Ruim de helft (51%) van consumenten in Nederland bezoekt weleens alleen een restaurant om te lunchen of dineren, blijkt uit onderzoek uitgevoerd bij 1.000 consumenten door ondernemersplatform Lightspeed. Hoewel de andere 49 procent dit liever doet in het bijzijn van gezelschap, mag het duidelijk zijn dat solo dining bepaald geen taboe meer is. Wat zijn de redenen en hoe kun je als horecaondernemer inspelen op deze trend?
Tekst: Emine Youssef, Regional Director Benelux Hospitality bij Lightspeed
Uit het onderzoek bleek dat bijna één op de drie (29%) dit doet voor ontspanning en om tijd voor zichzelf te nemen. Een kwart (24%) gaat alleen omdat ze aan het reizen zijn voor werk, een op vijf (20%) als het gaat om een lunch op werk. Zeventien procent vindt het leuk om alleen uit eten te gaan. De echte liefhebbers (14%) gaan speciaal alleen op stap om nieuwe plekken uit te proberen. Negen procent doet aan solo-dining omdat ze makkelijker een tafel voor één kunnen krijgen bij populaire horecagelegenheden.
Ook zonder tafelgenoten vermaken restaurantbezoekers zich goed. 51% kijkt graag naar andere mensen en bijna twee op de vijf (39%) vindt het heerlijk om zich te begeven in rust en stilte. Ook wordt de smartphone of laptop er vaak bij gepakt om mails te lezen of te beantwoorden (30%), en meer dan een kwart (26%) scrolt op Instagram of Facebook. 23 procent laat weten nieuwe gerechten van de menukaart te kiezen die ze nog niet eerder geprobeerd hebben. Veertien procent gaat alleen uit eten om nieuwe mensen te ontmoeten en connecties te maken.
Wat ook de reden is om alleen uit eten te gaan, niemand vindt het fijn om een aparte behandeling te krijgen als solo-gast, onderzocht de Koninklijke Horeca Nederland al eens, samen met de Hoge Hotelschool Maastricht. 73% van de respondenten gaf aan dat ze (vaker) alleen uit eten zouden gaan als horecagelegenheden rekening houden met hun wensen.
Wil jij ook meer inzicht krijgen in data binnen jouw horecazaak? Kies dan voor het betaalpaltform en kassasysteem van Lightspeed.
Je gastvrijheid en service op een innovatieve manier aanpassen draagt bij aan een betere eetervaring voor solo-gasten, maar kan ook positief uitpakken voor de sfeer in je restaurant. Door gezellige zitplekken te creëren in hoeken, vensterbanken of barplaatsen met uitzicht op de keuken of het restaurant voelen solo-gasten zich minder geïsoleerd en meer op hun gemak. Daarnaast zijn er natuurlijk ook gasten die hun maaltijd willen combineren met werk. Zij zullen dankbaar gebruik maken van strategisch geplaatste stopcontacten, of een speciale ‘work-and-dine’ zone in je restaurant.
Voor de solo-gasten die in contact willen komen met anderen, kan het leuk zijn om speciale maaltijden rondom een grote chef’s table te organiseren. Dit biedt niet alleen een maaltijd, maar ook een ervaring waarbij gasten zich betrokken voelen. Een ‘aanschuiftafel’ kan sociale interactie tussen tafelgenoten bevorderen, zonder de verplichting van gezelschap, wat voor velen een aantrekkelijke middenweg kan zijn.
Solo-eters benaderen zonder de aanname dat er nog meer tafelgenoten onderweg zijn, zorgt ervoor dat zij zich op hun gemak zullen voelen. Ook is het belangrijk om er niet per definitie vanuit te gaan dat gasten die alleen komen met rust gelaten willen worden. Attent inspelen op de behoeften van gasten geldt voor zowel tafels voor één als voor meer personen. Vergeet ook de menukaart niet: een gevarieerd aanbod van kleinere porties of degustatiemenu's speciaal ontworpen voor één persoon (inclusief kleine wijnflesjes), kunnen aantrekkelijke opties zijn voor alleeneters.