Samenwerken met influencers in de horeca: hoe werkt het?
Influencers kunnen er - naast de inzet van sociale media - voor zorgen dat je horecazaak binnen no-time veel aandacht krijgt. Maar hoe start je zo’n samenwerking? En wat zijn de valkuilen? Roger Bloem van Roger Bloem Marketing: “Kijk goed welke influencers bij je bedrijf passen en op wie zij invloed hebben. Dat is belangrijker dan het aantal volgers."
Tekst: Madelief de Weerd
Viral video's
Meterslange rijen met gasten voor je horecazaak dankzij TikTok en Instagram. Het overkwam onder andere Fabel Friet en Chun Café in Amsterdam vorig jaar. De viral video’s waarin hun friet en sandwiches voorbijkwamen, zorgden voor zeeën van dagjesmensen en toeristen. Het bleek een goudmijn. Hoe zo’n hype ontstaat? Influencers en sociale media! En nee: dit zijn niet alleen mensen met duizenden volgers, want een influencer kan volgens marketeer Roger Bloem iedereen zijn. Hij is mede-oprichter van Cityguys, een platform dat via online kanalen bezoekers van horeca inspireert. Ook verzorgt hij al jaren de marketing voor horecazaken en -merken met zijn eigen marketingbureau.
Het belangrijkste is dat je via influencers de juiste doelgroep bereikt. Gebeurt dit, dan levert het je veel conversie op volgens Bloem: “Hierdoor is samenwerken met influencers voor elke ondernemer interessant. Ze zorgen ervoor dat mensen kennismaken met je horecazaak, waardoor je meer gasten en omzet krijgt. Samen met pr, advertenties en mond-tot-mondreclame zitten ze bovenaan je funnel. Een marketingtool die je niet mag negeren.”
*Tekst gaat verder onder de foto van Roger Bloem en The City Guys.
In 4 stappen starten met influencermarketing
Stap 1: Bepaal wat je wil vertellen
Bedenk eerst welke boodschap je wil overbrengen en beantwoord daarna deze drie vragen:
- Wat maakt jouw zaak uniek?
- Waar liggen de kansen?
- Waarom moeten gasten naar jouw zaak komen?
“Als deze drie vragen beantwoord zijn, weet je wat jouw zaak onderscheidt van de rest. Vervolgens bepaal je wat je met een boodschap wil bereiken. Stel dat het in de zomer altijd druk is en in de winter niet, dan kun je programmering verzorgen tijdens de koude maanden. Dit is dan ook meteen de boodschap die je over wil brengen.”
Wat is influencermarketing?
Influencermarketing is het inzetten van socialmediagebruikers ter promotie van je zaak of product. Influencers hebben een voorbeeldfunctie voor hun volgers en beïnvloeden hen. Horecazaken kunnen hiervan gebruikmaken door samen te werken, zodat influencers gesponsorde content maken over bijvoorbeeld een restaurantbezoek of het proeven van een gerecht. Dit verspreiden zij vervolgens op sociale media als Instagram, TikTok, YouTube en Snapchat
Stap 3: Bepaal welke middelen je inzet om je boodschap over te brengen
“Zodra de boodschap duidelijk is, kijk je via welke kanalen je deze wil verspreiden. Dit doe je marketingbreed. Naast influencers zet je ook andere marketingmiddelen in, bijvoorbeeld pr en online/offline advertenties. Zorg hiervoor ook dat je website en socialmediakanalen er goed uitzien en vindbaar zijn, want hier gaan gasten naartoe om verder kennis te maken met je restaurant.”
Stap 3: Bepaal wie je hiervoor moet benaderen
“Ga je influencers benaderen, kijk dan goed wie bij jouw bedrijf past. Vraag jezelf af waarom zij invloed hebben en op wie. Kijk ook naar media, dus niet alleen influencers, en start je zoektocht op Google. Stel je hebt een vegetarisch restaurant, dan google je ‘beste vegetarische restaurants [plaats]’ en kijk welke kanalen hierover schrijven. Daarna bedenk je hoe jij in deze lijstjes komt.”
“Dezelfde zoekopdrachten tik je in op sociale media. Kijk welke mensen content maken over jouw zoekopdracht en benader hen voor samenwerkingen. Dát zijn de mensen die met passie bezig zijn met het onderwerp. Nogmaals: dit zijn niet de mensen met de meeste volgers. Belangrijk is dat je kijkt wie hen volgen.”
“Heb je bijvoorbeeld een zaak in de Amsterdamse Jordaan en wil je meer naamsbekendheid? Dan kun je Kiki Bosman uitnodigen die met haar TikTok-serie De Yup & de Jordanees deze buurt ontdekt. Verkoop je snacks? Benader dan Snackspert Eke Bosman die voor zijn 120.000 volgers de nieuwste snacks test: van zakken chips tot friet. Wees creatief en zoek goed: voor elke markt en elk product kun je mensen benaderen die bij jou passen.”
“In de praktijk gaat het weleens mis bij het vinden van de juiste influencers. Belangrijk is dat een influencer de boodschap op een juiste manier overbrengt en hier ook achter staat. Stel je bent een cocktailbar en je nodigt sport-influencers uit die niet drinken, dan zijn zij niet de juiste mensen om je product te promoten.”
“Nog een tip: vergeet podcastmakers niet! Kijk bijvoorbeeld naar Wat Schaft de Podcast: zij zijn supergeeky op het gebied van koken, dus hun volgers ook. Hierdoor bereik je een perfecte doelgroep. Bovendien is een podcast veel intiemer dan een Instagrampost, omdat mensen dertig minuten of langer naar een bepaald onderwerp luisteren. Vaak worden podcastmakers vergeten om een zaak of product te promoten en dat is zonde. Je kunt er zoveel mooie resultaten mee behalen!”
Stap 4: Zorg dat er wat gebeurt
“Elke gast kan influencer zijn, dus zorg dat er wat gebeurt in je zaak. Dit levert veel ‘earned media’ op. Laatst was ik bijvoorbeeld in De Margaritabar in Amsterdam waar ik guacamole bestelde. Ik kreeg een vijzel, avocado en toppings. Vervolgens moest ik zelf mijn guacamole maken. Andere gasten om mij heen deden dit ook én filmden alles. Zulke keuzes zorgen voor interactie en filmmomenten, waardoor je jouw bereik vergroot en meer volgers krijgt.”
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen