Waarom internationale beroemdheden massaal investeren in luxehotels
Bono, Richard Gere, Robert Redford. Weinig mensen weten dat ze naast hun carrière als muzikant of filmster ook hotelier zijn. Behoorlijk wat internationale beroemdheden hebben hun spaarcenten in hotels gestoken. Een nieuwe ontwikkeling is dat de sterren een samenwerking aangaan met een hotelketen om een nieuw merk te bouwen, zoals acteur Robert De Niro en voetballer Lionel Messi. Wat zit er achter deze groeiende interesse van celebrities in de hotelwereld?
Tekst: Vincent van Dijk
Foto's: o.a. Matthew Taylor-Gross
Hoofdfoto: Het Nobu hotel in Marrakech van mede-eigenaar Robert De Niro
Veel beroemdheden maken al jaren naam met luxe lifestyleproducten, zoals Jay-Z met champagne, Beyoncé met een haarverzorgingsmerk en, dichter bij huis, Anky van Grunsven met haar paardrijkledingmerk. Zo verdienen ze geld met hun bekendheid en bereik, ook op een moment dat de inkomsten uit optredens of sportactiviteiten opdrogen. Tegelijkertijd is het ook een verlengstuk van hun eigen personality. Voor celebrities die in willen zetten op personal branding, biedt de hotelwereld nog een veel interessantere kans.
Voor celebrities die in willen zetten op personal branding, biedt de hotelwereld nog een veel interessantere kans. Hotels zijn dé plekken waar luxe en ervaring samenkomen en waar je een merk goed kunt neerzetten. Voor veel beroemdheden past dit perfect bij hun imago.
Het runnen van een hotel biedt een unieke kans om hun visie op lifestyle, smaak, comfort en design tot leven te brengen en te delen met hun fans. De moderne reiziger wil namelijk meer dan alleen een plek om te overnachten; ze zoeken een ervaring die past bij hun lifestyle en een plek met een verhaal, liefst met een persoonlijk karakter.
Levensstijl
Een hotel kan tot in de kleinste details worden vormgegeven volgens de visie van de celebrity. Van het interieur tot de culinaire ervaring. Zo richtte zanger Pharrell Williams, bekend van de hit ‘Happy’, met vastgoedontwikkelaar David Grutman The Goodtime Hotel op. Het is een samenwerking met Marriott onder hun boutiquemerk Tribute Portfolio.
Het kleurrijke, vrolijk vormgegeven hotel in Miami Beach straalt zijn visie op een gelukkige en zorgeloze levensstijl uit, en trekt gasten aan die zich even willen onderdompelen in zijn creatieve wereld. Een wereld vol pastelkleuren, opzwepende pool parties met pompende beats en wuivende palmen.
Robert de Niro en Nobu Hotels
De Amerikaanse acteur Robert De Niro is een celebrity die succesvol investeert in hotels. Nobu begon als een restaurantconcept, opgericht door chef Nobu Matsuhisa, De Niro en filmproducent Meir Teper. Het succes werd uitgebreid naar luxe hotels, waarbij gastvrijheid, verfijnde Japanse esthetiek en culinaire ervaringen centraal staan. Nobu Hotels heeft vestigingen over de hele wereld, waaronder in Las Vegas, Marrakech, Miami, Londen en Ibiza.
*Tekst gaat verder onder de foto van Nobu Barcelona.
Dit soort hotels geven beroemdheden de kans om hun relatie met fans te versterken. In een tijdperk waarin persoonlijke verbinding en ervaringen voor consumenten belangrijker zijn dan ooit, voelen fans zich aangetrokken tot de mogelijkheid om de levensstijl van hun idool te ervaren.
Door een nacht door te brengen in een hotel dat mede-eigendom is van hun favoriete acteur, muzikant of atleet, voelen ze zich nog dichter bij hun idool en het is natuurlijk erg leuk om via de socials te delen dat je bij acteurs als Robert De Niro of Hugh Jackman hebt geslapen
Financiële voordelen
Naast de emotionele verbinding met fans, is het starten van een hotelmerk voor celebrities ook een slimme zakelijke zet. Zeker in het hogere segment vallen er hoge winstmarges te behalen. Door te investeren in vastgoed en hospitality diversifiëren beroemdheden hun portfolio’s en creëren ze een stabiele bron van inkomsten, los van hun carrière in de entertainment- of sportwereld.
In een tijdperk waarin sociale media een integraal onderdeel is van marketing, is het voor celebrities gemakkelijker dan ooit om hun nieuwe hotelondernemingen te promoten. Met miljoenen volgers op platforms zoals Instagram en TikTok kunnen ze direct communiceren met hun doelgroep, wat gratis en effectieve publiciteit oplevert.
Foto’s van luxe hotelkamers, adembenemende uitzichten en unieke ervaringen worden direct gedeeld met miljoenen potentiële gasten. Door dit grote bereik is het ook voor hotelketens interessant om een samenwerking aan te gaan met een celebrity.
Het kan een inspiratiebron vormen voor nieuwe concepten, die eenvoudig kunnen worden uitgerold naar meer steden. Dat is een trend die momenteel gaande is. We zien dat hotelketens als Meliá en Pestana daarop inspelen. Zij profiteren van de wereldfaam van sporthelden zoals Rafael Nadal en Cristiano Ronaldo en openen het ene na het andere succesvolle lifestylehotel.
Lionel Messi & Majestic Hotel Group (MIM)
Na een succesvol hotel in Sitges is de samenwerking tussen voetbalheld en multimiljonair Lionel Messi en de ervaren luxehotel - groep Majestic Hotel Group, uitgebreid naar zes hotels. Naast Sitges, Ibiza, Mallorca, Baqueira Beret and Andorra gaat volgend jaar het zesde hotel open in luxeresort Sotogrande. Alles draait in deze hotels om excellente service.
*Tekst gaat verder onder de foto van MIM Baquira Beret.
Imagoschade
Uiteraard is het belangrijk om in zee te gaan met de juiste celebrity en dat is in onze huidige cancelcultuur niet eenvoudig. Een hashtag metoo, een dodelijk verkeersongeval of een misplaatste politieke opmerking en je ster valt keihard uit het firmament. En je wilt natuurlijk iemand hebben die een breed publiek aanspreekt, bij voorkeur iemand die aansluit bij luxe en ook nog eens stijlvol is. Het liefst iemand die al een film-, muziek- of sportcarrière achter de rug heeft en waarbij de kans dat hij in opspraak raakt tot een minimum wordt beperkt.
Volksaard
Een Nederlands voorbeeld van een ster met hotel is de ontwerper Marcel Wanders. Hij is mede-eigenaar van het door hem ingerichte Andaz Amsterdam Prinsengracht, dat ruim tien jaar geleden zijn deuren opende. Vorig jaar volgde zijn collega Piet Hein Eek zijn voorbeeld in Eindhoven met een hotel dat grenst aan zijn werkplaats en zijn stijl ademt. Maar échte BN-ers met een hotel hebben we niet, naast enkele ‘anonieme’ investeringen via vastgoedmaatschappijen.
Nederlandse beroemdheden zetten eerder in op cafés, restaurants, snackbars en koffiezaken, zoals de onlangs heropende Blushing van Gordon en Mood Streetfood van Rico Verhoeven. Dit zal niet alleen met de hoogte van de investeringen hebben te maken, maar ook omdat dat misschien beter past bij de volksaard, want een toegankelijke horecazaak kunnen zij beter uitleggen naar hun fans dan een luxe hotel.
Internationaal zal de trend van beroemdheden die investeren in hotels nog wel even doorzetten. Na enkele succesvolle voorbeelden lijkt de hospitalityindustrie nu klaar voor grootschalige samenwerkingen met internationale sterren
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen