Q&A: hoe krijg je een vaste pool van flexwerkers?

Q&A: hoe krijg je een vaste pool van flexwerkers?

Veel ondernemers stoppen elk jaar veel tijd en energie in het werven van een grote flexpool voor het terrasseizoen. Handig als je ‘extra handjes’ hebt om de tijdelijke drukte op te vangen, maar hoe kom je nou aan een vaste pool van flexwerkers die volgend terrasseizoen weer voor je komt werken? "Bedenk je eens hoeveel tijd, energie (en geld) het scheelt wanneer je een vaste flexpool hebt die weet waar alles staat, hoe alles werkt en sommige gasten zelfs herkent?”

Tekst: Lisette Jongerius

Er is nog steeds een groot tekort aan horecapersoneel, net als vorig seizoen. Toen werd het personeel dat er was, soms schaamteloos weggekocht door de buurman. Please – partner in personeelszaken voor honderden horecaondernemers – vindt dit zorgelijk. “Ondernemers deden alles om genoeg personeel aan te trekken tijdens de piekperiode. Maar het rondkrijgen van de planning kan toch nooit het doel an sich zijn? Als je dat doet, is de kans groot dat je een maand later wéér met een lege planning staat,” vertelt Jaap Wijnings, adviseur bij Please. “Ik snap dat het financiële plaatje van je zaak altijd door je hoofd gaat, maar hoe ga je personeel aan je binden en bouw je aan een hecht team als je je alleen focust op de kortetermijnplanning?”

Investeren in personeel

Wijnings adviseert om structureel aan de toekomst te werken en te investeren in personeel. “Alleen dan zet je die ‘extra handjes’ om in trouwe teamleden die - volgend terrasseizoen en tussentijds waar nodig - graag weer voor je komen werken. Bedenk je eens hoeveel tijd, energie (en geld) het scheelt wanneer je een vaste flexpool hebt die weet waar alles staat, hoe alles werkt en sommige gasten zelfs herkent?”

De vraag is alleen: hoe doe je dat? Daarvoor heeft Wijnings drie tips.

Tip 1: Kijk naar de individuele arbeidsvoorwaarden

“Vraag wat jouw personeel belangrijk vindt en stem de arbeidsvoorwaarden hierop af. Dit kan per medewerker verschillen. Veel ondernemers hebben een (te) conservatieve mindset als het aankomt op werkethos. De jongste generatie op de arbeidsmarkt - Gen Z wil flexibiliteit en vrijheid: ‘Vandaag werk ik wel en morgen niet. Het reserveren van vakantiedagen? Ik heb liever een hoger uurloon.

Dat is een van de redenen dat Please haar klanten een planningstool biedt waarmee werknemers zich kunnen inschrijven op open diensten. “Zo vult je planning zich vanzelf”, legt Wijnings uit. “Maar vergeet ook je vaste krachten niet. De mensen die hun hypotheek moeten betalen met deze baan. Zij willen juist wel een vast salaris, vakantiedagen en pensioen opbouwen. Bied dat dan ook.”

Horecapersoneel

Tip 2: Zorg voor kwalitatief personeel

De tweede tip van Wijnings heeft alles te maken met training. “Een goede horecazaak valt of staat met goed en gastvrij personeel. Zorg dat de service die je aan gasten geeft, hoog van kwaliteit is.” Investeer extra tijd in een goede onboarding en duidelijke communicatie, benadrukt Wijnings. Weet die weekendhulp die maar één keer in de week komt, volgende week nog wat er van hem of haar wordt verwacht? Onze horeca-klanten maken gebruik van een digitaal onboarding- en in-app communicatiesysteem waardoor ze deze kwaliteit kunnen (blijven) waarborgen.”

Tip 3: Kies een partner

Tot slot adviseert Wijnings om een werkgeverspartner in te schakelen. “Zie dat niet als zwakte en maak er geen geheim van richting je personeel. Vertel dat je juist extra investeert in een specialistische partner die ervoor zorgt dat voor hen álles goed geregeld is, van jou een betere werkgever maakt én de flexibiliteit kan bieden waar met name Gen Z om vraagt. Je doet de boekhouding toch ook niet zelf? Waarom zou je dan bezuinigen op je belangrijkste kapitaal?”

Artikel delen