wordt podium van smaak en beleving

De komende drie jaar gaat Jopen samen met TB Markus tien nieuwe vestigingen openen. Het worden locaties waar craftbier en craft culture de sfeer bepalen. Misschien wordt er zelfs lokaal gebrouwen. De ambitie is er, maar ook de overtuiging dat deze nieuwe locaties buurten nieuw leven gaan inblazen én het merk Jopen verder op de kaart zullen zetten

Je drinkt er op een doordeweekse dag een limited edition van Jopen of een mooi regionaal bier. Je eet er een andere keer met je familie, als je zin hebt. Op zaterdag draait er een deejay en op zondag speelt er een band. Een week later is er een lezing en op een woensdagavond komt een lokale chef bijzondere gerechten maken en geniet je van bijpassende bieren. Misschien heb je zicht op een brouwinstallatie. Je spreekt er af met vrienden voor een kunstexpositie. Goed bier, beleving en dynamiek.

Top tien

Nee, de nieuwe Craft Beer Bars die Jopen en TB Markus gaan openen staan er nog niet, maar als alles volgens plan verloopt, gaat de eerste vestiging in 2022 open en dan zou het bovenstaand scenario nog dit jaar werkelijkheid kunnen zijn. Als je in een van de tien grootse steden van Nederland woont, zal je de komende jaren gaan beleven wat het nieuwe horecaconcept van de Haarlemse brouwer gaat toevoegen. Een fervent festivalganger zal zich er thuis voelen, maar een buurtbewoner ook.

Locaties hebben de dynamiek die je ook op een festival treft: veel beleving, kunst, cultuur, muziek, lekker bier en altijd iets nieuws te ontdekken.

Rafelrandjes

Deze week maakte Jopen de ambitieuze horecaplannen bekend. Reden genoeg om door te praten met Michel Ordeman, die op dit moment in Minneapolis is voor de Craft Brewers Conference van de Amerikaanse Brewers Association en met Boudewijn Siliakus van TB Markus, de horecapartner van Jopen.

Siliakus heeft de afgelopen jaren al veel ervaring opgedaan met het openen van nieuwe locaties in wijken met een rafelrandje. Als voorbeeld geeft hij Mooie Boules in Haarlem aan de overzijde van het Spaarne. “Niemand geloofde dat mensen de oversteek zouden maken voor een horecaconcept, maar de praktijk heeft anders laten zien. In feite vervulde de Jopenkerk ruim 10 jaar geleden dezelfde rol. Het Raaksgebied moest nog ontwikkeld worden en niemand begreep wat een horecaconcept daar te zoeken had. Maar juist door die bijzondere Jopenkerk met zijn unieke sfeer en zijn bieren kwam de loop heel snel er werd Raaks een begrip in Haarlem.’

Jopen team

Jopen en TB Markus openen de komende jaren 10 craft culture bars. Van links naar rechts: Boudewijn Siliakus, Tjebbel Maris (TBMarkus); Lydian Zoetman, Barry de Haan en Michel Ordeman (Jopen Craft Beer). Foto: Helene Wiesenhaan

Jopen smaak en beleving
"Juist door die bijzondere Jopenkerk met zijn unieke sfeer en zijn bieren kwam de loop heel snel er werd Raaks een begrip in Haarlem."

Zoektocht naar locaties

Met die ervaringen in gedachten zijn Michel Ordeman en Lydian Zoetman van Jopen en Boudewijn Siliakus vol enthousiasme begonnen met het plan voor tien nieuwe Jopen-vestigingen. Ze leerden elkaar kennen toen Siliakus in Haarlem Mooie Boules opende. Dat is nu bijna een jaar geleden. De locatie van de eerste Jopen Craft Beer Bar, die dit jaar zeker wordt geopend, is nog niet concreet.

Suggesties welkom

“De reden dat we al een persbericht hebben uitgestuurd is ook een beetje om de markt in beweging te krijgen, want wij willen graag getipt worden door vastgoedbeheerders en andere mensen die interessante locaties kunnen bieden. En het blijkt te werken want ik ben al door diverse mensen gebeld’, zegt Siliakus. De uit een horecafamilie afkomstige ondernemer begon in 2015 met het reorganiseren van het familiebedrijf en sinds 2017 brengt hij nieuwe concepten op de markt, zoals de Kop van Oost in Amsterdam en de eerste permanente vestiging van Mooie Boules, een concept dat TB Markus met partners ontwikkelde.

Veel beleving en lekker eten

Daarna werden er nog vier vestigingen van Mooie Boules geopend en met die in Rotterdam wonnen TB Markus en partners een Entree Award. De jury stelde toen het volgende: “Mooie Boules is een plek waar vrienden, familie en collega’s kunnen eten, drinken, dansen en jeu de boulen. Bij Mooie Boules in Rotterdam zijn culinaire versnaperingen van Ron Blaauw en horecaondernemer Ron de Jong te krijgen. Ook local heroes Kaapse Brouwers en Man met Bril zijn vertegenwoordigd.” Wie dat leest, ziet dat bepaalde elementen ook in de nieuwe Jopen Craft Beer Bars terugkomen: voor iedereen, lokale spelers doen mee, veel beleving en lekker eten.

Overname ook mogelijk

Siliakus verzorgt bij TB Markus de aansturing van de operaties en zijn compagnon Tjebbel Maris regelt de back-end zaken. Jopen zag in TB Markus de ideale partner om de plannen te verwezenlijken. “We hebben gesprekken lopen met leegstaande locaties”, zegt Siliakus. “Maar het kan ook zijn dat we bijvoorbeeld een bestaande keten overnemen en dan niet voor het concept, maar voor het vastgoed.”

Eigen concept belangrijk

Over de rolverdeling is Michel Ordeman duidelijk. Het wordt een joint venture dus met gedeelde risico’s. Zeker niet: doe jij de horeca, doen wij het bier. De rol van Jopen is uiteraard die van merkeigenaar en bierleverancier, maar evengoed die van horecaondernemer. In deze fase geeft Jopen vooral input over de bierbelevingselementen die in het concept moeten komen. Verwacht niet exclusief Jopenbieren, maar ook gastbieren van lokale en regionale brouwerijen. Ordeman: “Als ex-voorzitter van CRAFT weet ik hoe moeilijk het is om als kleine brouwerij in de horeca op de tap te komen, omdat er zo ontzettend weinig onafhankelijke cafés zijn. Je zou kunnen zeggen dat er in Nederland zo'n 800 kleine brouwers allemaal vechten om die ene tapkraan en in die zin is het goed om een eigen concept te beginnen en tegelijkertijd ook lokale en regionale brouwers kansen te geven, want ook dat is een duidelijke doelstelling. Uit de helft van het tapkranen zal bier van Jopen stromen, maar uit de andere helft lokaal en regionaal bier en zeker ook bier uit het buitenland. Het moet voor bierliefhebbers interessant zijn.”

Jopen Horeca

 

“Eigen horeca is heel belangrijk voor een brouwerij”

Niet bang voor personeelstekort

Op dit moment is het personeelstekort de grote uitdaging voor de horeca. Het lijkt dan erg optimistisch als je binnen drie jaar tien grote vestigingen wilt openen, waarvoor veel vakbekwame medewerkers nodig zijn. Toch is Siliakus positief. “Kijk eens naar de Jopenkerk. Daar is helemaal geen tekort aan personeel, omdat het merk Jopen aanspreekt. We gaan ook zeker geen standaard horecaconcept neerzetten. Ordeman bevestigt dat. “We hebben in de Jopenkerk zelfs voortdurend spontane aanmeldingen van mensen die bij ons willen komen werken. Je bent in de Jopenkerk geen horecamedewerker maar ambassadeur van een mooi merk. De teamspirit In de Jopenkerk is een voorbeeld voor de nieuwe zaken die we gaan openen.”

Dat wil overigens niet zeggen dat de nieuwe zaken een kopie van de Jopenkerk gaan worden. Integendeel; de interieurdesigners en conceptontwikkelaars van E.S.T.I.D.A. is gevraagd een conceptboek te maken, dat straks evenwel echt tot leven komt in samenwerking met interieurbouwers bij de eerste locatie.

Jopen horeca 2

Nieuwe smaken ontdekken

De doelstelling van Jopen is mensen nieuwe smaken te leren ontdekken en daarbij misschien wel uit te gaan van bekende en toegankelijke bieren en zo stap voor stap grenzen te verleggen. “Zowel op het gebied van bier als eten, muziek en kunst willen we mensen nieuwe kanten van zichzelf laten ontdekken, gedreven door makers van craft.”

Jopen zal de core range aanbieden in de nieuwe locaties en vooral veel limited editions, om de echte bierliefhebber te verrassen. “De kracht van een zaak met een groot aanbod bieren is dat er vaak iets nieuws is te ontdekken en dat is waar veel mensen ook voor komen”, weet Ordeman. “Daarnaast gaan we juist een breed publiek verrassen met variatie en verschillende smaken van de bierstijlen die ze goed kennen. Verschillende pilsenerstijlen, blonde bieren, wit, en uiteraard veel IPA’s. De gasten worden aangemoedigd om nieuwe smaken en stijlen te ontdekken."

Breed publiek

Siliakus benadrukt nog eens dat de nieuwe zaken geen hoogdrempelig beergeeksparadijs gaan worden, hoewel beergeeks zich er wel zullen thuis voelen, maar dat het concept echt wordt ontwikkeld voor een breed publiek. “Mensen moeten voor het totale concept komen, van ontdekken van nieuwe smaken tot het beleven van muziek en kunst. Een podium van smaak en beleving. Maar kunst en muziek zijn altijd ondersteunend aan het craftbierconcept.”

De nieuwe zaken zullen toegankelijke gerechten bieden maar Siliakus ziet ook wel een beetje ruimte voor wat bijvoorbeeld de Jopenkerk met High Beer doet.

Jopen Haarlem 3

Strategische keuze

Voor Jopen is het ontwikkelen van eigen horeca een strategische keuze. “Het versterkt je merk”, zegt Ordeman. “Ik hoorde hier in Minneapolis op de Craft Brewers Conference dat juist de taprooms en de brewpubs groei vertonen, terwijl andere brouwerijen het moeilijk hebben. Eigen horeca is dus heel belangrijk voor een brouwerij. Het is waardevol omdat je meteen feedback krijgt van je gasten. Jopen kan prima doordraaien zonder eigen horeca, maar uitbreiding met eigen bars is wel strategie, omdat het ons merk versterkt én ons ook als onderneming sterker maakt.

Tekst: Gerard Molenaar Fotografie: Pim Ras

Jopen staand 3 Jopen staand 2
Artikel delen