Wouter Verkerk: ‘De nieuwe ondernemer staat zélf op de vloer'

wouter

Wouter Verkerk: ‘De nieuwe ondernemer staat zélf op de vloer'

2026 wordt volgens trendwatcher Wouter Verkerk het jaar van de gemotiveerde ondernemer die zélf op de vloer staat. “Daar willen gasten graag geld uitgeven en daar willen medewerkers graag werken.”

Tekst: Wouter Verkerk

Er komen in 2026 een paar bewegingen samen. De belangrijkste: steeds minder mensen hebben zin om vol passie en vuur zich kapot te werken voor een onzichtbare werkgever die ‘slechts’ als belangrijkste doel heeft (al dan niet als onderdeel van een groep) zoveel mogelijk geld te verdienen. Zij kunnen daar niet langer motivatie voor opbrengen en haken af.

Er is in deze horeca niet langer een personeelstekort, maar de medewerkers die daar werken laten in toenemende mate hun hart thuis. Er is in deze zaken dus vooral een passie-tekort. En zonder passie geen gastvrijheid en zonder gastvrijheid veel minder omzet en terugkerende gasten.

Meer betekenis

Een belangrijke tweede beweging: Steeds meer goed opgeleide mensen verlaten het (corporate) bedrijfsleven al dan niet noodgedwongen door AI, om ongeveer dezelfde reden. Ze vragen zich massaal af: ‘Waar doe ik het allemaal voor’ en willen meer betekenis. Ze willen het verschil maken en meedoen.  Voor hen is horeca een steeds aantrekkelijker alternatief omdat je daar met je eigen handen en inspanningen vrij snel van betekenis kan zijn voor gasten en medewerkers die je ook nog eens ‘live’ meemaakt! (van Teams meeting naar teamspirit!).

En waar zo’n enthousiaste, gepassioneerde, door de juiste motivatie gedreven nieuwe ondernemer op de vloer gaat staan, en het ambacht opnieuw uitvindt, daar ontstaat magie. Want daar willen gasten heel graag uitgeven, terugkomen en die leuke hardwerkende maître, chef, sommelier, bakker of brouwer iets gunnen. Daar willen medewerkers graag bij aansluiten want uiteindelijk vindt iedereen het fijn om bij de winnaar te horen. En de winnaar in 2026, dat is de ambachtsman, die met zijn eigen handen het verschil maakt.

Een golfbeweging

Het is op zich geen nieuwe beweging, het verschijnsel komt iedere vijftien tot twintig jaar als een golfbeweging terug. Het is de wisseling van de wacht: een nieuwe generatie ondernemers die met alle beschikbare kennis en inzichten van vandaag een nieuwe stroming inzet die oude ketens en volgevreten luie ondernemingen van de kaart zal vegen. Totdat ze zo succesvol zijn, dat ze meer willen, zullen groeien, anders gaan organiseren, verder van de vloer komen te staan en dan… Dan beginnen we in 2045 weer opnieuw.

Artikel delen