Wouter Verkerk: Grensoverschrijdend gedrag is in de horeca overal

Wouter Verkerk: Grensoverschrijdend gedrag is in de horeca overal

We horen steeds meer verhalen over grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer. Wouter Verkerk - spreker op het gebied van horeca en gastvrijheid en begeleider van horecaondernemers en hun teams - ging in gesprek met mensen uit de horeca en sprak met hen over ervaringen van grensoverschijdend gedrag op de horecawerkvloer. Onderstaand bericht is ook te lezen op de website van Wouter Verkerk

Wouter Verkerk: Grensoverschrijdend gedrag is in de horeca overal

Ik sprak eens een horecaondernemer die de meiden in zijn team maar preuts vond toen zij weigerden in te gaan op zijn uitnodiging als personeelsuitje naar de sauna te gaan. Een andere ondernemer roemde de cultuur dat iedere medewerker bij binnenkomst en afscheid alle collega’s én de baas drie kussen en een knuffel geeft. ‘Zo doen we dat hier nou eenmaal!’ De getapte kroegbaas die met zijn vaste grapje ‘Zo, ik zou wel even van jouw lichaam gebruik willen maken..’ nieuwe collega’s laat blozen, tref je niet alleen in dat ene dorp in Nederland aan.

Het is niet normaal

‘Zijn het niet de gasten, dan zijn het wel je collega’s of managers die je van je af moet slaan. Soms letterlijk. Ik begrijp nu er zoveel naar buiten komt uit andere vakken pas in wat voor rare wereld wij leven, ik vond het eigenlijk allemaal normaal maar dat is het natuurlijk niet. In de horeca gebeuren heel veel dingen die eigenlijk natuurlijk helemaal niet kunnen’, aldus een medewerker in Amsterdam die ik dit weekend sprak.

Ze vertelde me niet alleen wat ze van haar (oud)collega’s naar haar hoofd geslingerd krijgt als leuk bedoelde opmerkingen, ongewenste nachtelijke appjes, foto’s van lichaamsdelen die ze nooit had willen zien, ze vertelde ook over gasten. Momenten dat ze zich echt onveilig voelde als toeristen haar de weg versperden, haar aanraakten en schaamteloos bleven herhalen wat ze allemaal wel niet met haar zouden willen. En haar baas die met de gasten meelachte: ‘Wat zijn die Engelsen gek hé!’

Tijd om in de spiegel te kijken

Het is tijd dat we modern werkgeverschap, een veilige werkomgeving voor iedereen en huisregels voor medewerkers én gasten de allerhoogste prioriteit gaan geven. Iedereen kent verhalen, iedereen kent mensen met bepaalde reputaties en iedereen voelt steeds vaker dat het veel te ver gaat. Het is tijd om in de spiegel te kijken en het onderwerp niet langer met een grap en een glas af te doen.  

Als we écht een einde willen maken aan het personeelstekort in de horeca, als we echt willen zorgen dat de horeca weer aantrekkelijk wordt voor jonge mannen en vrouwen, dan moeten we ook kritisch durven kijken naar ons imago. Dan moeten we ook onderkennen dat dingen te vaak over het randje gaan. Dat opmerkingen met een slok op niet soms maar meestal te ver gaan. Dat het niet normaal is om ‘grappige’ maar vooral pornografische filmpjes in je groepswhatsapp te laten rondgaan.

Cultuuromslag

Ik denk dat het vier jaar geleden was, dat een ondernemer mij vertelde dat hij met hulp van een extern bureau, onderzoek had gedaan naar de cultuur in zijn bedrijf. Het resultaat was een rode kaart, de dame die het onderzoek leidde was zich kapot geschrokken. Dat mensen dit allemaal maar accepteerden en vooral, dat niemand eigenlijk de ernst leek in te zien van de constante stroom van seksuele toespelingen, opmerkingen, aanrakingen en ongetwijfeld grappig bedoelde voorstellen tot wederdiensten in de vorm van promotie en of salaris: ‘Ik weet wel een manier hoe je snel hogerop komt, dan moet je eerst onderop. Hahahaha.’

Deze ondernemer ging bij zichzelf te raden, brak rigoureus met de sfeer en cultuur waar hij zelf onderdeel van was geweest en voerde een zero tolerance beleid in. Een externe vertrouwenspersoon werd aangesteld en kwam regelmatig langs en de nieuwe afspraken werden een half jaar lang het belangrijkste speerpunt in het bedrijf. Later vertelde hij me dat het zo hardnekkig was als onkruid, dat het veel energie had gekost om het weg te krijgen maar dat hij het nooit meer anders zou willen. ‘Het is gewoon horeca onwaardig dat het ons lukte om mensen ongelukkig en onveilig te laten voelen en dat we dat zelf niet eens in de gaten hadden.’

 

Artikel delen