Walter Seib, CEO van HMSHost: ‘Cash is king’

Walter Seib, CEO van HMSHost: ‘Cash is king’

HMSHost International heeft zo’n zeshonderd horecalocaties op vliegvelden, treinstations en outlet centers. Wat doet de crisis met deze marktleider? CEO Walter Seib: “Deze periode maakt ons sterker.”

Tekst Iris Kranenburg - foto’s: o.a. Chantal Arnts, Paul Heuzen

High traffic Horecalocaties, interview Walter Seib

De passagierscijfers voor high traffic-locaties zijn niet mals. De internationale brancheorganisatie voor vliegverkeer, IATA, verwacht dit jaar de helft van het ‘normale’ reizigersaantal en pas in 2024 een volledig herstel. De NS denkt zelfs pas in 2025 op het pre-coronaniveau te zitten.

hmshost horecalocaties

Welke impact heeft dit op uw organisatie?

“Op dit moment ontvangt Schiphol 15% tot 20% van de normale passagiersaantallen. Die stromen worden geclusterd op een aantal pieren. Veel van onze verkooppunten zijn dus al sinds maart gesloten. De impact op onze omzet is dan ook enorm. Sinds 2012 groeit de omzet jaarlijks met 20% tot 25%, vorig jaar was deze min 56%. Op een bepaald moment tijdens de crisis was onze omzet slechts 1,5%.”

Wat heeft u toen gedaan?

“We hebben gezegd: cash is king. En álle kosten bekeken. Met de NS en Schiphol maakten we huuraf - spraken (een deel van de huur was al op basis van omzet) en van ruim de helft van onze medewerkers hebben we afscheid genomen: 6.500 wereldwijd, waarvan 1.400 in Nederland. Dat is wrang, maar hoort helaas bij leiderschap. Gelukkig zie ik ook positieve ontwikkelingen.”

hmshost horeca schiphol

Zoals?

“In landen zoals Australië, Nieuw Zeeland, China en Vietnam is het aantal binnenlandse passagiers weer als vanouds. In China doen restaurants in stadscentra het zelfs beter dan voorheen. Maar dat nieuws hoor je hier nooit. Ik verwacht verder dat de besteding per persoon in high traffic-horeca omhoog gaat, iets wat ik nu ook al zie. Er is geld overgebleven en mensen gunnen zichzelf nu wat extra’s. Ook zullen we profiteren van de opkomende middenklasse in Azië, die steeds meer geld te besteden heeft en meer reist.”

 

 

Wat denkt u: verandert het reisgedrag door corona?

“Zodra het kan gaan mensen weer reizen en trekt de leisure-markt snel aan. De zakelijke markt zal het door de ontdekte digitalisering langer moeilijk hebben. Ook denk ik dat stations lange tijd nodig hebben om tot pre-corona-aantallen te komen. Mensen gaan veel meer thuiswerken. Er zal hoe dan ook een shake out van high traffic-horecalocaties plaatsvinden. Wij zien nu al een tendens dat ketens meer marktaandeel winnen ten opzichte van individuele ondernemers.”

Welke invloed heeft dit allemaal op uw formules?

“Mensen willen minder fysieke interactie. Daarom versnellen we onze digitale ontwikkeling. Via Your Order Please kun je via QR-codes op bepaalde luchthavenpunten bestellen, betalen en het afhaaltijdstip invoeren. Binnen ons concern hebben wij verschillende tests lopen, onder andere in de VS met Mashgin, een contactloos kassasysteem voor een volledig zelfbedieningservaring. Indien geschikt gaan we kijken hoe we het systeem kunnen integreren in to-go concepten als Grab&Fly, en hoe dit de Nederlandse markt kan aanspreken. Verder zijn de to go-markt én bezorgmarkt sinds corona niet te stoppen. In Utrecht openden we daarom Pastalicious: een onlinerestaurant met alleen een productiekeuken. Ik ben verrast door de omzet en sluit niet uit dat er meerderen komen.”

hmshost burger fastfood

HMSHost blijft dus wel investeren?

“Cash is king blijft voorlopig het belangrijkste, maar onze business developmentteams zijn altijd op zoek naar mogelijkheden voor strategische groei. Tijdens de crisis openden we winkels in Roermond, Halfweg en in het buitenland. We blijven bereid om op te schalen als het aantal reizigers toeneemt. Ook kwamen we er tijdens corona achter dat ons nieuwe Broodzaak-concept niet zo succesvol was. Medio vorig jaar pasten we de formule wéér aan met veelbelovende resultaten. The road to success is always under construction!”

U bent altijd erg optimistisch. Toch de vraag: wat doet deze crisis met uzelf?

“Meestal ben ik energiek en positief. Soms voel ik me machteloos. Binnen ons bedrijf zie ik wat onzekerheid kan doen: mensen krijgen te maken met depressies en twee collega’s hebben zelfs een eind aan hun leven gemaakt. Heel treurig. Om niet te filosofisch te zijn moeten wij constateren: als je de richting van de wind niet kunt veranderen, verander dan de stand van je zeilen.”

Hoe doet u dat?

“Veel mensen praten niet over angsten. Daarom hebben wij digitale trainingen beschikbaar gesteld, zoals meditatiesessies, en is er veel persoonlijk contact. Het is essentieel om juist nu prioriteit te geven aan communicatie. We hebben gezocht naar manieren waarop we aandacht kunnen tonen binnen de extreme omstandigheden van nu. Zo konden medewerkers extra scholing krijgen en zijn er 52.000 online cursussen gevolgd. Ook gaven we de kans om bij andere merken en locaties te werken om ervaring op te doen. Ik vind dat wij als werkgever een verantwoordelijkheid hebben. Neem werknemers uit de Filipijnen die in het Midden-Oosten werken. Als zij naar huis willen, moeten ze een coronatest doen. Die is duur, dus wij betalen het.”

Reist u zelf eigenlijk nog?

“Mijn laatste reis was in augustus, naar Noorwegen. Als onze overheid reizen afraadt, houd ik me daaraan. Ik vind dat ik een voorbeeldfunctie heb. Overigens ben ik heel positief over onze overheid. Wat ze voor het bedrijfsleven doen, is fantastisch. In India en Maleisië mochten bedrijven tijdens de lockdowns geen mensen ontslaan en is er nul overheidssubsidie. Zelfs in rijkere landen in Azië of het Midden-Oosten is geen steun. Uiteindelijk moeten wij hier samen uitkomen en is steun zeer welkom.”

Hoe kijkt u naar de toekomst?

“Dat deze crisis langer duurt en dieper is dan iemand had kunnen vermoeden is overduidelijk. Helaas heb ik geen kristallen bol, maar het vaccin geeft vertrouwen. Uiteindelijk hoop ik dat wij eind 2021 op 50% van de pre-corona omzet uitkomen. We hebben een fantastisch bedrijf met fantastische mensen. We moeten alleen opnieuw de juiste balans vinden tussen het aantal verkooppunten en het aantal reizigers. Hoe vreselijk het ook is, het leven is geen opeenstapeling van successen. Een moeilijke periode maakt ons weerbaarder het sterker. Dat hoort bij het leven.”

Over HMSHost International

HMSHost International heeft ongeveer zeshonderd locaties, vooral op vliegvelden, treinstations en in outlet centers, en is actief in negentien landen. In Nederland exploiteert het ongeveer honderdvijftig zaken. Dit zijn eigen merken (o.a. Burger Federation, Pommes Frites, Bubbles Seafood & Winebar en Bistrot) en bekende licentiemerken (o.a. Burger King, Starbucks, LEON en La Place). HMSHost is onderdeel van het Italiaanse beursgenoteerde bedrijf Autogrill.

Locaties HMSHost Nederland:

  • Amsterdam Airport Schiphol
  • Rotterdam The Hague Airport
  • Hoog Catharijne in Utrecht
  • Designer Outlet Roermond
  • Amsterdam The Style Outlets (Halfweg)
  • NS Stations (bijna dertig stations)

Op de hoogte blijven van nieuws uit de horeca? Meld je aan voor de Entree nieuwsbrief!

Artikel delen