Verhoog je omzet: zó tover je margerijke gerechten om tot bestsellers

Gerecht Horeko

Verhoog je omzet: zó tover je margerijke gerechten om tot bestsellers

De menukaart is een krachtig instrument om de bestedingen van je gast te sturen. En toch zitten niet alle horecaondernemers hier voldoende bovenop. Zonde, want je laat ongemerkt winst liggen. Met menu-engineering - de methode waarbij je naar marge én populariteit kijkt - ontdek je precies welke gerechten goed geld opleveren, maar te weinig worden verkocht.

Deze ‘slapers’ - gerechten met een hoge marge, maar lage verkoop - hebben enorme potentie. Door slimme aanpassingen, onder meer op je menukaart, maak je deze gerechten aantrekkelijker voor gasten.

Hoe herken je 'slapers' op je kaart?

Dat begint met data. Analyseer de verkoopcijfers van je kaart en combineer dit met de actuele marge per gerecht. Zo zie je direct welke gerechten onbenutte winstkansen zijn. Tools zoals Horeko Kitchen Manager brengen deze inzichten automatisch in beeld. Je hoeft dus niet zelf te rekenen: de software toont waar optimalisatie mogelijk is.

Roel Kolkman, executive chef van de restaurants Glaswerk en Pimpelmees en eetcafé Klinkklaar in Nijmegen over de enorme tijdwinst die samenwerken met Exact Horeko oplevert: “De snelheid waarmee ik de marges kan inzien, is echt goud. Vooral bij gerechten waarvan de kostprijs steeds verandert.”

*Tekst gaat verder na de foto.
Roel-Kolkman-over-Horeko-tools
Roel Kolkman

10 tips om van ‘slapers' bestsellers te maken

1. Zet het gerecht op een premium plek
Gasten kiezen vaak (65%) een van de eerste drie gerechten die ze op je kaart zien, blijkt uit onderzoek van Cornell University. Dus: verplaats je slaper naar een premium positie.

2. Verander de naam
Een creatievere, smaakvollere naam verhoogt de verkoop. Voorbeelden: geen zalmfilet, maar zalm met citrus en dille en in plaats van Caesar Salad zet je Classic Caesar Salad met krokante kip en ansjovisdressing op je kaart.

3. Beschrijf textuur, smaak en herkomst
Verleid je gast door kort en bondig de textuur, smaak en herkomst van het gerecht op de kaart te zetten. Gasten willen weten wat ze gaan eten én waar het product vandaan komt.

4. Gebruik visuele eyecatchers
Een kader, icoon of highlight-kleur trekt direct aandacht. Subtiele design-trucs kunnen je verkoop significant verhogen.

5. Boosten met een mooie foto
Een echt goede, professionele foto van het gerecht werkt verkoopverhogend. Gebruik deze foto voor je kaart, maar ook bijvoorbeeld op een promotiebord buiten op je terras.

6. Zet je team in
Laat de bediening het gerecht actief aanbevelen. Een simpele zin als: “Onze huisgemaakte appeltaart is echt fantastisch, mag ik die aanraden?” kan wonderen doen.

*Tekst gaat verder na de foto.

Gast-eet-puntje-appeltaart-Canva

7. Geef een suggestie voor een wijn- of bierpairing
Door het gerecht te koppelen aan een passende drank, verhoog je zowel de waardeperceptie als de besteding per gast.

8. Organiseer kleine proeverijen
Laat gasten een mini-versie of amuse-variant proeven. Proeven = verkopen.

9. Promoot het gerecht online
Story, reel of TikTok-video: laat zien waarom dit gerecht bijzonder is. En laat je chef het gerecht kort uitleggen. Succes gegarandeerd.

10. Gebruik seizoens- of weekaanbiedingen
Licht een gerecht of speciaal menu uit en maak het extra zichtbaar. Bijvoorbeeld: ‘Iedere woensdag sushi-avond’ of ‘Deze week: chef’s special’.

Meer winst met je menukaart

Wil jij een menukaart die meer oplevert? En ben je benieuwd naar hoe je met minimale tweaks je marge kunt verhogen? Plan dan nu een gratis demo in van Exact Horeko.

Klik hier voor meer informatie

Artikel delen