Voorzitter AF&BM: saamhorigheid onder leden

Voorzitter AF&BM: saamhorigheid onder leden

De hotelsector voelt de dreun van het besluit van minister-president Rutte om bijeenkomsten met meer dan 100 personen af te lassen. De conferentiehotels voorop.

Geboekte hotelkamers worden geannuleerd, conferenties, bruiloften en feesten gaan niet door. De hotelsector wordt hard geraakt door de uitbraak van het coronavirus en door de door de regering opgelegde maatregelen. Tegelijkertijd is er ook nog veel onduidelijkheid. ‘’Als straks alle restaurants dichtmoeten, geldt dat dan ook voor  mijn  ontbijtbuffet?“

Hotels direct geraakt

Aan het woord René Giel, voorzitter netwerkvereniging AF&BM en directeur van conferentiehotel Kontakt der Kontinenten in Soesterberg. ‘’Duidelijk is wel dat hotels binnen de horeca direct geraakt worden. Sowieso door de terugloop van inkomend toerisme maar sinds gisteren is het effect op de binnenlandse bijeenkomstenmarkt goed te merken.’’

Italië als voorbeeld

De impact van het virus op hotels beperkte zich tot zo’n twee weken geleden hoofdzakelijk tot het wegblijven van met name Chinese toeristen. Maar als de ongerustheid omslaat in algemene angst worden hotels veel harder geraakt, zo blijkt uit het onlangs verschenen ABN AMRO rapport ‘Verdieping coronacrisis raakt vrijetijdsbranche’. Neem Italië als voorbeeld: van de reizen naar Rome, dat buiten de besmettingshaard Lombardije ligt, lagen de annuleringsratio’s vlak voor de lock down van het land al rond de 90 procent. Een dergelijke terugslag kan zich ook in het Nederlandse hotelwezen voordoen.

Gevoel van saamhorigheid

De echte klap ontstaat dus pas als binnen Nederland en in dichtbij gelegen landen structurele angst ontstaat. En dat lijkt nu toe te nemen. Tel daarop de maatregelen die minister-president Rutte en Bruins gisteren aankondigden. Giel: ‘’We zijn een product waar natuurlijk veel mensen bij elkaar komen en daar wordt dan als eerst ingegrepen. Gelukkig heerst er binnen ons netwerk AF&BM een enorm gevoel van saamhorigheid en kan je samen als het ware de pijn dragen.’’

Annuleringen

‘’Op dit moment heerst er in ons hotel op het eerste gezicht een soort rust doordat er minder gasten en personeel aanwezig zijn. Maar dat staat in schril contrast met de hectiek op achtergrond bij de reserveringen. Ik, en andere leden van ons netwerk, zien ons onophoudelijk geconfronteerd met annuleringen. Zeker sinds gisteren op de bijeenkomsten- en conferentieproducten. En daar moeten we goed kijken naar de annuleringsvoorwaarden. Beter nu een gedeelte annuleringskosten ontvangen en de reservering verplaatsen. En tegen die tijd een gedeelte van die kosten weer verrekenen.’’

Maatregelen treffen

Wat kan er verder worden gedaan? ‘’Op dit moment zijn we aan het kijken hoe en of we minder personeel kunnen inzetten. Als eerste schaal je af in je flexibele schil. Maar dat is niet toereikend dus we hebben ook vergunningen voor werktijdverkorting aangevraagd voor ons vaste personeel. Zo kunnen we de financiële lasten naar beneden krijgen. Dat afschalen geldt natuurlijk ook voor de inkoop.”

Geen paniek

Hoe het verder gaat verlopen, weet niemand. ‘’Ik hoor van collega’s die onderdeel zijn van een keten, dat ze bijvoorbeeld alle gasten willen overbrengen naar één hotel en de anderen sluiten. Bij ons is de bedrijfsvoering van oudsher wat conservatief dus we hebben een gezonde financiële buffer. Maar als er straks andere maatregelen komen, dan is het lastig te voorspellen hoe het gaat. Als alle restaurants dichtmoeten, geldt dat dan ook voor mijn ontbijtbuffet en gaan wij dan gasten het ontbijt in hun kamer serveren…? Nee, paniek is er nog niet. Maar het moet ook niet te lang duren.’’

Tags: 
Artikel delen