promotioneel
Wouter Verkerk: 'Menu's worden in de horeca nog vaak samengesteld op basis van onderbuikgevoel'
Wouter Verkerk: 'Menu's worden in de horeca nog vaak samengesteld op basis van onderbuikgevoel'
Digitalisering kan je business veel efficiënter en rendabeler maken, vindt horecatrendwatcher en adviseur Wouter Verkerk. Zo kun je grip krijgen op inkoop, receptuur, mise-en-place én waste. “Met Horeko heb je de misstanden meteen in de pijler.”
Download gratis gids over horeca & digitaliseren!
Entree heeft een digitale gids gemaakt over het digitaliseren van bepaalde horeca-processen. Wil je deze (gratis!) gids in je mailbox ontvangen. Download deze dan via de knop hieronder!
Welke onderwerpen vind je o.a. in de gids?
- Artificial intelligence: wat betekent dit voor de horeca?
- 1,3 miljoen views: scoren met je restaurant op TikTok
- Bestellen in de horeca: zo doen we dat in de toekomst
- LinkedIn voor de horeca: heeft dat zin?
- Menu-engineering: zo maak je een winstgevende menukaart
Real-time inzicht in de marge van de hardlopers op je menu? Met één klik op de knop zien welke HACCP-taken nog gedaan moeten worden? En een helder beeld van de opbouw van je kostprijs? Dankzij slimme software is dit tegenwoordig een eitje. Dat is goed nieuws, want digitalisering kan je business veel efficiënter en rendabeler maken.
En dat is in deze ingewikkelde tijd waarin de marges onder druk staan keiharde noodzaak, vindt horecatrendwatcher en adviseur Wouter Verkerk. “Maar er is nog een hoop werk aan de winkel. Gemiddeld lopen horecazaken zo’n zeven jaar achter op het ‘gewone’ bedrijfsleven als het gaat om professionalisering. Doodzonde, want er valt veel winst te behalen uit het digitaliseren van je bedrijfsvoering.”
Data in plaats van onderbuikgevoel
Als je je keuzes baseert op data in plaats van op je onderbuikgevoel, kun je bijvoorbeeld veel gerichter inkopen, mise-en-place (laten) maken en je receptuur beheren. Verkerk: “Ik zie nog te vaak dat een gerecht op de kaart blijft staan op basis van emotie, bijvoorbeeld omdat mevrouw De Vries – die maar eens per maand komt - er zo dol op is. Intussen staan koks elke dag MEP te snijden voor een gerecht dat verder nauwelijks besteld wordt. Met de slimme software Horeko heb je zo’n misstand meteen in de pijler. Zo kun je behalve je inkoop en mise-en-place ook je waste beheren.”
Snel effect
De snelle prijsstijgingen vandaag de dag vragen om snel schakelen. Verkerk: “Als uit je jaarcijfers blijkt dat het hele voorgaande jaar je personeelskosten te hoog waren en de marge op de hardlopers te laag, dan loop je achter de feiten aan. Snel inzicht in je data is cruciaal om bij te kunnen sturen op verkoopprijs, uren, portionering of inkoopprijs en dus je marge. Met Horeko kun niet alleen zien hoe je gisteren of vorige week hebt gedraaid, maar kun je ook goed inschatten wat er gebeurt als je aan bepaalde knoppen draait.”
Ook je personeelskosten kun je omlaag brengen met Horeko. Verkerk: “Je ziet bijvoorbeeld in één oogopslag of de ingeklokte uren overeenkomen met het rooster en of medewerkers niet meer uren maken dan is afgesproken. En minder tijd voor administratie betekent meer tijd voor je gasten.”
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen