Weet jij wat jouw horecapersoneel all-in per maand kost?

Weet jij wat jouw horecapersoneel all-in per maand kost?

Schokkend feit: veel horecaondernemers zijn niet goed op de hoogte van hun personeelskosten all-in. Dit geldt zowel voor startende als voor ervaren ondernemers. De gemiddelde ondernemer moet er rekening mee houden dat er aan personeelskosten tot 40% bovenop het brutosalaris komt. Dit betekent dat als een medewerker €12,50 per uur verdient, het voor een ondernemer €17,50 per uur kost. Reken hier uit wat jouw personeel all in per maand kost.

Vaak vergeten werkgeverslasten

Om onaangename financiële verrassingen te voorkomen is het belangrijk om een goed beeld te hebben van de personeelskosten all-in. En daar komt heel wat bij kijken. Fedoua Kabbaj, adviseur New Business bij Please, expert op het gebied van personeel en werkgeven in de horecabranche, vertelt welke lasten veel ondernemers vergeten en welke financiële gevolgen dit kan hebben.

Volgens Kabbaj worden personeelskosten behoorlijk onderschat en schrikken veel ondernemers van wat er in de praktijk allemaal bij komt kijken: “De meesten hebben wel weet van het bruto- en nettosalaris, maar een groot deel van de werkgeverslasten, zoals vakantiedagen 8%, pensioen, verzekeringen en premieafdrachten wordt vaak vergeten. Ook weten veel ondernemers niet wanneer ze loonsverhoging moeten doorvoeren of wanneer iemand daadwerkelijk vakkracht is.”

Handige gratis rekentool

De meeste werkgevers weten ongeveer hoeveel hun personeel bruto verdiend, maar vaak worden andere werkgeverslasten vergeten. Dit handige rekenoverzicht maakt inzichtelijk wat jouw personeel je écht all-in per maand kost. Laat je gegevens achter en ontvang het rekenvoorbeeld direct in je mailbox.

Klik hier voor de rekentool!

Vele duizenden euro’s

Met welke lasten je rekening moet houden, is volgens Kabbaj van meerdere factoren afhankelijk: “Het aantal medewerkers, de cao, de leeftijd van een medewerker, het uurloon en (op basis van die laatste twee) de hoogte van de pensioenbijdrage. De gemiddelde ondernemer moet er rekening mee houden dat er aan personeelskosten tot 40% bovenop het brutosalaris komt. Dit betekent dat als een medewerker €12,50 per uur verdient, het voor een ondernemer €17,50 per uur kost."

"Willen werkgevers berekenen wat het exacte percentage is, dan kunnen zij hiervoor de gratis rekentool van Please gebruiken.
Hierin staan alle kosten, waaronder de werkgeverslasten, onder elkaar, zodat je in één oogopslag ziet wat een medewerker all-in kost.

Fedoua - adv - Please Payrol
Fedoua Kabbaj, adviseur New Business bij Please

Boetes en imagoschade

Heb je als horecaondernemer onvoldoende zicht op hoeveel je personeel jaarlijks kost, dan heeft dit een aantal gevolgen. “Financieel is het natuurlijk nadelig. Wanneer je de cao niet volgt, je medewerkers niet goed uitbetaalt of geen correcte afdrachten doet, kun je bij controle boetes opgelegd krijgen. Bovendien moet je bepaalde zaken dan in terugwerkende kracht rechttrekken, bijvoorbeeld als je niet de juiste pensioenregeling hebt toegepast”, vertelt Kabbaj. “Bovendien kan het imagoschade veroorzaken. Je wilt natuurlijk niet dat je bekendstaat als een bedrijf dat haar zaken niet goed geregeld heeft. Zeker niet in deze tijden van personeelstekort.”

'De personeelskosten all-in bedragen het brutosalaris plus 40% daarvan’

Een werkgeverspartner inschakelen

Een correct beeld van de personeelskosten begint volgens Kabbaj bij een goede voorbereiding: “Het is belangrijk om je te realiseren dat het een continu proces is. Je moet zowel op de hoogte blijven van nieuwe wet- en regelgeving en cao-aanpassingen als een goede administratie voeren."

"Veel ondernemers hebben een boekhouder of accountant, dat is goed. Alleen ligt hun expertise niet op het gebied van werkgeverschap, dat is echt een vak apart. Daarom adviseer ik om ook de hulp in te schakelen van een werkgeverspartner als Please. Als ondernemer heb je dan altijd de juiste kennis en expertise in huis, word je ontzorgd en bespaar je veel tijd. Zo kun jij je volledig focussen op je horeca-onderneming.”

Artikel delen